Citat:
Ursprungligen postat av Kocken14
V 75 mästaren vinns alltid från hästarna på startfältet, man minns bland annat de härliga skrällsegrarna på Åby
Admiral Sea med Takter
Maximillian QC med Goop
Rocket Power som slog självaste Commander Crewe
Tänk på det i dag, de 10 hästarna på start har tillsammans bara 27 % av strecken.
Mina tankar om loppet.
1 Erica till spets släpper (bäst på kort) till Tumble Dryer som kommer att dra i jämt tempo så att tilläggshästarna inte hinner fram.
Rank A 7 B 3, 1, 4, 5 C 10, 2, 8, 9, 6 D 12,11,15,13,14
|
Kompletterar med utdrag fr Jens statistikblogg:
"Det här loppet har avgjorts tre gånger tidigare. Första året vann favoriten. De två senaste åren har segrarna rankats 8 och 9 samt varit spelade till 2-3 procent. Samtliga vinnare har stått på startvolten.
På sidan 163 i Statistikbibeln V86 kan man följa hur propositionerna brukar se ut, när guldhästar belastas med 40 meter över medeldistans.
• Första tilläggsgränsen går oftast vid 175’-200’, alltså ungefär motsvarande Klass II.
• Andra tilläggsgränsen har ofta gått vid 500’-525’, det vill säga precis över Klass I.
Under dessa förutsättningar ser man att guldhästarna inte har en chans, de hinner ”aldrig” fram.
Nu då?
• Första tilläggsgränsen går vid 600’! Alla som står start, sånär som på 8 Bouncing Hill, har passerat gränsen till Brons.
• Andra tilläggsgränsen går vid 1800’! En där är guldhäst redan, de andra hör hemma i Silver.
Det är hopplöst för Silver/Guld-hästar redan att ta tillägg på de i Brons. Sedan ytterligare 20 meter… Så här skrev jag inför samma lopp ifjol:
Jag har gått igenom siffrorna, och så vitt jag kunnat se är detta den värsta propositionen genom tiderna för tilläggshästarna.
Det är samma proposition nu. Ifjol fick världsstjärnan On Track Piraten ett av årets mest obefogade favoritskap. Han blev omgångens största favorit, spelad till 52 procent, trots att han givetvis inte hade möjlighet att plocka in sina dubbla tillägg.
Den här typen av statistik har kollektivet väldigt dålig koll på!
För övrigt visar historien, att en världsstjärna som Commander Crowe misslyckats med att ta in ETT tillägg i V75-mästaren. Han brände som 89-procentare, och från dubbla tillägg har ingen någonsin vunnit.
I normalfallet håller spetshästen på start undan. Formtoppade 1 Erica är självskriven tipsetta och en av omgångens mest spelvärda hästar"