Och
sskssk brukar undra varför jag är så bitter och grinig... Den här trådens utveckling kan ju användas som ett exempel... Dock, eftersom jag har för mycket tid just nu så googlar jag lite och klipper in ett svar.
"En är ett pronomen med lång historia. Det används som objektsform till pronomenet man:
Är det meningen att det här ska ta kål på en? Men det förekommer, inte minst regionalt och dialektalt, även som subjektsform:
En gör så gott en kan, som fotbollsspelaren Ralf Edström en gång lär ha sagt. Vi har det också i genitivformen ens:
Det är var och ens ansvar"
Citat:
Ursprungligen postat av pagluca1
En får ta en vad en har? En bör leta efter värdeodds. En bör ta sig en rackare innan läggdags.
|
Jag uppfattar det som att du på något sätt har ett problem med att inte alla är som du och därav känner du ett behov av att förlöjliga det okända. Orsaken till sådant brukar ofta ligga hos en själv. Anser du även det problematiskt att en del pratar göteborgska, skånska, pitemål eller bryter på utrikessvenska?
Citat:
Ursprungligen postat av pagluca1
Jag har svårt att ta personen seriöst när denne använder sig av "en" istället för "man".
|
Så har du absolut rätt att känna. Jag upplever det som att du ändå förstod vad det tidigare ordbajsandet från min sida ville få fram. Således förstår jag inte riktigt var problemet ligger.
Från min sida är dock detta det sista inlägget här som inte berör själva huvudområdet.