Citat:
Ursprungligen postat av runtomkring
...
Om inte annat så anser jag att samma sak gäller som i övriga delar av världen. Om en inte är nog påläst för att delta i en diskussion så bör en gå och ta reda på fakta. Annars sitter en ner, lyssnar och håller käften.
|
Eller så blir en President.
Eller diktator.
Kom inte dragandes med den där gamla lagen, följde alla den satt alla och lyssnade tyst i ett hörn i tusen år.
I den stora världen, alltså inte här i Sumpan, är det ju snarare tvärtom, de som vet säger inget och lämnar fältet fritt för subjektiva gissningar.
------------------
Över till topic, och det är inte riktat mot någon i den här tråden utan bara bra-att-veta-saker
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
Mark Twain
Tänkvärt för den som vill ge sig in i tradingbranschen, är det månne så att pilkastande apor har fördel mot majoriteten av aktörer(nu spelar förstås inte den relativa styrkan så stor roll i långa loppet om man inte har EV+ )?
Personligen håller jag med matchingbetisover på tesen om att trading är gambling till stor del, klart där
kan finnas ett fåtal som vet vad de sysslar med.
Antar att många här läst "Fooled by randomness" och därmed fått "survivorship bias" förklarat för sig men det går bra med Wikis förklaring oxå, skillnaden är att Taleb i sin bok påpekar att de mest framgångsrika i regel är de som har minst koll.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias
Nåja, jag lyssnar gärna på en fortsatt diskussion (och hoppas att jag själv inte gått alltför långt utanför ämnet) men har personligen inga tradingambitioner, förutom att lägga ett spel och ibland sälja av i förtid då.