Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-01-17, 15:25   #1
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 6
Sharp$: 623
Standard

Analys-Travlopp


Hej,

Jag skulle uppskatta info om hur ni lägger upp Er analys av ett travlopp, säg exempelvis ett V75 lopp/omgång. Vilka parametrar ställer ni mot varandra när nu gör Er analys, hur väljer ni spiken och skrällarna.

Förstår att det första självklara svaret kommer bli, nöt på i lopparkiven och läs allt du kommer över - Så långt är jag med... Det jag vill addera är ett eget system med olika parametrar som jag kan analysera, förslagsvis i Excel. Är tyvärr inte beredd att betala den summa som travfakta tar ut per månad.

Jag går allt som oftast på någon eller en blandning av experternas rank och litar på att deras kompetens är vassare än mina funderingar. Skulle vilja hitta ett mer långsiktigt förhållningssätt till mitt tippande och det genom analys och lopparkivsnötande.

Om ni står med programbladet för V75 framför Er och kastar ett första öga. Hur lägger ni upp det för att hitta vinnarna och vilka parametrar är viktigast för Er?
dansi är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-17, 17:28   #2
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dansi Visa inlägg
Hej,

Jag skulle uppskatta info om hur ni lägger upp Er analys av ett travlopp, säg exempelvis ett V75 lopp/omgång. Vilka parametrar ställer ni mot varandra när nu gör Er analys, hur väljer ni spiken och skrällarna.

Förstår att det första självklara svaret kommer bli, nöt på i lopparkiven och läs allt du kommer över - Så långt är jag med... Det jag vill addera är ett eget system med olika parametrar som jag kan analysera, förslagsvis i Excel. Är tyvärr inte beredd att betala den summa som travfakta tar ut per månad.

Jag går allt som oftast på någon eller en blandning av experternas rank och litar på att deras kompetens är vassare än mina funderingar. Skulle vilja hitta ett mer långsiktigt förhållningssätt till mitt tippande och det genom analys och lopparkivsnötande.

Om ni står med programbladet för V75 framför Er och kastar ett första öga. Hur lägger ni upp det för att hitta vinnarna och vilka parametrar är viktigast för Er?

Vet att du inte vill höra detta, men det finns inga genvägar till kunskap... Vid första anblicken i programmet så fäster jag mest vikt vid min kännedom om hästarna, deras form, kusk, startspår. Detta är de viktigaste parametrarna för mig.
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 07:47   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 6
Sharp$: 623
Standard

Absolut, Jag är inte ute efter några genvägar, snarare tvärtom. Vill lära mig mer och inte vara beroende av de stora spelexperternas tips. Att gnugga lopparkiv för vinnare förstår jag är en vinnare och att man måste lägga mycket tid på det för att lyckas.

Ber om ursäkt om jag var otydlig i min frågeställning men det är just hur ni gnuggar detaljer när ni läser på och tittar i lopparkivet som jag är nyfiken på.

Om ni ser ett lopp, vilka parametrar ägnar ni mest uppmärksamhet till.
* Är det tiden hästen sprang på?
* Ägaren/kuskens kommentarer?
* Optiskt intryck av hur hästen prestera?

För att göra frågan mer konkret, hur avgör ni om hästen har form eller inte. Magkänsla eller fakta, och om fakta hur baserar ni detta?
dansi är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 18:26   #4
 
Sputnik2012s avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 711
Sharp$: 2706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag är ingen expert inom sportbetting, men kan en hel del om gambling.
Tycker en parameter låter intressant och det är tiden hästen sprang på.
Det säger rätt mycket om du analyserar tiden på rätt sätt och jämför med andra hästar.
Blir väl en del saker man måste ta hänsyn till såsom startposition och hur det påverkar och vilken bana dom sprungit på, samt avstånd eller sträcka.

Men eftersom det här är Tänkarhörnan så ska jag dela med mig av en effektiv metod inom ett annat spel, men som säker kan appellera till hästar och tidsintervaller.

Låt oss säga att du har olika tider för en och samma häst och dom är inte i ordning som i snabbast och långsammare. Så du börjar med sortera dom från snabbast till långsammast.

T.ex.

8.7 8.7 8.9 9.0 9.0 9.1 9.2 9.3 9.3 9.6 9.7 9.7 9.7 9.8 10.1 10.1 10.2 10.5

Sedan tittar du på mellan värdet och räknar till du når hälften, om du inte får en jämn fördelning så avrundar du uppåt i tiderna.
Här ovan har vi 18 tider och hälften är 9.3
Om hästen är i bra form och springer samma bana så är din förväntan att hästen kommer springa 9.3 eller mindre under loppet med 50% chans.
Men ju mer parametrar du kan jämföra med tidigare lopp som överensstämmer med dagsform, foder, sko eller inte osv ... ju större chans att hästen kommer springa 9.3 eller snabbare.

Och nu kommer det roliga när du gjort och fortsätter lägger till data till tidslinjen så kan du få en resultat linje som visar hur rätt och precis du är i dina bedömningar.
För varje gång hästen springer 9.3 eller snabbare så skriver du ned tecknet minus -
Och varje gång hästen springer långsammare skriver du tecknet +
Samt varje gång hästen springer precis eller exakt 9.3 så skriver du ett lika med tecken =

Då kan 1 år kanske se ut så här ...

- - + - - - - + + - + - - - = - - + = - - - + - - - - - - -

När du - charting and tracking time/speed - så kan du ju som jag nämnt ovan lägga till andra parametrar.
Samt jämföra olika hästar med varandra.

Men det jag tycker verkar mest intressant är din förmåga att bedöma övriga faktorer och om hästen kommer springa snabbar än 9.3 dom gångerna du gjort den bedömningen. Det skulle bli ett kvitto på att du kan ha en åsikt som är värd mer än 50/50 oavsett vad experter eller hur den stora massan spelar.

MVH
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 19:34   #5
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

V75 är elit! I eliten är marginalerna mindre mellan seger/förlust! En MYCKET tidig faktor är kusk! Ju snabbare hästar och högre klass desto viktigare! Således gäller inte detta kallblod i min bok! Toppkuskarna vinner mest på V75 och skräller med sämre hästar i högre grad än att orutinerad lallare vinner med bästa hästen! Gå tillbaka och titta på alla V75 rader under ett år och du kommer förstå vad jag menar! Kusken är oerhört viktig på V75! Håll dom bästa i handen där du spikar/går kort!
__________________
Twitter: @sharpsdoob
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
putte64 (+1)
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 07:02   #6
 
Sputnik2012s avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 711
Sharp$: 2706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Men om Kusken är så viktig, så skulle ju alla kunna utgå från Kusk och förutspå bättre än 50/50 - men tror inte det är fallet. Kan föreställa mig att en Kusk kan ha en bra eller dålig dag och vara olika duktiga med olika väder och underlag och prestera olika med hästar med olika egenskaper, så det blir lätt komplext.

Det måste finnas en grundläggande modell för en analys som man sedan gör sin bedömning utifrån.
Så på vilket sätt ska man värdera olika Kuskar, vilka parametrar ska man använda?
Det räcker väl knappas att titta tillbaks ett år och se hur dom har presterat, den enda informationen du får då är vem som är favorit och vilka som är sämre utan någon specifik data.

Men om jag har fel så rätta gärna mig för jag är här för att lära mig mer om hästar.

MVH
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 11:18   #7
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2012 Visa inlägg
Men om Kusken är så viktig, så skulle ju alla kunna utgå från Kusk och förutspå bättre än 50/50 - men tror inte det är fallet. Kan föreställa mig att en Kusk kan ha en bra eller dålig dag och vara olika duktiga med olika väder och underlag och prestera olika med hästar med olika egenskaper, så det blir lätt komplext.

Det måste finnas en grundläggande modell för en analys som man sedan gör sin bedömning utifrån.
Så på vilket sätt ska man värdera olika Kuskar, vilka parametrar ska man använda?
Det räcker väl knappas att titta tillbaks ett år och se hur dom har presterat, den enda informationen du får då är vem som är favorit och vilka som är sämre utan någon specifik data.

Men om jag har fel så rätta gärna mig för jag är här för att lära mig mer om hästar.

MVH
Nu är det ju självklart inte så enkelt att dom bästa kuskarna vinner hela tiden! Självklart inte men om du tittar på statistik över ett år så märker du att jag har rätt! Inte helt ovanligt med bra betalt i vissa omgångar och ser man till häst och odds så ser det svårt ut men rätt ofta ser man att skrällarna är styrda av kompetenta kuskar. Åtminstone på Riksspelen och inte minst V75!

Mitt budskap är att i val av singelstreck och lås ALLTID välja solida kuskar att luta sig mot hellre än favorit med lallare bakom! Det är EN viktig faktor för att bli vinnare i längden!

Sedan är det bara att mosa på för att hitta dom där 1-2%arna och i garderingarna kan det ju hända att Bo Falsig, Jan-Olov Åberg, Erik Svensson, Kontio, Hans-Ove Sundberg eller någon amatör vinner...

Det är EN parameter. Sedan lär du dig vilka av toppkuskarna som är i flyt, duktiga i speciella lägen, från vilka spår, vilken startmetod osv.

Men återigen! EN parameter att ta hänsyntill men MYCKET TIDIG sådan när jag tippar. Spelar ingen roll om jag lirar 200, 2000 eller 20000 rader. Spik och lås måste sitta och där har du nyckeln till ett vinnande system. Jag vägrar spika Jennifer Tillman från bakspår med en favorit! Det finns inte! Lika lite spikar jag Kenneth Haugstad!

Att spika Lutfi, Adrian eller Dante Kolgjini finns inte på denna jord!

Om Stefan Persson (som är både dålig kusk och tränare i min bok) har en favorit till 39% och sedan kör Örjan Kihlström en andrahandare i ungefär samma form som är streckad på 25% det Julafton! Då har jag ENORM fördel mot kollektivet. Jag spikar Örjan alla dagar i veckan!
__________________
Twitter: @sharpsdoob
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 11:28   #8
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Du har en del att fundera på.
Tiden betyder nästan ingenting, förutom i kallblodslopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2012 Visa inlägg
Jag är ingen expert inom sportbetting, men kan en hel del om gambling.
Tycker en parameter låter intressant och det är tiden hästen sprang på.
Det säger rätt mycket om du analyserar tiden på rätt sätt och jämför med andra hästar.
Blir väl en del saker man måste ta hänsyn till såsom startposition och hur det påverkar och vilken bana dom sprungit på, samt avstånd eller sträcka.

Men eftersom det här är Tänkarhörnan så ska jag dela med mig av en effektiv metod inom ett annat spel, men som säker kan appellera till hästar och tidsintervaller.

Låt oss säga att du har olika tider för en och samma häst och dom är inte i ordning som i snabbast och långsammare. Så du börjar med sortera dom från snabbast till långsammast.

T.ex.

8.7 8.7 8.9 9.0 9.0 9.1 9.2 9.3 9.3 9.6 9.7 9.7 9.7 9.8 10.1 10.1 10.2 10.5

Sedan tittar du på mellan värdet och räknar till du når hälften, om du inte får en jämn fördelning så avrundar du uppåt i tiderna.
Här ovan har vi 18 tider och hälften är 9.3
Om hästen är i bra form och springer samma bana så är din förväntan att hästen kommer springa 9.3 eller mindre under loppet med 50% chans.
Men ju mer parametrar du kan jämföra med tidigare lopp som överensstämmer med dagsform, foder, sko eller inte osv ... ju större chans att hästen kommer springa 9.3 eller snabbare.

Och nu kommer det roliga när du gjort och fortsätter lägger till data till tidslinjen så kan du få en resultat linje som visar hur rätt och precis du är i dina bedömningar.
För varje gång hästen springer 9.3 eller snabbare så skriver du ned tecknet minus -
Och varje gång hästen springer långsammare skriver du tecknet +
Samt varje gång hästen springer precis eller exakt 9.3 så skriver du ett lika med tecken =

Då kan 1 år kanske se ut så här ...

- - + - - - - + + - + - - - = - - + = - - - + - - - - - - -

När du - charting and tracking time/speed - så kan du ju som jag nämnt ovan lägga till andra parametrar.
Samt jämföra olika hästar med varandra.

Men det jag tycker verkar mest intressant är din förmåga att bedöma övriga faktorer och om hästen kommer springa snabbar än 9.3 dom gångerna du gjort den bedömningen. Det skulle bli ett kvitto på att du kan ha en åsikt som är värd mer än 50/50 oavsett vad experter eller hur den stora massan spelar.

MVH
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 11:35   #9
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Expressen körde i många år med något som hette tidsranken, men det slutade de med då de såg utfallet.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 16:34   #10
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Expressen körde i många år med något som hette tidsranken, men det slutade de med då de såg utfallet.
Jag lägger en tidsrank dagens V64:a tråd så ser vi hur fel det blir.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 07:25   #11
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Jag lägger en tidsrank dagens V64:a tråd så ser vi hur fel det blir.

Mvh Uffe
De körde i många år, bara så att du vet
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 15:37   #12
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
De körde i många år, bara så att du vet.
Jodå, jag vet. Mitt test blev varken eller då jag hittade rätt vinnare men
fel tid; 14,6 / 15,1.

Kör ett blindtest ikväll igen i V64-tråden om jag hinner.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 15:47   #13
 
Sputnik2012s avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 711
Sharp$: 2706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Hej Uffe! Hur väljer du tid och jämför du med andra hästars tider.
Typ tidigare och samma bana osv...

Mest nyfiken!

MVH
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 19:00   #14
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Expressen körde i många år med något som hette tidsranken, men det slutade de med då de såg utfallet.
Sputnik; Tidsrank är ett svårt och grovt verktyg, precis som du undrar i din fråga.
Men det är ändå marginellt sämre än något annat. Däremot bör man sortera bort
OHW och galoppörer tex.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 20:26   #15
 
Sputnik2012s avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 711
Sharp$: 2706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Sputnik; Tidsrank är ett svårt och grovt verktyg, precis som du undrar i din fråga.
Men det är ändå marginellt sämre än något annat. Däremot bör man sortera bort
OHW och galoppörer tex.

Mvh Uffe
Hej Uffe ,,, jag förstår det där med galoppörer ,,, men vad betyder OHW eller vad är det förkortning på ...

Citat:
Jodå, jag vet. Mitt test blev varken eller då jag hittade rätt vinnare men
fel tid; 14,6 / 15,1.

Kör ett blindtest ikväll igen i V64-tråden om jag hinner.

Mvh Uffe
Men skillnaden mellan 14.6 och 15.1 är ju inte intressant om du inte sätter det hela i ett sammanhang.
T.ex. med min modell ovan - om mellan värdet var 15.1 och hästen sprang på 14.6 så betyder det att du är i ena hälften av parametern snabbare eller långsammare än 15.1.
Eller så är mellan värdet något annat såsom 17.3 och hästen var i bra dagsform och sprang ett av sina bättre lopp och du är i rätt sida när du väljer hästar.
Men modellen i sig själv säger inte om du gissa rätt eller förutspådde rätt.
Utan om hästen har tendensen och dagsformen och för det behöver man ju ta hänsyn till andra överväganden och parametrar.
Men kan man se ett samband emellan båda så kan man ju gissa rätt eller förutspå bättre än 50% att hästen kommer att vara snabbare än långsam om man refererar till det framtagna mellan värdet.

Om man går tillbaks i tiden och jämför hästar så kan man nog använda uteslutning metoden.
Hästar med flertalet plus tecken på sin tidslinje har ju en mindre sannolikhet att vara snabbare än långsammare om man ser till mellan värdet som man i sin tur kan jämföra mellan olika hästar - alla hästar har ju inte samma mellan värde.

Indirekt så speglar det ju hur hästen mår och vilken dagsform den har nu och hur den har varit och hur den förmodligen kommer vara framöver.
För om man har en tidslinje med många minus tecken och har förutspått därefter så är ju förväntan att hästen kommer fortsätta ha den formen eller tendensen.

Jag är inte ute efter att förutspå vinnare eller plats genom att endast använda tid, utan tycker det intressant om man med hjälp av tid kan förutspå bättre än 50/50 med hjälp av andra parametrar.

Tycker det är sällsynt att man får se någon utveckla sina tankegångar.
Som val av Kusk, det är väl inte bare en person som spelar som tittar på val av Kusk och lopp utan det har väl Odd sättarna också gjort.
Och hur hittar man eller listar Kuskarna från Bättre, Medelmåttiga och Dåliga efter ha plöjt igenom 1 år statistik.
Det finns väl datorprogram som gör det per automatik och om dom med hjälp av den parametern skulle gissa eller förutspå bättre en 50/50 så skulle ju alla använda det programmet med framgång och vi skulle till slut inte ha något spel på hästar.

Det är ju löjligt att tro att man ska kunna bli vinnande spelare med 70% träffsäkerhet, men 60% känns mer realistiskt och för att uppnå det så måste man först gissa eller förutspå bättre än 50/50 för annars har man ju ingen chans att strecka vinnare eller plats med egenvärde utan är då LOTTO
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td