Jag går igenom ett lopp om dagen den här veckan. Mest för mig själv men det finns kanske någon här som tycker att mina tankar är intressanta också.
Jag startar med det mest intressanta loppet, gulddivisionen i
V75-3.
Utan att veta hur strecken kommer att landa så tror jag mig redan ha hittat omgångens bästa spik i
5 On Track Piraten! Helt utan startsnabba hästar i fältet borde Takter kunna skicka iväg piraten till ledningen och vem ska ta ner honom utvändigt..? Har börjat få en lite tråkig rad och blir kanske inte allt för hårt spelad därför. Men kommer ut över rätt distans nu och har enorm statistik över aktuell distans. På de 10 senaste starterna över 2640a har Piraten 8 segrar och 2 andraplatser. Spets och slut!
4 Readly Express kan mycket väl vara en blivande storstjärna men här kommer första provet på vägen. Spelarna kommer säkert att göra den här unga stjärnan till favorit, det hoppas jag iallafall. Första starten mot eliten nu och det är väldigt många hästar som inte klarar av att bära sina pengar i femårssäsongen. Hästen har vart favorit vid varje seger och haft respekt med sig och ofta släppts till ledningen. Ska han vara stark nog att plocka ner piraten utvändigt över 2640? Var dock riktigt fin i årsdebuten när han plockade ner Wild Honey och vann knappt. Men Wild Honey är ett femårigt sto och inte en nioårig valack...
Många starka hästar har provat och misslyckats.
6 Anna Mix är en av de hästarna som har försökt utan att lyckas. Ensamt sto här och att ston vinner utvändigt om hingstar och valacker i den här klassen är väldigt ovanligt, ännu mer ovanligt över lång distans. Men det är en riktigt fin skalle på den här hästen och det var inte långt ifrån att hon faktiskt lyckades plocka ned piraten utvändigt över just den här distansen senast de möttes (Färjestad 10 december, för övrigt samma V75 där en ensam vinnare tog hem 42 mill och jag var målfoto i kallblodsloppet från 7 rätt...

).
2 Reckless gillar lång distans och har kanske lagt på sig lite extra hårdhet nere i Frankrike. Senast han mötte piraten var på Jägersro i Oktober över 2640a. Då vann Piraten från bakspår. De hamnade tvåa och trea utvändigt innan Piraten drog fram Reckless i sista kurvan och hästarna höll jämn fart över upploppet utan att Reckless kunde plocka in någonting. Trögstartad häst och svårbedömd form nu. Sitter i andraspår direkt och med rätt draghjälp kan han vara en överraskning.
Resten av hästarna ser jag bara som utfyllnad i detta lilla startfält och om man inte spikar i det här loppet så borde man känna sig väldigt trygg med att strecka de 4 nämnda hästarna.