Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-12, 17:27   #10
dgothe
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

KP

Först och främst, ha inte alltför mycket tillit till den höga procentsatsen. Den är väldigt fokuserad på pitcher matchupen och är inte helt rättvis eftersom den inte tar hänsyn till bullpen. Den tar heller inte hänsyn till trender med mera.

Det gör dock formel två. Den tar följande parametrar i beaktande vad det gäller defensiven:

1 - Starting Pitcher
2 - Bullpen
3 - Lagets insats (unearned runs)

Offensivt kollar jag även på säsongens siffror, samt 15-dagars och 30-dagars trender, för att bedöma om laget är hett eller om det slumpar.

För att minimera riskerna har jag dock en del manuella filter. Ett av dessa filter är att en pitcher måste ha minst 3 kvalitetsstarter.

Just Cleveland var tufft att välja, för jag är väl medveten om Baltimores streak. Sen Buck Showalter tog över så har dom gått på vatten rent ut sagt, men glöm inte att hela Sabermetrics projektet är ett stort test och även om målet är att ha så hög träffprocent som möjligt, så är också målet att låta datorn bestämma istället för att gå på känsla.

En av de största anledningarna till att jag skrev ihop detta och började testa var att jag ville se hur mycket som faktiskt går att förutspå om man inte bryter ner varenda molekyl baseball-statistik som finns där ute. Jag var trött på saker som att "Pittsburgh har aldrig förlorat en dagsmatch som spelas mot ett västkustlag i år".. ok.. vad är statistiken då? oj, 4-0, vilket enormt statistiskt underlag.

I slutänden handlar baseball om det lag som gör fler runs än motståndarlaget och om mitt program säger att det är X procents chans att Lag A gör fler runs än Lag B, då jämför jag procentsatsen med det odds som ges och gör en bedömning om det är spelvärt eller inte.

Slutligen då, ang. att Cleveland har en rookie pitcher. Han är precis på gränsen till att klara det manuella filtret på 3 starter. Han har på dessa tre starter spelat utomordentligt och har ett ERA på 1.58 och WHIP på 1.11. Han har snittat nästan 6 innings per match. Han möter Millwood, som har ett ERA som börjar närma sig 6, en WHIP på 1.61 och som också han spelar nästan 6 innings per match.

Till Orioles fördel finns då med andra ord "Buck"-effekten. Dels har defensiven funkat bättre än tidigare år, framför allt pitchningen, men även offensiven har lossnat.

Rent statistiskt tycker jag dock att det är en fördel Indians, som snittar 4 runs per match framåt och 4.9 bakåt, medans Orioles snittar 3.7 respektive 5.3. Orioles starting pitcher idag har alltså ett ERA som indikerar att när han spelar så släpps det till fler runs än när hans kollegor pitchar, medans situationen är omvänd för den unge Gomez.

Jag ser 76% som den "riktiga" vinstchansen för Indians, med allt vad streak och pitchingmatchup innebär, vilket ger oss ett riktodds på 1.304, och med mitt manuella pålägg på 0.2 blir allting över 1.504 därmed spelvärt.

Tilläggas bör att Cleveland hemma vunnit 17 av 23 segrar med 1.5 runs marginal.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat