Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Eftersom Jordbruksverket accepterar det som Åbys banveterinär håller på med borde ST ta en diskussion med dem i första hand. Om Jordbruksverket anser att det som travet håller på med är tveksamt enligt gällande lag så bör man helt sonika ta bort körspöna och tävla med skor på alla banor tills detta är prövat i domstol. Om Jordbruksverket inte anser att det travet håller på med är olagligt bör de entlediga banveterinären från sitt uppdrag.
|
Man kan väl driva på hästen för hårt utan körspö? Vad det gäller barfotakörning har väl debatten mot bergqvist inte varit lika het. Särskilt inte nu när det är infört barfotaförbud mellan specifika datum.
För övrigt läste jag att de otillåtna drivningarna har ökat och då bör man givetvis fundera över om straffen ska vara av strängare art. Bergqvist har vad jag förstått inte gjort fel i sak pga av att lagen kan tolkas olika, som så ofta vad det gäller lagar o paragrafer. Att han ser hårt på dessa överträdelser och tänker på djurens bästa ser jag bara som positivt. Många människor med liknande uppdrag ser hellre möjligheter att undvika konflikt än att säga ifrån och vara den som "skaver". Sådana människor skall icke inneha liknande uppdrag.