Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-08-23, 19:28   #1
 
Reg.datum: aug 2016
Inlägg: 2
Sharp$: 38
Standard

Modellbygge: Frågor


Hej, första posten...och många frågor.

Har byggt ett par modeller. Öppnade starkt med en som fick 114% på allsvenskan 2016, dvs de 150 matcher som spelats ännu. Men när jag expanderade den till fler säsonger så sjönk ROI till 97%.

Gav mig då på premier league då allsvenskan börjar närma sig sitt slut, och här är det stop. Kör modellen mot minst 1 säsong 380 matcher för att få ett någorlunda signifikant resultat, men trots detta kan modellens resultat svänga mycket mellan säsonger, simulerar 5 säsonger per batch och dessa kan diffa up mot 15% ibland. Det värsta är dock inte variationen utan att snitt ROI inte vill komma över säg 97%.



Har ett par frågor och funderingar kring detta.


1. Vet någon något om när och vid vilka scenarier bookie väljer att förskjuta boken för lägre votalitet och lägre vinst kontra icke förkjuten bok med hög vinst hög volla.

2. Min modell arbetar inte primärt med att ta fram "true" odds, då jag inte har tillgång till en mängd data, tex skador, avstängningar mm och bedömer att jag aldrig kommer komma tillräckligt nära bookie ändå för att en modell av denna typ skall kunna generera vinst. Jag gör istället olika spelsystem som testkörs mot en datamängd, och sedan försöker jag hitta större avvikelser mot bookies 95% utbetalning. Vilket angreps vinkel brukar andra modellbygare använda, har jag missat något trick.

3. Nackdelen med strategin ovan är att den är svår att validera/testköra, då jag inte kan jämföra mot någon typ av true odds, det enda jag kan göra är att testköra mot en större datamängd, och då är det lätt att det kommer in brus, och roi dras mot bookies utbet %. Finns det något bra trick att validera/testa denna strategi

3. Har jag valt fel sport, och/eller fel liga. Måste säga att oddssättarna är otroligt duktiga, har kört massor av olika system, inkl triviala så som alltid spela på högsta/lägsta odds, bara hemma/borta mm. Resultatet när det körs över en större datamängd, typ 2000 matcher, är att roi hamnar +/- ett fåtal % från deras utbetalningsgrad. Har även försökt med system som jag trodde skulle underprestera kraftigt ("Svensson system"), med avsikten att spela mot dessa. Men med samma resultat som nämnt ovan. Vilka sporter upplever andra modellbyggare är lättast att göra vinst på, generella svar uppskattas då jag förstår att man inte delar en guldgruva helt öppet.

4. Jag har bara analyserat databasen i sin helhet, någon som arbetat med att välja ut säg 20% av spelade matcher för att därmed höja ROI. Detta gör dock modellen mer komplex, först en modell för val av matcher att spela på, och sedan en spel modell på detta.

5. Finns det någon källa där man kan få tag på bookies "true" odds, utgår från att det inte finns det, och att bookie "slumpar" sina original odds inom ett vist intervall. Vad har ni andra för tankar kring detta?

6. Vilken ROI har ni andra uppnått (i en modell), och inom vilka sporter/spel?

7. Skador och avstängningar är inte med i min modell. Behöver jag oroa mig för detta, eller upplever ni att skador ofta viktas för tungt av marknaden och därmed driver oddset åt motsatt håll. Låt mig ge ett exempel, antag att true odds är 1.6. När marknaden nås av att en skada inträffat sänker bookie true odds till 1.5, men marknaden övervärderar betydelsen av denna info, och spelar ner oddset till 1.4. Antaget nu att min modell spelat på motsatt scenario, då kommer jag göra -EV mot bookies "true" odds, men jag kommer göra +EV pga att mina odds drivits up av marknaden.

8. Är det så illa, att det inte går att bygga en modell som kan generera vinst i längden, generellt brukar något som är för bra för att vara sant inte heller vara det. Gillar dock inte att kasta in handuken


Tack för ett bra forum



/Bob_OR_Jim
Bob_OR_Jim är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 19:36   #2
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6013
Standard

Spännande det här med modeller. Jag har inte provat att bygga någon själv än men har funderat på det för att ha som utgångspunkt. Men jag tror att du delvis kan vara in på ett spår att fotboll inte är den bästa sporten för att använda sig av en modell till 100%. Fotboll är en så pass komplex sport.
Hörde på en podd någon gång med Häckens tränare Peter Gerhardsson och att han hade just studerat vid idrottshögskolan hur man kunde ha hjälp av siffror och statistik och fotboll var då den sport där det var svårast.

Vet att det finns en del framgångsrika spelare som använder sig av modeller vid tex tennis.
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 20:56   #3
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 1 489
Sharp$: 3466
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Seebbo Visa inlägg
Spännande det här med modeller. Jag har inte provat att bygga någon själv än men har funderat på det för att ha som utgångspunkt. Men jag tror att du delvis kan vara in på ett spår att fotboll inte är den bästa sporten för att använda sig av en modell till 100%. Fotboll är en så pass komplex sport.
Hörde på en podd någon gång med Häckens tränare Peter Gerhardsson och att han hade just studerat vid idrottshögskolan hur man kunde ha hjälp av siffror och statistik och fotboll var då den sport där det var svårast.

Vet att det finns en del framgångsrika spelare som använder sig av modeller vid tex tennis.
Har inte användaren Juret, som om jag kom ihåg det rätt spelade efter olika modeller, sagt något liknande med om att fotboll är en svår sport att göra modeller på?

Ska absolut inte svära på det men har för mig att han körde på ishockey och bandy bland annat av den anledningen (och väl för att de sporterna passade hans modeller bättre). Kanske kan vara något för dig TS att kolla igenom Jurets trådar- och inläggshistorik (eller kontakta han för den delen) för att kunna hitta något matnyttigt?
kusagwa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 21:05   #4
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6013
Standard

Japp Juret har kört modeller vet jag, likaså Boored här på forumet. Boored har kört fotboll vet jag och har nog också haft lite blandade resultat.
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 21:48   #5
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Du har 97 på 2 ligor, bara att lägga ner.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 22:07   #6
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Du har 97 på 2 ligor, bara att lägga ner.
Din blotta närvaro förpestar verkligen hela forumet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+25), kisumu (+25)
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-23, 22:20   #7
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier Visa inlägg
Din blotta närvaro förpestar verkligen hela forumet.
Men du är nestorn, som alla följer
Finns det någon idrott du kan, eller tror du bara på jultomten ?
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-24, 00:12   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 320
Sharp$: 1270
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Du har 97 på 2 ligor, bara att lägga ner.
Putte64 står när dom andra faller
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-24, 09:54   #9
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier Visa inlägg
Din blotta närvaro förpestar verkligen hela forumet.
Kisumu betalar med glädje för en service som går minus, för han "får nya infallsvinklar".

Fick jag sharps av honom skulle jag bli rädd att jag gör något fel
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-24, 13:24   #10
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6013
Standard

Här är början till en intressant diskussion och den sabbas direkt. Inte konstigt att folk försvinner från forumet..
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
cochise (+10), Migge (+1), kisumu (+25), BroderH (+10), kusagwa (+10)
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-24, 13:48   #11
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 14
Sharp$: 142
Standard

Någon som vet hur man skulle bygga en modell för odds på trav? Jag skulle kunna bidra med alla mjuka värden som krävs men vettetusan hur jag bär mig åt för att sätta igång.
dataztrul är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-24, 13:59   #12
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 320
Sharp$: 1434
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Kisumu betalar med glädje för en service som går minus, för han "får nya infallsvinklar".

Fick jag sharps av honom skulle jag bli rädd att jag gör något fel
Nu bytte du visserligen tråd från spelarservice till den här men om man under flera år har gått plus och sedan går minus några månader vad gör man då?
Lilla Putte han skriver i frustration på ett forum i väntan på att sjukbidraget ska trilla in så han kan lämna in sin Harry Boy.
Jag fortsätter med tjänster gör mina satsningar som jag modifierar och tar ansvar för själv. Club Gowi är en källa men självklart använder jag även andra.
kisumu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 23:40   #13
 
Reg.datum: aug 2016
Inlägg: 2
Sharp$: 38
Standard

Tack för svar.

Har nu ägnat ett par kvällar nu med att googla runt, både på div andra forum och ett par "vita papper" från den akademiska världen, samt att läsa inlägg av de användare som rekommenderades. Vist är det så att jag kraftigt överskattat min egen förmåga, det finns många som letar efter att plocka ut ett värde ur engelska premier league men det finns inget att hämta med en "trivial" modell. Lekte igår med tanken att bygga om modellen med antal mål och Poisson fördelning, men likt andra som prövat detta kommer jag även torska på denna modell så det känns meningslöst...

Angående att lägga ner som putte säger så är han elefanten i glashuset men har förvisso rätt, självklart är jag torsk, även om jag aldrig spelat. Vågar inte säga att jag kommer från den akademiska världen till 100% då jag inte har en PhD även om jag luffat runt på Universitetet i några år för många år sedan och tycker om att bygga små roliga program på min fritid.

Är otroligt fascinerad av bookie som oavsett hur jag spelar, kommer ge mig en ROI på ca 96% över ett stort antal spelade matcher, oavsett vilket system jag spela efter.

Mitt senaste "program" är 15 säsonger av engelska premier league, som är upplagda i Excel med Visual basic kod i bakgrunden, om någon vill ha det skicka ett PM. Ev är det svårt att få igenom då microsoft356 mail blir tjurigt med bakomliggande vb kod i excel fil men det återstår att se.

Jag tittar på dagsformen (valfri längd) med senaste spelade matcher*valfri viktning, samt långtids formen i kombination men hemma starka borta starka*viktning. Samt inbördes möte, både totala samt home@home och away@away.

Som ni antyder, i kombination med de poster jag läst av rekommenderade användare så skall man ägna sig åt en sport med:
1. fler mål
2. "udda" sporter
3. Någonting där allt av värde inte redan är uttömt, dvs mer udda. Kanske har en trivial modell framgång i säg, svensk div 2/3 fotboll.

Med det sagt och att jag kastar in handduken så är jag fortfarande nyfiken, hur fan gör alla ni som har en ROI på säg 110%??, förvisso förstår jag att många människor har olika talanger men ändå, jag som saknar (har icke prövat) min talang inom sports betting är ändå nyfiken, hur vet ni vad som ger +EV (tips?, modeller?, magkänsla?, pålästa?....) Låt mig kasta ut ett hypotetiskt scenario som inträffar om ca 3 veckor. Malmö FF vs IFK GBG (1.75/3.8/4.5). Hur bedömer ni detta?, har bookie satt rätt odds?, eller vilket odds skulle ni sätta?, och om så, hur vet ni detta?

mvh
Bob_OR_Jim är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 01:34   #14
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Kolla gärna den är tråden så finns lite input! https://www.sharps.se/forums/taenkarh...tning-fotboll/
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 10:22   #15
 
zorbas avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 101
Sharp$: 1263

Sharps.se VM-tävling 2014
Stats: 49 - 31 - 3
ROI: 115.35%
Vinstprocent: 61.25%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cc Visa inlägg
Kolla gärna den är tråden så finns lite input! https://www.sharps.se/forums/taenkarh...tning-fotboll/
Mycket nyttig info i tråden ovan.

När det gäller modellering av fotboll har jag under de senaste åren använt mig av konceptet Expected Goals som man kan använda för att värdera både enskilda spelare och lag. Kan användas till både vanlig poisson eller Monte Carlo-simuleringar, som jag har valt att använda.

Förenklat kan man säga att det handlar om värdering av målchanser, för djupare förklaring får jag lite oblygt länka till min egen blogg på ämnet. Här ett inlägg om matchsimulering och jämförelse mot oddsmarknaden.
__________________
"It's a numbers game, but shit don't add up somehow"


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
zorba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td