Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-10, 15:28   #1
Migge
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3619
Standard

V75-statistik 11/2 Jens Sjöden


Sådant här brukar man få äta upp, men: Det var länge sedan en V75:a såg så här enkel ut. Visst, alla spikar kan bli sjuka, galoppera och så vidare, men det var ett tag sedan jag hade ett så här starkt system.
Så avslutades förra V75-bloggen. Nu slapp jag otur: Båda spikarna var friska och ingen av dem blev påkörd.

Om jag dessutom haft tur, skulle det hänt något i garderingsloppen. Nu hände inget alls. Alla vinnare rankades 1-3 och faktiskt var min spik Obi Wan en av tredjehandarna och därmed omgångens lägst rankade vinnare. 26 391 kronor blev det ändå på Tillsammans-systemet och en snarlik summa för de som lämnade in det avsevärt mindre systemet här i bloggen.

Jag behövde inte äta upp mina ord. Skönt, jag sticker ju ”aldrig” ut hakan så. Nu dock i analysen, på Twitter, i mail, överallt så tvärsäker... Men det var verkligen den mest självklara V75:an på åratal och slipper man galopper blir det lätt.

Så var det dags för årets första finaler. Så här har det gått i motsvarande omgång tidigare:
2011 3 favoriter 1 skräll 14 000 kr (2)
2012 4 favoriter 2 skrällar 7 000 kr (5)
2013 2 favoriter 2 skrällar 10 000 kr (2)
2014 4 favoriter 2 skrällar 10 000 kr (4)
2015* 4 favoriter 1 skräll 23 000 kr (2)
2016 1 favorit 3 skrällar 1,3 milj kr (3)
*) Omgången var jackpotförstärkt

Med ”skräll” avses vinnare rankad fem eller lägre, och siffran inom parentes anger antalet spetsvinnare.

Sedan 2014 har omgången haft samma komposition som idag, med två ”V75-mästarlopp” och resten finaler över 2140a i de ordinarie klasserna. En hög andel favoritsegrar (43 procent) är numer typisk för årstiden. Spetsvinnarna är lika många.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75 om ej annat anges.

V75-1: Klass I, autostart, medeldistans. Struken: 11
7 MT King of Cash är överlägset bäst… Eftersom han sannolikt redan nu håller bronsklass, och tävlar en klass under, så är det spikchans även om det blir utvändigt ledaren. Förlustrisken motsvaras av galopprisken. Omgångens näst bästa segerchans.
De raderna skrev jag förra veckan. Skillnaden nu är att han har ännu ett spår längre ut, samt att loppet går på Solvalla. Där är det inte lika ofta som på Åby så, att bästa hästen verkligen vinner. Fler lopp avgörs på taktik. Men trots allt: Det är fortfarande klassblandning och han vinner igen om han slipper otur igen. Nu tävlar han vecka-vecka och är därmed sannolikt ännu bättre än senast. Det behövs dock inte, utan det räcker att hålla sig i trav.

V75-2: Stolopp för lärlingar, tillägg, medeldistans. Strukna: 1, 3
Det här loppet har avgjorts tre gånger tidigare. Vinnarna har rankats 1, 2 och 3. Ifjol vann 15 Jetset som andrahandare – men hade då bara ett tillägg.
Lärlingslopp med tillägg har blivit sällsynta; det är väl alla omstarter som avskräcker. I statistiken på sidan 216 finner man att startvoltshästar är speciellt gynnade när lärlingar kör (jämför med siffrorna på sidan 214, för lopp med ”vanliga” kuskar).

10 Angle Rain är duktig – och spektakulärt starttrög. Stoelithästarna 20 bakom är ifatt och förbi henne direkt. Lika bra som 13 Red Rose America och 15 Jetset är hon knappast och segerchansen är liten då hon får tävla mot dem sida-vid-sida.
11 Jeepster på samma volt har bättre chans och är ett av omgångens bästa spelobjekt.

Tilläggshästarna har här inte lika spektakulärt dålig proposition som i V75-6, så man kan inte räkna bort dem. Särskilt inte då det finns risk för omstarter och sådana gynnar de på tillägg. I normalfallet ska dock någon på start hålla undan. Där är 5 Qatrine Gel bäst och därför får hon tipsettan. 2 Luckyline America räknas direkt på läge och stallform.

V75-3: Guld, autostart, medeldistans
Kan dagens största förlora fyra gånger i rad? Jodå, det har hänt: Våren 2013. Men det dröjer nog till nästa gång. 3 On Track Piraten är för bra! De tre senaste ”dagens största” har alla varit obefogade, men det är inte den här.

Missa inte att markera 6 Obi Wan som förstareserv. Vid favoritstrykning blir han grymt klar, och nästan ospelad. Han är bra nu, jag bedömer chansen/risken att han slår favoriten regelrätt som 1/10.

V75-4: Klass II, autostart, medeldistans. Struken: 2
Klass II sticker ut som den enda klass, där spelarna tippar sämre i finalerna än i försöken. I finalomgångar är Klass II nästan alltid omgångens skrällopp nummer ett. Just den här gången får man konkurrens av ett vidöppet V75-mästarlopp, V75-6.
Hursomhelst krånglar jag inte till det för mig, utan helgarderar.

V75-5: Brons, autostart, medeldistans
Ifjol vann 6 Master Crowe Klass II-finalen den här helgen, med huvud efter en utvändig resa. Nu har han gått upp två klasser. Med det löphuvud han uppvisat, är han ändå storfavorit att avgå med segern om han bara är med dem in på upploppet. Dock skulle man önska en nedstrykning; som det är nu startar han med vingelläge. Om han hamnar sist, eller tvingas till tredjespår runtom, så kanske det inte går? Brons är en jämn klass och han är inte lika säker som förra veckans Top 7-vinnare, Obi Wan.

V75-6: Jippolopp, två tillägg, medeldistans
Det här loppet har avgjorts tre gånger tidigare. Första året vann favoriten. De två senaste åren har segrarna rankats 8 och 9 samt varit spelade till 2-3 procent. Samtliga vinnare har stått på startvolten.

På sidan 163 i Statistikbibeln V86 kan man följa hur propositionerna brukar se ut, när guldhästar belastas med 40 meter över medeldistans.
• Första tilläggsgränsen går oftast vid 175’-200’, alltså ungefär motsvarande Klass II.
• Andra tilläggsgränsen har ofta gått vid 500’-525’, det vill säga precis över Klass I.
Under dessa förutsättningar ser man att guldhästarna inte har en chans, de hinner ”aldrig” fram.
Nu då?
• Första tilläggsgränsen går vid 600’! Alla som står start, sånär som på 8 Bouncing Hill, har passerat gränsen till Brons.
• Andra tilläggsgränsen går vid 1800’! En där är guldhäst redan, de andra hör hemma i Silver.

Det är hopplöst för Silver/Guld-hästar redan att ta tillägg på de i Brons. Sedan ytterligare 20 meter… Så här skrev jag inför samma lopp ifjol:
Jag har gått igenom siffrorna, och så vitt jag kunnat se är detta den värsta propositionen genom tiderna för tilläggshästarna.
Det är samma proposition nu. Ifjol fick världsstjärnan On Track Piraten ett av årets mest obefogade favoritskap. Han blev omgångens största favorit, spelad till 52 procent, trots att han givetvis inte hade möjlighet att plocka in sina dubbla tillägg.

Den här typen av statistik har kollektivet väldigt dålig koll på!
För övrigt visar historien, att en världsstjärna som Commander Crowe misslyckats med att ta in ETT tillägg i V75-mästaren. Han brände som 89-procentare, och från dubbla tillägg har ingen någonsin vunnit.

I normalfallet håller spetshästen på start undan. Formtoppade 1 Erica är självskriven tipsetta och en av omgångens mest spelvärda hästar.

V75-7: Silver, autostart, medeldistans
Det måste vara det att 6 British Steel körs av en mindre känd kusk, som gör att kollektivet tappar bort honom trots topplopp efter topplopp. Hästen äger en speed de andra saknar och vinner i normalfallet. Man skulle dock önska en nedstrykning… nu finns risk för vingel [statistik hittas på sidorna 109-110].
Hursomhelst sticker hästen ut tillräckligt mycket för att spikas.

Mitt spel
De tio senaste dagarna har jag haft sju rätt tre gånger. Två gånger på V86 och en på V75. Nu siktar jag på fjärde raka:

8 MT King of Cash (2)
5, 11, 13, 15, 2, 4, 9, 10, 8
3 On Track Piraten (6)
Alla
6 Master Crowe (7)
1, 8, 2, 12, 11, 7, 5, 14, 15, 10, 9
6 British Steel (11)
544,50 kronor

Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-70
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MatsE (+5), Akke (+10), DIAMANTEN (+20), Torstens (+10), Fefaifb (+10), hammering (+5), JerryB (+5), Ganondorf (+5), Grovport (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat