Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-07-04, 15:58   #151
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Enkelrad Visa inlägg
Börja och läs inlägg # 94 på sidan 7. Det var där jag började skriva.

Den FAKTA som du presenterar har jag lagt fram för länge sedan.
Fast nån tyckte att ATG ljuger om sina siffror.
En annan tyckte att ATG inte gav 44,5 % tillbaka till svensk travsport från sin svenska omsättning år 2015. Då skulle man ta hänsyn till kostnaderna för Kanal 75 och spel från utlandet.

Nu för du fram precis samma siffror. Ett spelnetto på ca 4 miljarder år 2016.
Travsporten fick 1,7 miljarder. Det blir 41,7 % och det har jag också tagit upp innan. Sen om man vill räkna på hur många procent prispengarna av spelnettot har mig veterligen inte diskuteras. Men det blir precis som du skriver. Lite drygt 18 % om man nu vill veta sånt.

Förstår jag dig rätt så menar du att prispengarna år 2016 var drygt 5 % av den totala spelomsättningen som var ca 15,8 miljarder år 2016 ? Alltså det första som kommer efter FAKTA ? Jag får det till ca 4,8 % men det saknar betydelse.

Menar du något annat har du tappat bort mig fullständigt. Skulle du be någon utomstående läsa det så får man intrycket av att först får hästsporten ca 750mkr för att i andra meningen säga att hästsporten får 1,7 miljarder och det under ett och samma år ?

FAKTA är väl att prispengar år 2016 uppgick till 759 miljoner kronor ?
Det har ingen ifrågasatt. Om det sen är drygt 18 % av spelnettot eller 4,8 % av den totala spelomsättningen spelar ingen roll för summan kommer alltid bli 759 miljoner.

Man glömmer också bort att den där miljarden som vi svenskar spelar på internationella banor hamnar i ATG´s omsättning. Av de där 13,2 miljarderna är 12,2 från spel på svenska banor resten kommer från internationella banor. Så skrev jag och du fick det till vad ?

Jag har tagit upp ett fiktivt exempel där både ATG och Legolas.Bet skulle omsätta 1 miljard var på V75 resp. P76. Slutsatsen blev att ATG ger 25 % mer till sporten. Konstigt att ingen försöker motbevisa det eller ens kommentera det ?
Om 759 MSEK är 18% av spelnettot eller 4,8% av omsättningen har en jävla betydelse. "På toppen" måste varje extra bruttoomsättningsmiljard skärskådas så att man ser till att kostnaderna för den extra miljarden hålls i schack.

Det finns alldeles säkert en omsättningsnivå för vilken det lönar sig mer att minska kostnaderna än att öka omsättningen.

Att "omsättnings-titta" är bland det farligaste misstag ett totalisator-spelbolag kan göra. Förmodligen endast överträffat av att inte säkerställa kritisk massa.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Enkelrad (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 16:25   #152
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 776
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om 759 MSEK är 18% av spelnettot eller 4,8% av omsättningen har en jävla betydelse. "På toppen" måste varje extra bruttoomsättningsmiljard skärskådas så att man ser till att kostnaderna för den extra miljarden hålls i schack.

Det finns alldeles säkert en omsättningsnivå för vilken det lönar sig mer att minska kostnaderna än att öka omsättningen.

Att "omsättnings-titta" är bland det farligaste misstag ett totalisator-spelbolag kan göra. Förmodligen endast överträffat av att inte säkerställa kritisk massa.
Jo, det har du helt rätt i.

Det jag svarade på var att det blir fel när man blandar in prispengarna kontra totala omsättningen. Finns säkert de som förespråkar en viss procentsats på den totala spelomsättningen ska gå till prispengar. Kan vara en farlig väg att gå. Nu har jag uppdaterat det inlägget eftersom man körde fler lopp år 2012 jämfört med år 2016 och skillnaden är inte så stor.

Sedan så skrev jag att det saknar betydelse och det jag avsåg var egentligen min uträkning. hatten1 hade skrivit lite drygt 5 % och kan lika gärna då menat den svenska omsättningen som blir 5,6 %.

Det som jag stör mig mest på nu är att ATG redovisar prispengar på 759 miljoner medan Svensk Travsport bara har 747,6 miljoner i prispengar för 2016. Kanske kan vara nåt premielopp eller annat som ATG tar med.
__________________
Sharp dressed man
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Enkelrad den 2017-07-04 klockan 17:36.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 17:40   #153
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Så Enkelrad, du räknade fel på 63% gällande prispengar per lopp som minskat, men det kan inte spela så stor roll ?

"Ska rätta mig själv efter kollat statistiken hos ST. Det blir inte i snitt runt 3000 kr mindre utan 4911 kr per lopp om man jämför prissummorna 2012 med 2016. Känns dock fortfarande som en skitsumma."

Det går de facto inte att ta något du skriver på speciellt stort allvar, för du inser med all tydlighet inte vad som är viktigt i sammanhanget, vilket tyder på att du säkert jobbar på ST eller ATG, enär de heller inte inser vad som är viktigt i sammanhanget.

PRISMEDEL

När man som du kan räkna lite hur man vill som det passar, så blir det lätt att misstänka Skarplöths lakejer, för de tänker också äpplen och päron, glömmer det som passar och trollar rakt ut med siffror.

Du är de facto inte värd att lägga mer tid på, för du skriver spaltmil där du inte kommer med något nytt, bara svammel.

Ett exempel- hur mycket tror du veterinärkostnader har gått upp sedan 2012, samtidigt som prismedel minskat med(dina siffror) 63% per lopp?
Hur tror du fastighetspriserna har förändrats för de som ska investera i gårdar och betesmarker för uppfödning/träning ?

Det blir ganska pinsamt när man som du idogt försöker framställa ATGs verksamhet som duglig, när exakt alla siffror visar på att ingenting förändrats under millenniet , vilket t o m du påvisade (kanske av misstag)

När något så enkelt påvisbart som att prismedel inte förändrats öht sistlidna 17åren om man påräknar kostnadsutvecklingen, så blir det pinsamt tydligt att ATGs omsättningsökning kostat minst lika mycket som intäkterna, och läser man riktigt noggrant så inser man att såväl ATG som ST är skyldiga hästägarna inte bara en förklaring utan oberoende revision av utländska revisorer utan band till sporten.

För det är ju så att inte bara spelarnas "öresfond" den som används till att lägga alla bråkdelar samt inte minst outlösta vinster(sistnämnda minskar desto bättre, men förstnämnda är merparten) på runt 65 miljoner årligen, alltid konfiskerats av ATG, liksom redovisningen av intäkterna från tex premiumförsäljning mm.

Men något som även Viroid tidigare skrivit om, ett fullständigt vansinnigt slöseri med kapital är hästsportens fond som i dag är på +530millar, och flukturerat på runt 300-500, pengar som används som checkkredit av ATG istället för att investerats långsiktigt och därmed kunde alstrat ytterligare 10tals miljoner till prismedel eller byggt fonden snabbare. PARODI är ordet.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 17:43   #154
Banned
 
Reg.datum: jun 2017
Inlägg: 272
Sharp$: 347
Standard

Undra hur lång denna tråden blir! Bra jobbat grabbar! Kul läsning! Fortsätt så
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Enkelrad (+10)
The_One är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 17:46   #155
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Förövrigt kan du gärna förklara varför det skulle vara problem med att prismedel utgör en bestämd del av omsättningen?

Det är möjligt men vore intressant med "Enkelrads problemformulering "

Det enda riktiga är naturligtvis att prismedel tas ut på samma rad som statens spelskatt, därefter får banor , ST och ATG använda resterande pengar på bästa vis.
Då skulle många magplask som SHL-sponsringen andra larvigheter försvinna automatiskt.

Hur mycket pengar har Skarplöth och ST bränt på fullständiga vansinnigheter?
Det är utan tvekan många hundra miljoner som borde ha avsatts till prismedel istället.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 18:23   #156
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 776
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Så Enkelrad, du räknade fel på 63% gällande prispengar per lopp som minskat, men det kan inte spela så stor roll ?

"Ska rätta mig själv efter kollat statistiken hos ST. Det blir inte i snitt runt 3000 kr mindre utan 4911 kr per lopp om man jämför prissummorna 2012 med 2016. Känns dock fortfarande som en skitsumma."

Det går de facto inte att ta något du skriver på speciellt stort allvar, för du inser med all tydlighet inte vad som är viktigt i sammanhanget, vilket tyder på att du säkert jobbar på ST eller ATG, enär de heller inte inser vad som är viktigt i sammanhanget.

När man som du kan räkna lite hur man vill som det passar, så blir det lätt att misstänka Skarplöths lakejer, för de tänker också äpplen och päron, glömmer det som passar och trollar rakt ut med siffror.

Du är de facto inte värd att lägga mer tid på, för du skriver spaltmil där du inte kommer med något nytt, bara svammel.
För det första så är du väldigt snabb på påpeka räknefel som du är fullt medveten om att jag korrigerat. Eftersom det rörde sig om 34´000 kr så delade jag det med 11 lopp och fick fram sisådär 3000 kr.

Jag har aldrig påstått eller någonstans skrivit att spel via ATG på nationella trav och galoppbanor skulle särskiljas från ATG. Jag t.o.m kopierade vad jag skrev så du kunde läsa det igen.

Normal god sed borde vara att man insett sitt misstag och bett om ursäkt.
De andra som läser det inser nog snarare att det är du som dribblade bort dig genom att inte kunna läsa vad som skrevs.

" Förövrigt kan sägas att Enkelrad inte är fullt så påläst som han påstår, han har dribblat bort sig själv ordentligt dessvärre. ATGs spel TILL utlandet särskiljs inte från övrigt spel i Sverige, det är endast spel IN till Sverige som särskiljs."

Men.... du får gärna förklara detta :
" Som Viroid nämnde , så är legio att man delar på provisionerna, dvs arrangör erhåller minst 15 % när totala spelavdraget är 30% om normala avtal på 50/50 erbjöds till nordiska samarbetspartners. inlägg # 145

Du kunde ju räkna ut att jag räknade fel med 63 %. Förklara för alla hur en arrangör som erhåller minst 15 % av ett spelnetto på 30 % ska få normala avtal på 50 % av spelnettot.

Jag började och skrev att ATG lämnade 44,5 % till ST och jämförde det med Legolas.Bet som lovar 40 %.

De facto... jag bara ställer en enkel fråga.
Hur kan 15 % av ett spelnetto på 30 % bli 50 % av spelnettot ?
Svara på den frågan.

Jag publicerade inte det inlägget utan det gjorde du.
Men matematiken är helt galen och det är den som jag kritiserar.
__________________
Sharp dressed man
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SH (+100), the_mirage (+5)

Senast redigerad av Enkelrad den 2017-07-04 klockan 18:49.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 18:39   #157
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 776
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Förövrigt kan du gärna förklara varför det skulle vara problem med att prismedel utgör en bestämd del av omsättningen?

Det är möjligt men vore intressant med "Enkelrads problemformulering "

Det enda riktiga är naturligtvis att prismedel tas ut på samma rad som statens spelskatt, därefter får banor , ST och ATG använda resterande pengar på bästa vis.
Då skulle många magplask som SHL-sponsringen andra larvigheter försvinna automatiskt.

Hur mycket pengar har Skarplöth och ST bränt på fullständiga vansinnigheter?
Det är utan tvekan många hundra miljoner som borde ha avsatts till prismedel istället.
Problemet med att prispengar har en bestämd andel av omsättningen kan nog även Strappa71 förklara.

Nu är det bara åsikter i ditt inlägg och inga matematiska siffror. Vi har väl alla olika åsikter om saker och ting. Det jag mest berör är siffror och uträkningarna.

Ett skäl skulle kunna vara att omsättningarna varierar. Antal lopp per år varierar.
Det jag sett är att medel till hästsporten varit runt 11 % av den totala spelomsättningen de senaste fem åren.
Säkert något ATG gärna skulle vilja öka.

Säkerligen har ATG spenderat en del pengar som kunde användas på bättre sätt. Frågan är bara för att man startar Legolas.Bet är det lösningen ?
Jag är tveksam men det är min åsikt. Det kanske visar sig att jag har fel.

Där finns säkert otroligt mycket att göra får båda bolagen men vi lever i en föränderlig värld och mycket kan hända framöver.

Jag läste nåt om nån EU dom med moms som skulle påverka travet men är inte rätt att ta upp i denna tråd. Jag vet dock inte mera om det.
__________________
Sharp dressed man
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Enkelrad den 2017-07-04 klockan 18:47.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 18:59   #158
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Enkelrad Visa inlägg
Problemet med att prispengar har en bestämd andel av omsättningen kan nog även Strappa71 förklara.

Nu är det bara åsikter i ditt inlägg och inga matematiska siffror. Vi har väl alla olika åsikter om saker och ting. Det jag mest berör är siffror och uträkningarna.

Ett skäl skulle kunna vara att omsättningarna varierar. Antal lopp per år varierar.
Det jag sett är att medel till hästsporten varit runt 11 % av den totala spelomsättningen de senaste fem åren.
Säkert något ATG gärna skulle vilja öka.

Säkerligen har ATG spenderat en del pengar som kunde användas på bättre sätt. Frågan är bara för att man startar Legolas.Bet är det lösningen ?
Jag är tveksam men det är min åsikt. Det kanske visar sig att jag har fel.

Där finns säkert otroligt mycket att göra får båda bolagen men vi lever i en föränderlig värld och mycket kan hända framöver.

Jag läste nåt om nån EU dom med moms som skulle påverka travet men är inte rätt att ta upp i denna tråd. Jag vet dock inte mera om det.
Vad är det jag ska förklara?

Det är ju det omvända som riskerar att bli ett problem. Att investera sig fram till omsättningsökningar som inte genererar märkvärdigt mycket nettopengar för förmånstagarna är mycket riskfyllt.

I någon begränsad mån ( trots den obetydliga omsättningen! ) har Legolas.bet redan gjort "impact" i den meningen att flera avdelningar på ATG "fått eld i baken".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 19:08   #159
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 157
Sharp$: 57030
Standard

Verkar som att legolas bet äntligen är på gång att salta poolerna för att få fart på omsättningen. Då finns det helt andra pengar att spela om

Vinstpool just nu

Halmstad p54 torsdag: 50065 kr. Rekordet hittills på P54 är väl typ 4000 kr i vinstpool

Halmstad lördag: 250018 kr. Har väl aldrig funnits pooler över 20 lax där


Dom poolerna ska jagas.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 19:10   #160
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Vad är det jag ska förklara?

Det är ju det omvända som riskerar att bli ett problem. Att investera sig fram till omsättningsökningar som inte genererar märkvärdigt mycket nettopengar för förmånstagarna är mycket riskfyllt.

I någon begränsad mån ( trots den obetydliga omsättningen! ) har Legolas.bet redan gjort "impact" i den meningen att flera avdelningar på ATG "fått eld i baken".
I någon begränsad mån ( trots den obetydliga omsättningen! ) har Legolas.bet redan gjort "impact" i den meningen att flera avdelningar på ATG "fått eld i baken"

Berätta gärna mer. Mkt nyfiken att få höra hur ATG "fått eld i baken" lr känner rädsla över den oms Legolas hittills levererat på sina poolspel/övriga spelformer.
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 19:23   #161
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robfri Visa inlägg
I någon begränsad mån ( trots den obetydliga omsättningen! ) har Legolas.bet redan gjort "impact" i den meningen att flera avdelningar på ATG "fått eld i baken"

Berätta gärna mer. Mkt nyfiken att få höra hur ATG "fått eld i baken" lr känner rädsla över den oms Legolas hittills levererat på sina poolspel/övriga spelformer.

Snarare om den aktivitet som uppstod innan lansering. ( Framgick det inte att jag inte avsåg Legolas marknadsandel? )

Det har inte så mycket att göra med rädsla. Snarare att beslut som tidigare suttit i tjära helt plötsligt började tas och annat åt det hållet.

Fick en del "pm" från utvecklingsfolk på ATG som uppskattade att Legolas ankomst närmade sig.

Efter Legolas lansering ( som jag förvånat bevittnade från utsidan såklart ) förvånar det mig att ATG lägger så mycket juridik-krut på Legolas. ( Marknadsandelsmässigt är ju Legolas hittills en icke-händelse. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 19:25   #162
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Verkar som att legolas bet äntligen är på gång att salta poolerna för att få fart på omsättningen. Då finns det helt andra pengar att spela om

Vinstpool just nu

Halmstad p54 torsdag: 50065 kr. Rekordet hittills på P54 är väl typ 4000 kr i vinstpool

Halmstad lördag: 250018 kr. Har väl aldrig funnits pooler över 20 lax där


Dom poolerna ska jagas.
Landar svårighetsgraden på utfallet i "rätt härad" kan det finnas väsentliga pengar att hämta.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 20:29   #163
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Intressant Olle, då jag fått oerhört mycket kritik av "minna" för att inte sabla ner Legolas efter dina skriverier här på Sharps.
Jag påpekade stillsamt att jag svårligen kan kritisera ett spelbolag utan fakta, samt att Legolas INTE påverkar spelsäkerheten i sig, utan endast förtroendet för egna bolaget genom agerandet som du beskrivet. (vilket tydligen skötts någorlunda hyggligt av Legolas ty du verkar inte ha gett upp bolaget ännu ? ) .

Hursomhaver gläder det mig att Legolas äntligen lägger in lite added money, tyvärr räcker det ju inte alls för att få drag under galoscherna , utan det blir mer som att byta järnskor till Victory med tunga boots.

Men det där kan "Strappa " allt om, han om någon har räknat på vikten av garantipengar och döda pengar och t o m garanterade ensamradsvinnare.

Oavsett skulle det förvåna mig om det inte blir Ev+ för samtliga spelade rader där garantipengar nu finns.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 20:33   #164
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Enkelrad: Du har helt tappat det!
Fortsätt du och skriv bäst det gitter, du saknar all form av logisk insikt i problematiken !
Återigen för du som ett skogstroll in en frågeställning som aldrig jag tagit upp-
Legolas har jag inte uttryckt mig om öht inom denna frågeställning, således återigen trollmove.

Stänger butiken i diskussionen med dig, för den är absurd, ointressant och felaktig från start till mål!

Senast redigerad av hatten1 den 2017-07-04 klockan 20:40.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 20:35   #165
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 157
Sharp$: 57030
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Intressant Olle, då jag fått oerhört mycket kritik av "minna" för att inte sabla ner Legolas efter dina skriverier här på Sharps.
Jag påpekade stillsamt att jag svårligen kan kritisera ett spelbolag utan fakta, samt att Legolas INTE påverkar spelsäkerheten i sig, utan endast förtroendet för egna bolaget genom agerandet som du beskrivet. (vilket tydligen skötts någorlunda hyggligt av Legolas ty du verkar inte ha gett upp bolaget ännu ? ) .

Hursomhaver gläder det mig att Legolas äntligen lägger in lite added money, tyvärr räcker det ju inte alls för att få drag under galoscherna , utan det blir mer som att byta järnskor till Victory med tunga boots.

Men det där kan "Strappa " allt om, han om någon har räknat på vikten av garantipengar och döda pengar och t o m garanterade ensamradsvinnare.

Oavsett skulle det förvåna mig om det inte blir Ev+ för samtliga spelade rader där garantipengar nu finns.
50 lax på torsdag och 250 lax på lördag rakt in i poolerna är grymma pengar om inte marknadsföringen kring det blir intensiv och spelandet ökar dramatiskt. Skulle spelen öka från några tusen till 50 000 på torsdag är det fortfarande enormt mycket extra att spela om .
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td