Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-14, 11:05   #11
KP
Sharpest

KPs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45592
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Ingen som har lösningen på fyraåringsloppet? Jag har letat motbud, men ser inte att någon ska kunna rå på Russel och You Bet, som är härdade några nivåer över de andra. När nu Goop kör Redéns häsk känns det ännu svårare att ta ställning...det kanske får bli så illa som en dubbling där...
TRAVSIDAN - V75-statistikanalys

3,6,7,8

Citat:
V75-1: Fyraåringslopp, autostart, medeldistans

Loppet är nästan identiskt med det som avgjordes som V64-6 i onsdags (och som vanns av favoriten Select Yankee). 11 startande för fyraåriga i öppen klass (alltså utan maxgräns avseende intjänade pengar), samt autostart och medeldistans.

På V75 har sådana här lopp varit mycket sällsynta; det har i princip alltid varit fråga om final-lopp då 4-åriga tävlat på V75-kupongen. Man kan hitta några enstaka liknande lopp i resultattabellerna på sidorna 158-160. Men statistiken över finallopp på sidan 160 är inte applicerbar här.

Sådana här lopp har däremot varit mycket (alltför…) vanliga på V64. Den bästa, mest relevanta statistiken finns därför på sidan 47 i Solvallabibeln V64 2010. Man kan också notera de nio lopp som körts i år, där vinnarna rankats 1, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 4, 6.

Lopptypen är extremt befriad från skrällar. Totalt har 324 hästar startat som rankats 7 eller lägre – inte någon har segrat. Det innebär förstås inte att de saknar vinstchans, men chansen är extremt låg – 1/300 eller lägre. För att de ska vara vettiga vinnarspel ska vi ha 500 gånger pengarna eller mer. Med andra ord; skrällrankade hästar är överspelade i sådana här lopp. Och favoriterna vinner ofta till rimliga odds över 2 gånger, trots 50/50-chansen. För att ta det aktuella loppet i onsdags; Select Yankee hade på förhand omgångens särklassigt bästa segerchans men gav ändå i sammanhanget riktigt fina 2.73 i odds.
edit: det kommer att bli spik på antingen 7 eller 8 för mig. Värmningarna får avgöra.
edit2: har bestämt mig för att spika nr8.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat