Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Om 759 MSEK är 18% av spelnettot eller 4,8% av omsättningen har en jävla betydelse. "På toppen" måste varje extra bruttoomsättningsmiljard skärskådas så att man ser till att kostnaderna för den extra miljarden hålls i schack.
Det finns alldeles säkert en omsättningsnivå för vilken det lönar sig mer att minska kostnaderna än att öka omsättningen.
Att "omsättnings-titta" är bland det farligaste misstag ett totalisator-spelbolag kan göra. Förmodligen endast överträffat av att inte säkerställa kritisk massa.
|
Jo, det har du helt rätt i.
Det jag svarade på var att det blir fel när man blandar in prispengarna kontra totala omsättningen. Finns säkert de som förespråkar en viss procentsats på den totala spelomsättningen ska gå till prispengar. Kan vara en farlig väg att gå. Nu har jag uppdaterat det inlägget eftersom man körde fler lopp år 2012 jämfört med år 2016 och skillnaden är inte så stor.
Sedan så skrev jag att det saknar betydelse och det jag avsåg var egentligen min uträkning. hatten1 hade skrivit lite drygt 5 % och kan lika gärna då menat den svenska omsättningen som blir 5,6 %.
Det som jag stör mig mest på nu är att ATG redovisar prispengar på 759 miljoner medan Svensk Travsport bara har 747,6 miljoner i prispengar för 2016. Kanske kan vara nåt premielopp eller annat som ATG tar med.