Citat:
|
Om våra modeller skulle vara "programmerade" EV+, även efter marginalen så skulle vi förlora på alla marknader ständigt, vare sig om det var torskar eller inte. Grundläggande sannolikhetslära. Ungefär som krona/klave som betalar ut 2.0002 på utfallen.
|
Vill börja med att säga att ovanstående jag skrev igår stämmer inte...
Citat:
Ursprungligen postat av matchingbetisover
Känns som att trådens samlade bedömning nu är den jag gav på min första bedömning. Att oddsättaren överkskattar sin modell står iaf klart.
Kan man säga att jag slog marknaden med hästlängder?
Förövrigt är det där snacket om att skicklighet ger ödmjukhuet ett jäkla otyg!
/ödmjuke ankan
edit: Fortfarande bra sugen på diskussionen om huruvida marknaden är ett facit. Där blev det dock walkover.
Det där övriga tugget vet vi redan. Bolagen limmar yada yada
|
Din sista fråga, jag svarade på den flera sidor back? Jag skrev även exakt hur du kunde bevisa det. Samt jag har angett flera olika teorier som behandlar effektiva marknader.
Du försöker slå marknaden genom att alltid spelare högre än Pinnacle. Gör man det i långa loppet, mycket troligt, speciellt om du väljer spel som måste vara minst 10% högre än Pinnacle. Sedan klagar du när du blir limiterad, vilket jag förstår helt och hållet.
Tyvärr är spelmarknaden inte som aktiemarknaden, förutom Betfair. Bolagen kan ta till knep, exempelvis att erbjuda överodds med mening. Om ett bolag ligger 10% högre än Pinnacle och Betfair, tror ni de har satt priset fel eller är det något typ av marknadsföringsyippo?
Jag vet att vårt bolag justerar oddsen för att ligga högst när de visas under reklam och dylikt.
Sedan så är det modeller, och inte en enda modell.
Citat:
Ursprungligen postat av Philjay
Att traders inte har kompetens är helt fel i mina ögon. Jobbar själv inom spelbranschen på störrebolag och suttit med traders flertalet gånger (främst inom tennis). Självklart följer dom marknaden men satan vad vissa kan allt om alla spelare(från rank 1 till långt ner på listan)
Absolut så har traders sämre koll på tex irakiska ligan, men då ligger även payback % på 87 eller lägre(?) vilket gör det svårt att klå bolagen.
|
Traders och kompetens startade när vi diskuterade hur bolagen "vräkte ut" tjänster. För att få ett av dessa jobb anser jag att det inte behövs någon större kompetens.
Håller dock med dig att vissa traders är helt sanslösa och har väldigt stor koll, antar många får det i samband med jobbet. Lite off topic, har hört att många börjar som traders för de är intresserade av att se matcher. Efter de startat jobbet så tappar de intresseset för sporten. Anledningen är att det inte är samma sak att se en match i soffan jämfört med framför en datorskärm samtidigt som måste hålla koll på annat.
Angående medel/medianinsats så glömde jag det, återkommer.
En liten fråga till er, anser ni att man kan kalla sig som "wiseguy" om man slår marknaden genom att bara spela på surebets/arbitrage?