Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-03, 12:37   #1968
AmaerildeRimfrost

AmaerildeRimfrosts avatar

Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 242

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Måste säga att för varje dag som går blir jag mer och mer mörkrädd, hur travet handhas i detta land. Har spelat på trav i snart 25år och har dom sista åren köpt travhästar på auktioner, så nu har jag och min fru 4 stycken från 3år till 2år, vi hade tänkt köpa en eller två till på elitauktionen i år men nu ger vi upp istället.

Vi gör det absolut inte för att tjäna pengar utan för det är en dröm att äga häst och inte minst ett stort intresse. Men när jag ser lopp som har 10.000:- i första pris blir jag mörkrädd, och när det stället ska vara en showdown med 2.5 miljoner i prispengar är det galet. Varför inte dela upp den siffran i 50.000:- lopp?

Ska inte tala om hur irriterade det är att se hur många kanal 75 är varje v75 dag, dom lönepengarna skulle kunna glädja många hästägare istället.

Känns som många gett upp av oss hästägare och det märks tydligt för är nästan vardag idag med ej fulla fält.

Man hoppas innerligt att Svensk travsport ska ta sitt förnuft tillfånga, men inser snabbt det kommer aldrig inträffa.

Hoppas innerligt att vi ska få en blomstrande travsport igen där ägare, tränare kan i alla fall få det att gå plus minus noll. Men är väl en utopi, när pengar slösas bort till rent nonsen som inte kommer travsporten till gagn.

Tack för ordet
Jag är faktiskt helt oenig med dig. Ska det ens vara tävlingspengar? Jag har så mycket tankar omkring det hela så jag orkar inte lägga den tid det krävs för att sortera upp det hela lite snyggt utan det får bli lite "rörigt".

Ska de som utövar en sport tjäna pengar på att folk "bettar" på deras sport eller ska de tjäna pengar på att folk är intresserade av idrotten? Varför ska i så fall travsport och galopp vara undantagna?

Nu vet jag att hästar inte går att jämföra helt med t ex fotboll då det är ett seriesystem och man gå upp eller åka ner i olika divisioner. Men det skulle inte vara omöjligt att göra samma inom travet faktiskt. Vi kan ha V75 som proffsligorna och de bästa springer i högsta divisionen och möts under en säsong på olika banor samt från olika spår och man får poäng efter hur man presterar. Vill man då syssla med den idrotten så får man helt enkelt få betalt av den som vill kontraktera hästen du äger och så betalas det ut lön och sen är det upp till "stallet/klubben" att dra in sponsorpengar, tv-pengar och även så kanske vinstpengar i de sju högsta divisionerna medan alla andra får hålla på med det som vilken annan hobby som helst.

Kanske orättvist att jämföra med fotboll men vi säger löpning istället. Vilka tävlingar är det prispengar i där? Ja, de absolut största galorna och dit åker de bästa (dvs jämförelsevis Sveriges 30 bästa travhästar). Men den lokala tävlingen i Halmstad en lördagmorgon är det nog väldigt skralt med prispengar. Om det ens finns några kan jag tänka mig kanske 500-1000 kronor för vinnaren.

Att hästägare ska kunna tävla om nästan 20 000 kronor i prispengar i ett uselt lopp övergår mitt förstånd helt och hållet. Jag vet inte hur många hästar det finns i Sverige idag men ska vi slänga till med 5000 ungefär? Varför ska den som är på plats 3769 då kunna vinna 10 000 kronor i en enda tävling när den möter andra amatörer? Det är sjukt om något. Det finns bygdetrav och det är där alla dessa borde hålla till enligt mig.

Att sen ATG och travsporten i sig ser det hela som en enda stor guldko gör ju att det är uppbyggt på det sättet som det är. Men grundfrågan återstår likväl, varför finns det inget intresse för sporten? För att sporten suger helt och hållet. Ja, förutom de tiotal dagar när det är storlopp och liknande. Och bara för att det spelas mycket betyder inte det att de som har hästar ska få ta del av kakan. Men det blir så att en "sport" överlever enbart genom att det finns speltorskar så det blir över. Mycket märkligt sätt att bedriva sport på enligt mig. Det är nästan som att vi alla skulle äga olika bollar i den lottoskålen och de numren som dras ska få 50 000 kronor för att man ägde rätt boll. Ologiskt!

Så jag tycker du ska tänka om och inte se det som att det bara är 10 000 kronor i förstapris i vissa lopp. Det är 10 000 kronor för mycket nämligen! Och varför de absolut bästa inom travet ska kunna vinna 50 000 medan åsnor ska kunna vinna 50 000 övergår mitt förstånd. Jämför det med att Nisse i div-7-laget i fotboll ska få samma lön som Zlatan. Säg 50 000 i månaden...

EDIT: Vill även tillägga... varför ska hästägare få det att gå plus minus noll? Finner du ett enda argument för det? Då kontrar jag med att säga att då borde vi alla i hela landet äga åtminstone tio höstar var till ingen risk då alla går plus mins noll. Återgå till din mening att du inte gör detta för att tjäna pengar utan att det är en dröm att få äga en häst. Nöj dig med det att du är så lyckligt lottad i detta land att du ens har råd att äga en häst - eller fyra stycken som i ditt fall. Det finns folk i landet som inte ens har pengar till mat. Där kanske de här spelpengarna skulle gå istället? Nej, du vill ha en hobby som är en dröm - då inte alla kan nå den - men du sätter krokben på dig själv när du vill få det att gå jämnt upp - då hade det inte varit en dröm nämligen eftersom alla ahde haft råd att vara hästägare!

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-05-03 klockan 12:42.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat