Hej, första posten...och många frågor.
Har byggt ett par modeller. Öppnade starkt med en som fick 114% på allsvenskan 2016, dvs de 150 matcher som spelats ännu. Men när jag expanderade den till fler säsonger så sjönk ROI till 97%.
Gav mig då på premier league då allsvenskan börjar närma sig sitt slut, och här är det stop. Kör modellen mot minst 1 säsong 380 matcher för att få ett någorlunda signifikant resultat, men trots detta kan modellens resultat svänga mycket mellan säsonger, simulerar 5 säsonger per batch och dessa kan diffa up mot 15% ibland. Det värsta är dock inte variationen utan att snitt ROI inte vill komma över säg 97%.
Har ett par frågor och funderingar kring detta.
1. Vet någon något om när och vid vilka scenarier bookie väljer att förskjuta boken för lägre votalitet och lägre vinst kontra icke förkjuten bok med hög vinst hög volla.
2. Min modell arbetar inte primärt med att ta fram "true" odds, då jag inte har tillgång till en mängd data, tex skador, avstängningar mm och bedömer att jag aldrig kommer komma tillräckligt nära bookie ändå för att en modell av denna typ skall kunna generera vinst. Jag gör istället olika spelsystem som testkörs mot en datamängd, och sedan försöker jag hitta större avvikelser mot bookies 95% utbetalning. Vilket angreps vinkel brukar andra modellbygare använda, har jag missat något trick.
3. Nackdelen med strategin ovan är att den är svår att validera/testköra, då jag inte kan jämföra mot någon typ av true odds, det enda jag kan göra är att testköra mot en större datamängd, och då är det lätt att det kommer in brus, och roi dras mot bookies utbet %. Finns det något bra trick att validera/testa denna strategi
3. Har jag valt fel sport, och/eller fel liga. Måste säga att oddssättarna är otroligt duktiga, har kört massor av olika system, inkl triviala så som alltid spela på högsta/lägsta odds, bara hemma/borta mm. Resultatet när det körs över en större datamängd, typ 2000 matcher, är att roi hamnar +/- ett fåtal % från deras utbetalningsgrad. Har även försökt med system som jag trodde skulle underprestera kraftigt ("Svensson system"), med avsikten att spela mot dessa. Men med samma resultat som nämnt ovan. Vilka sporter upplever andra modellbyggare är lättast att göra vinst på, generella svar uppskattas då jag förstår att man inte delar en guldgruva helt öppet.
4. Jag har bara analyserat databasen i sin helhet, någon som arbetat med att välja ut säg 20% av spelade matcher för att därmed höja ROI. Detta gör dock modellen mer komplex, först en modell för val av matcher att spela på, och sedan en spel modell på detta.
5. Finns det någon källa där man kan få tag på bookies "true" odds, utgår från att det inte finns det, och att bookie "slumpar" sina original odds inom ett vist intervall. Vad har ni andra för tankar kring detta?
6. Vilken ROI har ni andra uppnått (i en modell), och inom vilka sporter/spel?
7. Skador och avstängningar är inte med i min modell. Behöver jag oroa mig för detta, eller upplever ni att skador ofta viktas för tungt av marknaden och därmed driver oddset åt motsatt håll. Låt mig ge ett exempel, antag att true odds är 1.6. När marknaden nås av att en skada inträffat sänker bookie true odds till 1.5, men marknaden övervärderar betydelsen av denna info, och spelar ner oddset till 1.4. Antaget nu att min modell spelat på motsatt scenario, då kommer jag göra -EV mot bookies "true" odds, men jag kommer göra +EV pga att mina odds drivits up av marknaden.
8. Är det så illa, att det inte går att bygga en modell som kan generera vinst i längden, generellt brukar något som är för bra för att vara sant inte heller vara det. Gillar dock inte att kasta in handuken
Tack för ett bra forum
/Bob_OR_Jim