Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-28, 12:51   #4
AmaerildeRimfrost

AmaerildeRimfrosts avatar

Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 242

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Har vi tävlingsekipage som inte kan "bete" sig så ska de inte tävla helt enkelt. Om det sen är hästar som är ohanterliga eller om det är hästar som ser till så att utrustningen går sönder så får man lösa det till nästa tävling. Köp bättre utrustning eller se till att din häst inte "beter sig sådär".

Jag har tröttnat så många gånger på travsporten för att det inte är en sport i första hand utan enbart en stor buissness vad gäller spel. Annars hade t ex bygdetrav varit väldigt stort. Det visade sig nu återigen. Det viktiga är inte att få tävlingarna att flyta och man bestraffar inte ekipage som saboterar fullständigt för konkurrenterna. Ska verkligen en häst som är redo för start störas och missa tre miljoner kronor för att ett annat ekipage inte har "ordning på sin utrustning"? Det måste väl vara tvärtom rent logiskt. Den som ska drabbas är den som inte har ordning på det som man kan förvänta med minuten kvar till start.

Även om liknelserna ovan med Formel1 och liknande inte är helt identiska tycker jag faktiskt att det var väldigt bra formulerat och tankegångarna är korrekta i grunden.

För att bli av med omstartsproblemet är det bara att göra som följande, man släpper alla starter men direkt ifall man tjuvat eller dragit annan fördel så måste hästen backa sig sist i fältet innan den får tävla igen, annars är det diskvalifikation som gäller. Samma om den grovt stör medtävlare i starten t ex. Men annars släpp starten och straffa under loppets gång - alternativt efter målgång i värsta fall.

Får man problem med utrustningen bakom startbilen (vet att Ludde bl a lyckats få omstart pga det) så är det otur precis som att det sker i loppet. Allt sådant som händer som stör loppets utsatta tid är otur eller dåligt förarbete och då får man skylla sig själv.

Det är bedrövligt att man "pissar på" alla de pengar som sporten nu lever av. Hur många miljoner var det inte som spelats på Bold Eagle? Ska vi gissa på i runda slängar 150 miljoner? Ska då andra ekipage få störa starten och man "pissar på" alla spelare för att en klant (eller ren otur) inte kan ha materialet i ordning? Det här beteendet skulle inte accepterats någon annanstans. Det är ett hån mot hästägare och spelare så lång väg att jag knappt orkar tänka på det.

Allt för att den som ska tävla inte ska missa det fastän den vinner genom att sju andra kan stressa upp sig. Kul tävling! Indirekt eller direkt fusk måste ju gynnas.

Därför tog jag ett beslut att inte sponsra ATG med en enda krona i omsättning framöver under resterande del av 2018 och jag hoppas att fler gör det! Det är trots allt ATG som indirekt styr och ställer då alla pengar kommer härifrån. Travsporten är gammal, gubbig och halvt död påstår jag. Vad är det som förnyats de senaste 50 åren där? Rensa ut rejält och gör om är nog en bra mening i detta sammanhang.

Kan en sport som bowling förnya sig så borde travet med alla dess miljarder kunna det men där finns det bara gnälliga tränare som det är så synd om för att det är så dåliga prispengar etc. Bortskämda slynglar som borde veta hut och ha ordning på sitt material istället!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
777 (+14), abstruse (+1)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat