Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2012
Men om Kusken är så viktig, så skulle ju alla kunna utgå från Kusk och förutspå bättre än 50/50 - men tror inte det är fallet. Kan föreställa mig att en Kusk kan ha en bra eller dålig dag och vara olika duktiga med olika väder och underlag och prestera olika med hästar med olika egenskaper, så det blir lätt komplext.
Det måste finnas en grundläggande modell för en analys som man sedan gör sin bedömning utifrån.
Så på vilket sätt ska man värdera olika Kuskar, vilka parametrar ska man använda?
Det räcker väl knappas att titta tillbaks ett år och se hur dom har presterat, den enda informationen du får då är vem som är favorit och vilka som är sämre utan någon specifik data.
Men om jag har fel så rätta gärna mig för jag är här för att lära mig mer om hästar.
MVH
|
Nu är det ju självklart inte så enkelt att dom bästa kuskarna vinner hela tiden! Självklart inte men om du tittar på statistik över ett år så märker du att jag har rätt! Inte helt ovanligt med bra betalt i vissa omgångar och ser man till häst och odds så ser det svårt ut men rätt ofta ser man att skrällarna är styrda av kompetenta kuskar. Åtminstone på Riksspelen och inte minst V75!
Mitt budskap är att i val av singelstreck och lås ALLTID välja solida kuskar att luta sig mot hellre än favorit med lallare bakom! Det är EN viktig faktor för att bli vinnare i längden!
Sedan är det bara att mosa på för att hitta dom där 1-2%arna och i garderingarna kan det ju hända att Bo Falsig, Jan-Olov Åberg, Erik Svensson, Kontio, Hans-Ove Sundberg eller någon amatör vinner...
Det är EN parameter. Sedan lär du dig vilka av toppkuskarna som är i flyt, duktiga i speciella lägen, från vilka spår, vilken startmetod osv.
Men återigen! EN parameter att ta hänsyntill men MYCKET TIDIG sådan när jag tippar. Spelar ingen roll om jag lirar 200, 2000 eller 20000 rader. Spik och lås måste sitta och där har du nyckeln till ett vinnande system. Jag vägrar spika Jennifer Tillman från bakspår med en favorit! Det finns inte! Lika lite spikar jag Kenneth Haugstad!
Att spika Lutfi, Adrian eller Dante Kolgjini finns inte på denna jord!
Om Stefan Persson (som är både dålig kusk och tränare i min bok) har en favorit till 39% och sedan kör Örjan Kihlström en andrahandare i ungefär samma form som är streckad på 25% det Julafton! Då har jag ENORM fördel mot kollektivet. Jag spikar Örjan alla dagar i veckan!