Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-04-30, 12:04   #1966
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Hakade på i denna testgrupp och loggade precis in.
Herrejösses vilken skillnad på bild!!!
Plus möjlighet att spela fram till startlinjen och ”jämnare rörelser”.



Ska prova lägga ett spel strax innan bilen släpper fältet nu på luchen
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
coolmanriver (+10), Trinity (+1)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 10:05   #1967
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1249
Standard

Måste säga att för varje dag som går blir jag mer och mer mörkrädd, hur travet handhas i detta land. Har spelat på trav i snart 25år och har dom sista åren köpt travhästar på auktioner, så nu har jag och min fru 4 stycken från 3år till 2år, vi hade tänkt köpa en eller två till på elitauktionen i år men nu ger vi upp istället.

Vi gör det absolut inte för att tjäna pengar utan för det är en dröm att äga häst och inte minst ett stort intresse. Men när jag ser lopp som har 10.000:- i första pris blir jag mörkrädd, och när det stället ska vara en showdown med 2.5 miljoner i prispengar är det galet. Varför inte dela upp den siffran i 50.000:- lopp?

Ska inte tala om hur irriterade det är att se hur många kanal 75 är varje v75 dag, dom lönepengarna skulle kunna glädja många hästägare istället.

Känns som många gett upp av oss hästägare och det märks tydligt för är nästan vardag idag med ej fulla fält.

Man hoppas innerligt att Svensk travsport ska ta sitt förnuft tillfånga, men inser snabbt det kommer aldrig inträffa.

Hoppas innerligt att vi ska få en blomstrande travsport igen där ägare, tränare kan i alla fall få det att gå plus minus noll. Men är väl en utopi, när pengar slösas bort till rent nonsen som inte kommer travsporten till gagn.

Tack för ordet
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Knutman (+25), hatten1 (+25)
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 11:37   #1968
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Måste säga att för varje dag som går blir jag mer och mer mörkrädd, hur travet handhas i detta land. Har spelat på trav i snart 25år och har dom sista åren köpt travhästar på auktioner, så nu har jag och min fru 4 stycken från 3år till 2år, vi hade tänkt köpa en eller två till på elitauktionen i år men nu ger vi upp istället.

Vi gör det absolut inte för att tjäna pengar utan för det är en dröm att äga häst och inte minst ett stort intresse. Men när jag ser lopp som har 10.000:- i första pris blir jag mörkrädd, och när det stället ska vara en showdown med 2.5 miljoner i prispengar är det galet. Varför inte dela upp den siffran i 50.000:- lopp?

Ska inte tala om hur irriterade det är att se hur många kanal 75 är varje v75 dag, dom lönepengarna skulle kunna glädja många hästägare istället.

Känns som många gett upp av oss hästägare och det märks tydligt för är nästan vardag idag med ej fulla fält.

Man hoppas innerligt att Svensk travsport ska ta sitt förnuft tillfånga, men inser snabbt det kommer aldrig inträffa.

Hoppas innerligt att vi ska få en blomstrande travsport igen där ägare, tränare kan i alla fall få det att gå plus minus noll. Men är väl en utopi, när pengar slösas bort till rent nonsen som inte kommer travsporten till gagn.

Tack för ordet
Jag är faktiskt helt oenig med dig. Ska det ens vara tävlingspengar? Jag har så mycket tankar omkring det hela så jag orkar inte lägga den tid det krävs för att sortera upp det hela lite snyggt utan det får bli lite "rörigt".

Ska de som utövar en sport tjäna pengar på att folk "bettar" på deras sport eller ska de tjäna pengar på att folk är intresserade av idrotten? Varför ska i så fall travsport och galopp vara undantagna?

Nu vet jag att hästar inte går att jämföra helt med t ex fotboll då det är ett seriesystem och man gå upp eller åka ner i olika divisioner. Men det skulle inte vara omöjligt att göra samma inom travet faktiskt. Vi kan ha V75 som proffsligorna och de bästa springer i högsta divisionen och möts under en säsong på olika banor samt från olika spår och man får poäng efter hur man presterar. Vill man då syssla med den idrotten så får man helt enkelt få betalt av den som vill kontraktera hästen du äger och så betalas det ut lön och sen är det upp till "stallet/klubben" att dra in sponsorpengar, tv-pengar och även så kanske vinstpengar i de sju högsta divisionerna medan alla andra får hålla på med det som vilken annan hobby som helst.

Kanske orättvist att jämföra med fotboll men vi säger löpning istället. Vilka tävlingar är det prispengar i där? Ja, de absolut största galorna och dit åker de bästa (dvs jämförelsevis Sveriges 30 bästa travhästar). Men den lokala tävlingen i Halmstad en lördagmorgon är det nog väldigt skralt med prispengar. Om det ens finns några kan jag tänka mig kanske 500-1000 kronor för vinnaren.

Att hästägare ska kunna tävla om nästan 20 000 kronor i prispengar i ett uselt lopp övergår mitt förstånd helt och hållet. Jag vet inte hur många hästar det finns i Sverige idag men ska vi slänga till med 5000 ungefär? Varför ska den som är på plats 3769 då kunna vinna 10 000 kronor i en enda tävling när den möter andra amatörer? Det är sjukt om något. Det finns bygdetrav och det är där alla dessa borde hålla till enligt mig.

Att sen ATG och travsporten i sig ser det hela som en enda stor guldko gör ju att det är uppbyggt på det sättet som det är. Men grundfrågan återstår likväl, varför finns det inget intresse för sporten? För att sporten suger helt och hållet. Ja, förutom de tiotal dagar när det är storlopp och liknande. Och bara för att det spelas mycket betyder inte det att de som har hästar ska få ta del av kakan. Men det blir så att en "sport" överlever enbart genom att det finns speltorskar så det blir över. Mycket märkligt sätt att bedriva sport på enligt mig. Det är nästan som att vi alla skulle äga olika bollar i den lottoskålen och de numren som dras ska få 50 000 kronor för att man ägde rätt boll. Ologiskt!

Så jag tycker du ska tänka om och inte se det som att det bara är 10 000 kronor i förstapris i vissa lopp. Det är 10 000 kronor för mycket nämligen! Och varför de absolut bästa inom travet ska kunna vinna 50 000 medan åsnor ska kunna vinna 50 000 övergår mitt förstånd. Jämför det med att Nisse i div-7-laget i fotboll ska få samma lön som Zlatan. Säg 50 000 i månaden...


EDIT: Vill även tillägga... varför ska hästägare få det att gå plus minus noll? Finner du ett enda argument för det? Då kontrar jag med att säga att då borde vi alla i hela landet äga åtminstone tio höstar var till ingen risk då alla går plus mins noll. Återgå till din mening att du inte gör detta för att tjäna pengar utan att det är en dröm att få äga en häst. Nöj dig med det att du är så lyckligt lottad i detta land att du ens har råd att äga en häst - eller fyra stycken som i ditt fall. Det finns folk i landet som inte ens har pengar till mat. Där kanske de här spelpengarna skulle gå istället? Nej, du vill ha en hobby som är en dröm - då inte alla kan nå den - men du sätter krokben på dig själv när du vill få det att gå jämnt upp - då hade det inte varit en dröm nämligen eftersom alla ahde haft råd att vara hästägare!

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-05-03 klockan 11:42.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 18:51   #1969
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

En hobby kostar i nästan alla fall pengar. Och hästägandet är en dyr hobby. Har alltid varit och kommer alltid vara. Det oavsett om du har den till att rida på, hoppa med, eller trava med (och i trav är det så fiffigt att det finns massa prispengar till skillnad från de övriga sporterna där). Med undantag för de som är lyckosamma nog att landa en Readly Express eller Nuncio, då kan det faktiskt bli ganska lönsamt. Och nog ska de väl då få betalt för det! Blir ju inte mycket spänning kvar i det här med hästägandet om det skulle fördelas enligt god kommunistisk sed där alla får lika mycket tillbaka. Jag har en liten del i en häst och från dag 1 har jag räknat med att varenda inbetalad krona är förlorad för evigt. Har man någon annan inställning än detta är man ju på ett eller annat sätt masochistiskt lagd.

En del gnäller på att de alltid förlorar på travet också. Samma sak där, det är jättesvårt att bli en av dem som plussar på den hobbyn. Mycket skicklighet och/eller stor tur ska till. Och som i princip alla hobbies så kostar den pengar. Jag räknar kallt med att backa en tusenlapp på varje travdag när jag besöker banan. Kostar det bara några hundra är jag nöjd och går jag plus är det en riktigt bra dag.

En del gnäller på att ATG har höga spelavdrag. Och att de lägger pengarna på fel saker. Spela inte då! Eller som i diskussionen ovan, äg ingen häst då! Det är ju ingen mänsklig rättighet varken att få spela med 5% spelavdrag eller att ha så mycket prispengar i loppen att det är en "säker investering" att köpa och äga en travhäst.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+10)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 19:00   #1970
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Men i slutändan är ju ekvationen ingen hästägare = inget trav? Och finns inga prispengar för några andra än sveriges top 30 hästar så kommer det inte finnas något trav.

Sen tror jag antingen ni eller jag misstolkar följande mening en aning "ägare, tränare kan i alla fall få det att gå plus minus noll." Jag tolkar då det som att man ska ha en chans att få det att gå ihop, inte att alla ska få det att gå ihop?
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 19:48   #1971
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Men i slutändan är ju ekvationen ingen hästägare = inget trav? Och finns inga prispengar för några andra än sveriges top 30 hästar så kommer det inte finnas något trav.

Sen tror jag antingen ni eller jag misstolkar följande mening en aning "ägare, tränare kan i alla fall få det att gå plus minus noll." Jag tolkar då det som att man ska ha en chans att få det att gå ihop, inte att alla ska få det att gå ihop?
Ja det kan ju vara så han menade men då är det ett obegripligt uttalande, för det är väl många som har en chans att gå ihop så länge hästen får vara frisk! De allra flesta. Förutsatt att du gör dig av med hästen när den pensioneras från travandet då såklart. Och att du inte köper en häst som har så bevisat begränsad kapacitet att det redan på förhand är klart att det bara är i ett riktigt optimistiskt framtidsscenario som han klarar att få ihop till havren.

Dessutom är det ju pokalår i år med en massa extra pengar. Inte ens Ludde gnäller på prispengarna i år. Då måste det vara tillräckligt bra.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 21:02   #1972
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

I år ökar prispengarna för svenskt trav med runt 25%. Dessutom är det färre hästar än förut, så det är lättare att vinna prispengarna också. På auktionerna i höstas fanns det massor av hästar som inte blev sålda. Det är inte så dyrt att hitta en häst med hyfsad stam, även om det allra mest eftertraktade är vansinnigt dyrt.

Men ja, att äga häst är dyrt, liksom det är dyrt med husbilar, fritidshus, skidresor och medlemskap i golfklubben.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 07:55   #1973
 
Reg.datum: okt 2017
Inlägg: 194
Sharp$: 948
Standard

Det va det dummaste jag hört på länge !!!! Så klart det ska vara prispengar !! Atg är ju skapat för och tillgodose hästägare och tränare . Nu är det billigt och se på trav tackvare att folk spelar . Sen kanske man kan fördela pengarna bättre , behövs inte 1 miljon tipsprogramm . Tänk om det vore gratis o se all fotboll , ingen betalar o spelarna tjänar inga pengar i Manchester United !!!
warn90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 10:47   #1974
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av warn90 Visa inlägg
Det va det dummaste jag hört på länge !!!! Så klart det ska vara prispengar !! Atg är ju skapat för och tillgodose hästägare och tränare . Nu är det billigt och se på trav tackvare att folk spelar . Sen kanske man kan fördela pengarna bättre , behövs inte 1 miljon tipsprogramm . Tänk om det vore gratis o se all fotboll , ingen betalar o spelarna tjänar inga pengar i Manchester United !!!
Jag tycker att du för förklara varför det ska finnas prispengar till "åsnor" - då det inte finns någon rimlighet i det.

Jag respekterar din åsikt men dessvärre inte om man inte har något som man kan backa upp åsikten med. Ofta tycker jag inte det räcker med "jag äger ju häst och måste kunna leva på det".

Sen får jag ju respektera att marknaden fungerar såhär just nu men det är ju inget som är självfungerande mer än att det finns massa speltorskar som jag sa ovan. Framför allt "olle" är väl helt i rätt linje med detta när han pratar om hur mycket som går tillbaka till de som spelar när det blir jackpotter och liknande.

Inom fotbollen finns det ju intresse för tv-bolag att köpa rättigheter då intresset finns att sälja detta vidare. Inom travet finns det inte. Vem vill köpa en sådan produkt? Därför tar ju ATG inte betalt längre för det eftersom omsättningen ökar och gör gemene man mer spelgalen ju mer lättillgänglig produkten är. De kunde lika gärna finansiera det via "slots". Det finns likväl inte en marknad för travet utan det är bara spelet som är intressant förutom de fåtal dagar om året då det är storlopp. Lite som att jämföra med att det endast skulle vara finalerna i Champions League, Europa League, FA-cupen, VM och EM samt ytterligare några andra tävlingar. Sista omgången kanske i de stora ligorna samt när det r El Classico etc.

Sen tycker jag personligen att det är helt överstyr inom fotbollen på vad en människa kan tjäna där. Men åtminstone kräver inte folk som inte kan spela fotboll att man ska få tjäna pengar bara för att man valt det "yrket" [läs hobby]. Varför ska det finnas 10 000 kronor i förstapris till hästar som är i klass med någon division fem klubb i fotboll?
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 12:31   #1975
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Varför ska det finnas 10 000 kronor i förstapris till hästar som är i klass med någon division fem klubb i fotboll?
Svar: Det är människor som spelar fotboll och hästar som travar travlopp.
Hade det varit tvärtom hade prispengarna funnits inom "Hovbollen".

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 05:50   #1976
 
Reg.datum: okt 2017
Inlägg: 194
Sharp$: 948
Standard

Nu är ju Atg travets eget bolag , vinsten kommer ifrån spelet , vilket är en utmärkt modell , om ingen spelade skulle det vara lika dyrt som fotboll o titta på . Nu bestämmer Atg hur mycket prispengar varje bana får , beroende på omsättning , sen är det väl up till varje bana att bestämma prispengar i varje lopp . Dock omsätter ju åsnorna dvs bredlopp tex 2 miljoner på en lunch 4a , så borde va värt lite prispengar !! Dessutom är Sverige en världsnation i trav , Frankrike , Sverige ,USA , vill man utveckla så måste många få chansen. I fotboll är ju Sverige åsnorna o dom stora är Tyskland ,Spanien, Brasilien mm. Ganska säker på att dom i låga divisioner i dessa länder tjänar bra. Sammma sak o tennis där finns flera hundra som åker runt världen o tjänar pengar bara dom kommer med i turneringen . Vem har hört talas om någon rankad 278 ? Om dom inte tjänat något blev det ju inga turneringar , semi direkt Nadal-Federer hur kul e det ? Golfen samma sak finns åsnor där som spelar in över miljonen per år !!
warn90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 09:01   #1977
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1249
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Jag är faktiskt helt oenig med dig. Ska det ens vara tävlingspengar? Jag har så mycket tankar omkring det hela så jag orkar inte lägga den tid det krävs för att sortera upp det hela lite snyggt utan det får bli lite "rörigt".

Ska de som utövar en sport tjäna pengar på att folk "bettar" på deras sport eller ska de tjäna pengar på att folk är intresserade av idrotten? Varför ska i så fall travsport och galopp vara undantagna?

Nu vet jag att hästar inte går att jämföra helt med t ex fotboll då det är ett seriesystem och man gå upp eller åka ner i olika divisioner. Men det skulle inte vara omöjligt att göra samma inom travet faktiskt. Vi kan ha V75 som proffsligorna och de bästa springer i högsta divisionen och möts under en säsong på olika banor samt från olika spår och man får poäng efter hur man presterar. Vill man då syssla med den idrotten så får man helt enkelt få betalt av den som vill kontraktera hästen du äger och så betalas det ut lön och sen är det upp till "stallet/klubben" att dra in sponsorpengar, tv-pengar och även så kanske vinstpengar i de sju högsta divisionerna medan alla andra får hålla på med det som vilken annan hobby som helst.

Kanske orättvist att jämföra med fotboll men vi säger löpning istället. Vilka tävlingar är det prispengar i där? Ja, de absolut största galorna och dit åker de bästa (dvs jämförelsevis Sveriges 30 bästa travhästar). Men den lokala tävlingen i Halmstad en lördagmorgon är det nog väldigt skralt med prispengar. Om det ens finns några kan jag tänka mig kanske 500-1000 kronor för vinnaren.

Att hästägare ska kunna tävla om nästan 20 000 kronor i prispengar i ett uselt lopp övergår mitt förstånd helt och hållet. Jag vet inte hur många hästar det finns i Sverige idag men ska vi slänga till med 5000 ungefär? Varför ska den som är på plats 3769 då kunna vinna 10 000 kronor i en enda tävling när den möter andra amatörer? Det är sjukt om något. Det finns bygdetrav och det är där alla dessa borde hålla till enligt mig.

Att sen ATG och travsporten i sig ser det hela som en enda stor guldko gör ju att det är uppbyggt på det sättet som det är. Men grundfrågan återstår likväl, varför finns det inget intresse för sporten? För att sporten suger helt och hållet. Ja, förutom de tiotal dagar när det är storlopp och liknande. Och bara för att det spelas mycket betyder inte det att de som har hästar ska få ta del av kakan. Men det blir så att en "sport" överlever enbart genom att det finns speltorskar så det blir över. Mycket märkligt sätt att bedriva sport på enligt mig. Det är nästan som att vi alla skulle äga olika bollar i den lottoskålen och de numren som dras ska få 50 000 kronor för att man ägde rätt boll. Ologiskt!

Så jag tycker du ska tänka om och inte se det som att det bara är 10 000 kronor i förstapris i vissa lopp. Det är 10 000 kronor för mycket nämligen! Och varför de absolut bästa inom travet ska kunna vinna 50 000 medan åsnor ska kunna vinna 50 000 övergår mitt förstånd. Jämför det med att Nisse i div-7-laget i fotboll ska få samma lön som Zlatan. Säg 50 000 i månaden...


EDIT: Vill även tillägga... varför ska hästägare få det att gå plus minus noll? Finner du ett enda argument för det? Då kontrar jag med att säga att då borde vi alla i hela landet äga åtminstone tio höstar var till ingen risk då alla går plus mins noll. Återgå till din mening att du inte gör detta för att tjäna pengar utan att det är en dröm att få äga en häst. Nöj dig med det att du är så lyckligt lottad i detta land att du ens har råd att äga en häst - eller fyra stycken som i ditt fall. Det finns folk i landet som inte ens har pengar till mat. Där kanske de här spelpengarna skulle gå istället? Nej, du vill ha en hobby som är en dröm - då inte alla kan nå den - men du sätter krokben på dig själv när du vill få det att gå jämnt upp - då hade det inte varit en dröm nämligen eftersom alla ahde haft råd att vara hästägare!

Köper ditt resonemang tillfullo och kanske uttryckte jag mig fel, menar att skillnaden mellan kostnad att äga häst till att ha chansen att gå ihop är lite snedvriden. Våra hästar har idag alla fyra kostat nästan exakt 1miljon per häst. Treåringarna var billigare i inköp än tvååringarna så +- några tusen är kostnaden lika. Som jag skrev gör inte detta för att tjäna pengar utan för det är ett intresse. Men jag är ingen Ågren eller Ström som har obegränsat med pengar utan har slitit ihop mina pengar för att ha råd med denna "hobby" som måste vara den hobby i världen som omsätter mest pengar flera miljarder årligen. Det jag menar är att om man vill ha en travsport där inte det bara är en miljardärlek, utan med småägare som mig själv och många andra så tycker jag det borde till en förändring. Men som sagt detta är min åsikt och jag är ju jävig så kanske ska hålla tyst.
Men som sagt förstår din åsikt tillfullo och hade en liknande själv när jag bara spela på trav.

Senast redigerad av Frasse77 den 2018-05-06 klockan 09:03.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 09:42   #1978
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av warn90 Visa inlägg
Nu är ju Atg travets eget bolag , vinsten kommer ifrån spelet , vilket är en utmärkt modell , om ingen spelade skulle det vara lika dyrt som fotboll o titta på . Nu bestämmer Atg hur mycket prispengar varje bana får , beroende på omsättning , sen är det väl up till varje bana att bestämma prispengar i varje lopp . Dock omsätter ju åsnorna dvs bredlopp tex 2 miljoner på en lunch 4a , så borde va värt lite prispengar !! Dessutom är Sverige en världsnation i trav , Frankrike , Sverige ,USA , vill man utveckla så måste många få chansen. I fotboll är ju Sverige åsnorna o dom stora är Tyskland ,Spanien, Brasilien mm. Ganska säker på att dom i låga divisioner i dessa länder tjänar bra. Sammma sak o tennis där finns flera hundra som åker runt världen o tjänar pengar bara dom kommer med i turneringen . Vem har hört talas om någon rankad 278 ? Om dom inte tjänat något blev det ju inga turneringar , semi direkt Nadal-Federer hur kul e det ? Golfen samma sak finns åsnor där som spelar in över miljonen per år !!
Men nu snackar du om nummer 278 i världen i tennis som tjänar bra. Det är ju en väldig skillnad mot att jag snackar om nummer 2785 i Sverige. Är man 278 i världen så kan man väl få tjäna lite pengar även som travhäst. Men jämför med att vara nummer 278 i Sverige som tennisspelare och se ungefär hur mycket de tjänar. Och de tjänar för att det finns ett intresse och en marknad. Det finns det inte inom travet.

Vad jag vet tjänar ingen av de jag känner något på att spela golf. De gör det som hobby, precis som alla åsnor inom travet borde göra.

Sen är jag väl införstådd med att det finansieras via spelet men det är ju där det hela blir en vurpa i mitt huvud. I grunden handlade det ju om att hästägare vill att det ska vara högre prispengar och då tror jag man missat rätt mycket i hur det hela fungerar. Enligt mig är det en låtsasvärld hur travet fungerar.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 09:56   #1979
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Köper ditt resonemang tillfullo och kanske uttryckte jag mig fel, menar att skillnaden mellan kostnad att äga häst till att ha chansen att gå ihop är lite snedvriden. Våra hästar har idag alla fyra kostat nästan exakt 1miljon per häst. Treåringarna var billigare i inköp än tvååringarna så +- några tusen är kostnaden lika. Som jag skrev gör inte detta för att tjäna pengar utan för det är ett intresse. Men jag är ingen Ågren eller Ström som har obegränsat med pengar utan har slitit ihop mina pengar för att ha råd med denna "hobby" som måste vara den hobby i världen som omsätter mest pengar flera miljarder årligen. Det jag menar är att om man vill ha en travsport där inte det bara är en miljardärlek, utan med småägare som mig själv och många andra så tycker jag det borde till en förändring. Men som sagt detta är min åsikt och jag är ju jävig så kanske ska hålla tyst.
Men som sagt förstår din åsikt tillfullo och hade en liknande själv när jag bara spela på trav.
Jag har ju full förståelse varför du har den åsikt som du har och ofta styrs vi ju av vad som skulle påverka oss positivt - ekonomiskt bl a. Jag vet ju att det är dyrt med hästar och att de överlägset flesta hästar går back under sin karriär.

Det som gör att de är så dyra är ju inte i första hand att de äter eller att det måste finnas utrustning. Det är ju just avgiften för att ha de hos en tränare. Det är ju där det har gått helt snett enligt mig. En avgift på runt 15 000 kronor för en månad är ju en fantasisumma. Men jag förstår ju samtidigt att det är dyrt att ha ett större stall och anställd personal och allt det. Men det skulle vara intressant att veta hur mycket travtränare går plus utan att de skulle kört in en enda krona i vinstpengar (förutsatt att ingen flyttar sina hästar då).

För jag hade också ägt en häst helt själv om jag vetat att den inte skulle kostat mig åtminstone 10 000 netto i månaden. Därför köper inte jag en häst. Visst, jag skulle kunna träna den själv men det skulle också ta enormt med tid så det är heller inte ett alternativ om man inte skulle vara ett gäng omkring den som kunde sköta allt.

Och fastän jag vet vad det kostar så skulle jag ändå tycka att om "min häst" skulle vinna ett lopp på 1.18.3 med 20 000 i förstapris skulle jag tycka det var märkligt att kunna få de pengarna med "den åsnan".

Travet är ju i min syn en stor lekstuga för de rika herrarna. Och marknaden klarar sig ju själv tack vare alla spelgalna. Samma i USA där det är stora casinon på banorna etc. Så jag ska inte klaga på den biten egentligen men tycker likväl det är galet. Men jag tycker det är lika galet med de summor det handla rom inom andra sporter etc

Till sist så är ju travet enda "sporten" där alla tävlar inom eliten direkt (bortsett från ungdomstrav och ev bygdetrav). Men det är ett stort ämne och några rader på nätet visar inte hela ens åsikt om tankar etc.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 20:07   #1980
 
Manprinsens avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 8 169
Sharp$: 2214
Standard

Johnny Takter tackar för sig.

https://www.expressen.se/sport/trav/...oet-pa-hyllan/

Väntat med tanke på hur lite han kört det senaste året och nog har det märkts under en längre tid att Johnny inte har glöden kvar längre.
Manprinsen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td