Ämne: Legolas
Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-29, 11:33   #115
Enkelrad
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 777
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Det är inte svenskt spel till utländska lopp som atg väljer att bortse ifrån utan det utländska spelet till ( främst ) svenska tävlingar som atg "döljer".

Så nej. Det är inte ATGs siffror som är de "korrekta". Deras siffror är "propaganda-konfigurerade" sedan några år tillbaka. Och att det fungerar är tydligt, bl a i denna tråd.
Nja, jag är inte fullt motbevisad... och kommer nog inte bli det

Det finns lagar för aktiebolag och ATG döljer knappast något om man läser årsredovisningen för 2015. Finns att ladda ned som pdf här :
http://www.atg2015.se/siffror.html

12,535 miljarder var den svenska omsättningen. I den omsättningen ingår 739 miljoner från spel av svenska kunder på utländska trav och galopptävlingar. Således skattar man för detta i Sverige och spelnettot av dessa 739 miljoner kommer svensk travsport tillgodo.

Tittar man på nyckeltalen så ser man att den totala spelomsättningen är 15,769 miljarder. Den internationella spelomsättningen är 3,234 miljarder. Merparten av detta står våra grannländer. Nu ska vi ha i åtanke att vi har flera hästar från våra grannländer som startar i Sverige.

Det är aningen naivt att tro att svenska ATG skulle få hela spelnettot från dessa 3,234 miljarder som härrör från utländska spel. Spel som görs hos Rikstoto i Norge, Fintoto i Finland eller Danske Spiel / Dantoto i Danmark redovisas och skattas i respektive land. Hur de sedan väljer att fördela spelnettot till deras förbund för trav och galopp är upp till dom. Troligtvis finns det något avtal mellan Svensk Travsport och de utländska spelaktörerna. Avtal som Legolas.Bet gått bet på.

Tänk då på att vi i Sverige bara mäktar med 739 miljoner på spel i utlandet och är inte alls lika rika som norrmännen. Sedan kommer danskar och finnar och bidrar lite. Men att de tre grannländerna tillsammans bidrar med merparten till de drygt 3,2 miljarderna är ungefär vad vi svenskar spelar för på utländskt trav. Ca 1 miljard per land.

Har man då en åsikt och tycker att en stor del av spelnettot ska gå till svensk travsport bör man väl fundera på om man inte ska helt förbjuda utländska spelaktörer på svenskt trav. Man bör väl då även passa på att förbjuda utländska hästar att starta på svenska travbanor eftersom prispengarna helst ska gå till svenskfödda hästar. Nu delar jag inte den åsikten.

Jag finner inget konstigt i detta. Allt redovisas klart och tydligt. 739 miljoner i svensk spelomsättning på utländskt trav och galopp. Spelnettot kommer tillgodo för svensk travsport. Att sedan våra grannländer kör samma upplägg hakar inte jag upp mig på. Skulle vi svenskar inte kunna spela på utländska banor hamnar ATG på en omsättning på ca 11,8 miljarder.

Norrmännen har totalt 3,7 miljarder i omsättningen och drygt 1,2 miljarder spelas på utländska banor.
Även i deras årsredovisning undantar man spel från utlandet. Knappt en halv miljard.
* källa https://www.rikstoto.no/Global/Aarsm...g%202015_2.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
ATG räknar inte in den omsättning eller det spelnetto som genereras utomlands i sina siffror. Av flera miljarder i spel på svenska hästar borde det ju bli ett spelnetto, men det vill man ju inte låtsas om vid dessa beräkningar. Legolas.bet lovar 40% av spelnettot oavsett var spelen kommer ifrån.
Där har du fel. Som du kan läsa ovan så är inte ATG inblandat utan andra spelaktörer.
__________________
Sharp dressed man
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Enkelrad den 2017-06-29 klockan 13:50.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat