Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-04-25, 21:09   #136
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren Visa inlägg
Angående Pinnacle: Spelar bara på marknader där de släpper odds efter de andra asiaterna så där tar de aldrig nån egen förstaposition. Men i ligor där de släpper först så är jag helt övertygad om att de inte är så jätteskarpa. Du verkar tro att oddssättare på Pinnacle är otroligt skarpa? Deras öppningslimit talar för det motsatta. De har sin vig och omsättning, öppningsoddset är tämligen irrelevant för dem.
Det jag ville komma fram till är att Pinnacle knappt "sätter" odds, vilket de är helt öppna med på deras hemsida, allting sätts av marknaden.
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 21:18   #137
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
Nej det gör jag inte, och det gör det inte heller. Dessa saker är däremot svårast att modellera. Våra modeller är extremt oflexibla med hänsyn till det du nämnde ovan, detta var redan "bevisat" några sidor tillbaka.

Som jag skrev tidigare så erbjuds det över 200 000 evenemang med över 30 spel på varje redan idag. Slaktas alla dessa idag? Nej.

Finns en hel del aktörer som jag inte känner till
Era modeller klarar sig för ni har ett stort klientel av torskar som spelar i era sportböcker och i princip inga spelare som vet vad de gör, för de är redan limiterade och spelar hos andra aktörer.

Om ni ej skulle limitera spelare och stå fast vid era modeller som sätter öppningsoddset och ej ändra utefter hur marknaden i asien reagerar är jag säker på att EU-bolagens sportböcker skulle bli slaktade ja.

Diskussionen börjar bli löjlig. Du kan ju inte å ena sidan hylla era modeller när ni samtidigt limiterar spelare plus bara följer pengarna i Asien? Om era modeller vore fantastiska skulle ni våga stå kvar med era odds utan att snegla på börser och asien och tillåta alla att spela för ni skulle vilja få in omsättning.
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 21:22   #138
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
Har tyvärr inte så bra koll på lagstiftning.

Jag har hört att Europeiska bolag har en medelinsats på 300kr och Asiatiska 3000kr. Det första kan jag dock kolla upp imorgon.
På Twitter gissade man medianinsatsen: Över eller under 250 kr.

Om medelinsatsen ligger på 300 kr så ligger förmodligen medianen nästan helt säkert under 250 kr.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 21:25   #139
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
På Twitter gissade man medianinsatsen: Över eller under 250 kr.

Om medelinsatsen ligger på 300 kr så ligger förmodligen medianen nästan helt säkert under 250 kr.
Det började med medianinsatsen men diskuterades också medelinsatsen.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 21:35   #140
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren Visa inlägg
Era modeller klarar sig för ni har ett stort klientel av torskar som spelar i era sportböcker och i princip inga spelare som vet vad de gör, för de är redan limiterade och spelar hos andra aktörer.

Om ni ej skulle limitera spelare och stå fast vid era modeller som sätter öppningsoddset och ej ändra utefter hur marknaden i asien reagerar är jag säker på att EU-bolagens sportböcker skulle bli slaktade ja.

Diskussionen börjar bli löjlig. Du kan ju inte å ena sidan hylla era modeller när ni samtidigt limiterar spelare plus bara följer pengarna i Asien? Om era modeller vore fantastiska skulle ni våga stå kvar med era odds utan att snegla på börser och asien och tillåta alla att spela för ni skulle vilja få in omsättning.
Om våra modeller skulle vara "programmerade" EV+, även efter marginalen så skulle vi förlora på alla marknader ständigt, vare sig om det var torskar eller inte. Grundläggande sannolikhetslära. Ungefär som krona/klave som betalar ut 2.0002 på utfallen.

Skulle vi bli slaktade om vi bara kunde sätta ett odds och sedan hålla oss till det? Ja! Bara kolla t.ex Arsenal - Leicester som Marathon öppnade på 11x, för över 2 månader sedan! Nu har det halverats.

Det är självklart att bolagen utnyttjar information som blir tillgänglig med tiden. Gå in på Bet365 och beräkna deras marginal på helgens matcher idag, gå sedan in 1h innan matchstart och se vad som har hänt med marginalen.

Sedan så är Asien inte alltid först, bara att gå in och kolla på oddsportal.

Spelbolagen klarar sig inte utan den LIKVIDA marknaden, vilket jag ständigt sagt. Däremot så behöver vi modeller för icke likvida marknaderna. De sistnämnda är främst vad vi modellerar.

Vet inte var du får ifrån att jag sitter och hyllar modellerna, när jag i stort sett varje sida säger att det finns brister.
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 21:40   #141
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
Om våra modeller skulle vara "programmerade" EV+, även efter marginalen så skulle vi förlora på alla marknader ständigt, vare sig om det var torskar eller inte. Grundläggande sannolikhetslära. Ungefär som krona/klave som betalar ut 2.0002 på utfallen.

Skulle vi bli slaktade om vi bara kunde sätta ett odds och sedan hålla oss till det? Ja! Bara kolla t.ex Arsenal - Leicester som Marathon öppnade på 11x, för över 2 månader sedan! Nu har det halverats.

Det är självklart att bolagen utnyttjar information som blir tillgänglig med tiden. Gå in på Bet365 och beräkna deras marginal på helgens matcher idag, gå sedan in 1h innan matchstart och se vad som har hänt med marginalen.

Sedan så är Asien inte alltid först, bara att gå in och kolla på oddsportal.

Spelbolagen klarar sig inte utan den LIKVIDA marknaden, vilket jag ständigt sagt. Däremot så behöver vi modeller för icke likvida marknaderna. De sistnämnda är främst vad vi modellerar.

Vet inte var du får ifrån att jag sitter och hyllar modellerna, när jag i stort sett varje sida säger att det finns brister.
Nej Asien är så gott som aldrig först. Men så fort de öppnar så ser ni ju att ni på många spel ligger fel och sneglar på dem direkt.

Du skrev nyss att modellerna har rätt 99 av 100 ggr. Men skit samma, vi är oense och vi kommer ingen vart. Blir en evighetsdiskussion.

Senast redigerad av Bettingamatoren den 2017-04-25 klockan 21:43.
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 21:48   #142
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Seebbo Visa inlägg
Det började med medianinsatsen men diskuterades också medelinsatsen.
Ok. Beror på vad man vill försöka förstå såklart. För mig är medianinsatsen oerhört mycket mer intressant än medelinsatsen. Medelinsatsen kan ju påverkas av ett relativt lågt antal jättestora spel. Den säger inte så mycket alls om utan tillgång till rådata. Medianen ligger klistrad och visar hur stora de "vanligaste spelen" är på ett mycket bättre sätt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 22:30   #143
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ok. Beror på vad man vill försöka förstå såklart. För mig är medianinsatsen oerhört mycket mer intressant än medelinsatsen. Medelinsatsen kan ju påverkas av ett relativt lågt antal jättestora spel. Den säger inte så mycket alls om utan tillgång till rådata. Medianen ligger klistrad och visar hur stora de "vanligaste spelen" är på ett mycket bättre sätt.
Det håller jag helt med om. Anledningen till att jag frågade om medelinsatsen var för det var den vi var minst överens om .
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 23:29   #144
 
matchingbetisovers avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 450
Sharp$: 1642


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Känns som att trådens samlade bedömning nu är den jag gav på min första bedömning. Att oddsättaren överkskattar sin modell står iaf klart.
Kan man säga att jag slog marknaden med hästlängder?

Förövrigt är det där snacket om att skicklighet ger ödmjukhuet ett jäkla otyg!

/ödmjuke ankan






edit: Fortfarande bra sugen på diskussionen om huruvida marknaden är ett facit. Där blev det dock walkover.
Det där övriga tugget vet vi redan. Bolagen limmar yada yada
__________________
Gambla inte med din plånbok
-Matcha spelet

Senast redigerad av matchingbetisover den 2017-04-25 klockan 23:39.
matchingbetisover är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 09:57   #145
 
Philjays avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 649
Sharp$: 3798


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg

Traders har knappt någon kompetens alls, det håller jag verkligen med om.
Jag tror ingen "riktig" ägare vill se kortsiktiga resultat, om inte bolaget är påväg att säljas.
Att traders inte har kompetens är helt fel i mina ögon. Jobbar själv inom spelbranschen på störrebolag och suttit med traders flertalet gånger (främst inom tennis). Självklart följer dom marknaden men satan vad vissa kan allt om alla spelare(från rank 1 till långt ner på listan)

Absolut så har traders sämre koll på tex irakiska ligan, men då ligger även payback % på 87 eller lägre(?) vilket gör det svårt att klå bolagen.
Philjay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 20:32   #146
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Citat:
Om våra modeller skulle vara "programmerade" EV+, även efter marginalen så skulle vi förlora på alla marknader ständigt, vare sig om det var torskar eller inte. Grundläggande sannolikhetslära. Ungefär som krona/klave som betalar ut 2.0002 på utfallen.
Vill börja med att säga att ovanstående jag skrev igår stämmer inte...


Citat:
Ursprungligen postat av matchingbetisover Visa inlägg
Känns som att trådens samlade bedömning nu är den jag gav på min första bedömning. Att oddsättaren överkskattar sin modell står iaf klart.
Kan man säga att jag slog marknaden med hästlängder?

Förövrigt är det där snacket om att skicklighet ger ödmjukhuet ett jäkla otyg!

/ödmjuke ankan


edit: Fortfarande bra sugen på diskussionen om huruvida marknaden är ett facit. Där blev det dock walkover.
Det där övriga tugget vet vi redan. Bolagen limmar yada yada
Din sista fråga, jag svarade på den flera sidor back? Jag skrev även exakt hur du kunde bevisa det. Samt jag har angett flera olika teorier som behandlar effektiva marknader.

Du försöker slå marknaden genom att alltid spelare högre än Pinnacle. Gör man det i långa loppet, mycket troligt, speciellt om du väljer spel som måste vara minst 10% högre än Pinnacle. Sedan klagar du när du blir limiterad, vilket jag förstår helt och hållet.

Tyvärr är spelmarknaden inte som aktiemarknaden, förutom Betfair. Bolagen kan ta till knep, exempelvis att erbjuda överodds med mening. Om ett bolag ligger 10% högre än Pinnacle och Betfair, tror ni de har satt priset fel eller är det något typ av marknadsföringsyippo?

Jag vet att vårt bolag justerar oddsen för att ligga högst när de visas under reklam och dylikt.

Sedan så är det modeller, och inte en enda modell.


Citat:
Ursprungligen postat av Philjay Visa inlägg
Att traders inte har kompetens är helt fel i mina ögon. Jobbar själv inom spelbranschen på störrebolag och suttit med traders flertalet gånger (främst inom tennis). Självklart följer dom marknaden men satan vad vissa kan allt om alla spelare(från rank 1 till långt ner på listan)

Absolut så har traders sämre koll på tex irakiska ligan, men då ligger även payback % på 87 eller lägre(?) vilket gör det svårt att klå bolagen.
Traders och kompetens startade när vi diskuterade hur bolagen "vräkte ut" tjänster. För att få ett av dessa jobb anser jag att det inte behövs någon större kompetens.

Håller dock med dig att vissa traders är helt sanslösa och har väldigt stor koll, antar många får det i samband med jobbet. Lite off topic, har hört att många börjar som traders för de är intresserade av att se matcher. Efter de startat jobbet så tappar de intresseset för sporten. Anledningen är att det inte är samma sak att se en match i soffan jämfört med framför en datorskärm samtidigt som måste hålla koll på annat.

Angående medel/medianinsats så glömde jag det, återkommer.

En liten fråga till er, anser ni att man kan kalla sig som "wiseguy" om man slår marknaden genom att bara spela på surebets/arbitrage?

Senast redigerad av cran den 2017-04-26 klockan 20:35.
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 21:02   #147
 
matchingbetisovers avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 450
Sharp$: 1642


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
Vill börja med att säga att ovanstående jag skrev igår stämmer inte...




Din sista fråga, jag svarade på den flera sidor back? Jag skrev även exakt hur du kunde bevisa det. Samt jag har angett flera olika teorier som behandlar effektiva marknader.

Du försöker slå marknaden genom att alltid spelare högre än Pinnacle. Gör man det i långa loppet, mycket troligt, speciellt om du väljer spel som måste vara minst 10% högre än Pinnacle. Sedan klagar du när du blir limiterad, vilket jag förstår helt och hållet.

Tyvärr är spelmarknaden inte som aktiemarknaden, förutom Betfair. Bolagen kan ta till knep, exempelvis att erbjuda överodds med mening. Om ett bolag ligger 10% högre än Pinnacle och Betfair, tror ni de har satt priset fel eller är det något typ av marknadsföringsyippo?

Jag vet att vårt bolag justerar oddsen för att ligga högst när de visas under reklam och dylikt.

Sedan så är det modeller, och inte en enda modell.




Traders och kompetens startade när vi diskuterade hur bolagen "vräkte ut" tjänster. För att få ett av dessa jobb anser jag att det inte behövs någon större kompetens.

Håller dock med dig att vissa traders är helt sanslösa och har väldigt stor koll, antar många får det i samband med jobbet. Lite off topic, har hört att många börjar som traders för de är intresserade av att se matcher. Efter de startat jobbet så tappar de intresseset för sporten. Anledningen är att det inte är samma sak att se en match i soffan jämfört med framför en datorskärm samtidigt som måste hålla koll på annat.

Angående medel/medianinsats så glömde jag det, återkommer.

En liten fråga till er, anser ni att man kan kalla sig som "wiseguy" om man slår marknaden genom att bara spela på surebets/arbitrage?
Jag håller för en gångs skull med dig mådellkillen. Marknaden är allt. Den slår, den hamrar och den förnedrar. Men tyvärr är den effektiv. Mycket effektiv. Alla vill vinna BIIIG, de flesta är torskar. Oftast avviker bara tiden det tar för den enskilde att sluta hoppas.

i spoiler

Spoiler:
-
Ja jag är bitter förlorat cirkus 60 kr över 130 games genom rekare som simpanes och andra gedigna. ROIn är nere på 95% då jag råkade dubbelspela några förlorande men winrate är 52 på 2.06.
Är jag rik? Har simpanes made me rich? No richness..
Jag vill OCKSÅ VINNA



Det var din diskussion med CC som jag ville skulle fortgå, han hade avvikande åsikt.

Det hela blir extremt besynnerligt när du själv inser hur fruktansvärt monstruös marknaden är mot den enskilda torsken, den inte bara skakaf om torsken i fenan utan den kan ta ett ordentligt grepp om bakdelen och smasha torskskallen i båtrelingen.

Du inser att marknaden är allvetande men ändå envisas du med att sitta och påstå att du pysslar med modeller som också är underlägsna marknaden.

Resten förstår jag tyvärr inte mådellkillen.
Ja pinnacle och betfair verkar ge de mest verkliga oddsen. Ni bolag är vanliga dödliga och tror er likt torsken att ni har insikt, men ni flyter ju också med marknaden så helt kan ni inte sväva iväg. Detta är iaf din version. Men version är att ni enbart flyter med för att justera lite då och då för att locka torskstimmet att bita på ett visst odds.

När det gäller börsen är det vetenskapligt bevisat att torskarna stretar emot helt i onödan, det mest gynnsamma är att bara flyta med, låta marknaden stå för riktningen. Den torsken som tror sig se genvägar i strömmen blir snabbt insugen i vattenkraftverket.
Här har vi tom vetenskapligt stöd.



Angående surebets skulle jag inte velat säga att man också kan kalla dem för vinnande jag skulle vilja påstå att dessa spelare i själva verket är de riktiga vinnarna. För hur alert och insatt är man inte om man istället för att fortsätta envisas och streta emot mot strömmen accepterar allting men ocksä använder det faktumet att bolagen inte alltid följer marknaden.

För mig finns det ingen större begåvning när det gäller odds än den hos matched bettare och surebettare. Enligt mig finns detta inte
Förnekar inte att vissa enskilda individer verkar vara nästan guruliknande figurer som faktiskt verkar slå marknaden men all den tid de har lagt ner för att klara detta. När ditt första matchade bet kan läggas första dagen i din karriär som spelare.
__________________
Gambla inte med din plånbok
-Matcha spelet

Senast redigerad av matchingbetisover den 2017-04-26 klockan 21:10.
matchingbetisover är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 21:11   #148
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Tack cran för alla svar, även om jag inte håller med om allt och kan tycka att du låter som en fondförvaltare som trots att de är sämre än index vill förklara förträffligheten med sin yrkeskår

En nybörjarfråga: var på en division 2—match i fotboll och Nordicbet erbjöd livespel som var live på riktigt, samma sekund som skottet som gjorde mål sköts spärrades spelet tillfälligt. Hur går det till i praktiken? Sitter det en liverapportör på varenda division 2-match? Är det spelbolagens snubbe eller ett bolag som säljer tjänsten till spelbolag?
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 21:11   #149
 
the_mirages avatar
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 206
Sharp$: 799
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
En liten fråga till er, anser ni att man kan kalla sig som "wiseguy" om man slår marknaden genom att bara spela på surebets/arbitrage?
Med risk för att många tar illa upp - absolut inte.
Enligt min mening är en wiseguy någon som slår de höglikvida marknaderna hos t.ex. asiaterna eller Pinnacle. Men smaken är väl som baken...
the_mirage är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 21:25   #150
 
matchingbetisovers avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 450
Sharp$: 1642


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av the_mirage Visa inlägg
Med risk för att många tar illa upp - absolut inte.
Enligt min mening är en wiseguy någon som slår de höglikvida marknaderna hos t.ex. asiaterna eller Pinnacle. Men smaken är väl som baken...
Är väl mest en helhetsbedömning som gör att jag lutar åt den åsikten..

Garanterade pengar från dag 1 eller en väg kantad av angst och svettningar om nätterna och att aldrig riktigt veta om man fortfarande har "the edge", facit får vi bara efter ett stort antal spel. eller genom Pinnacle.

Nej men all respekt för de lirarna som slår marknaden och delar med sig av sötman så vi andra kan få oss en skvätt.
__________________
Gambla inte med din plånbok
-Matcha spelet

Senast redigerad av matchingbetisover den 2017-04-26 klockan 21:28.
matchingbetisover är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td