Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-05-27, 15:17   #1
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 737
Sharp$: 1522
Standard

Trav en omogen pajassport?


För det första, hur i all sina dar kan "materialfel" ens vara tillåtet? Det måste väl ändå vara tränarens och skötarens uppgift att se till att inget är trasigt innan start. Om något händer precis innan start får helt enkelt ekipaget med materialfel utgå. Vi slipper massa besök i smedjan, uppskjutna starter och förlorade chanser för hästar som hetsar upp sig för att någon slarvat med utrustningen.

Kan ni tänka er att man stoppar starten i ett formel 1-lopp för att Hamiltons ena backspegel lossnat? Eller att man avbryter starten och inväntar medan Usain Bolt springer ut från stadion för att byta skor då för att kardborrbandet gått av? Eller att man håller inne en jaktstart för att Charlotte Kalla tappat sina solglasögon eller råkar trycka sönder ena staven?

Och hur många utnyttjar materialfel innan start för att plocka bort konkurrenter? Kommer ihåg när Creatine vann Hugo Åbergs efter att man "fått" materialfel minuten innan start och därmed var Royal Fighter (som hade bombat till spets) så upphetsad att den bara galopperade, däremot hade Creatine lugnat ner sig av att vara i smedjan. Kändes lite smutsigt på nåt sätt.

För det andra, det där med ej uppslutning bakom startbil. Samma sak där, är man inte framme vid vingen så blir man diskad. Punkt slut. Inga omstarter behöver göras, alla vet vad som gäller. Och om det ekipage som inte är framme i tid stör andra tävlande, blir det dryga böter och avstängning.

Och sen är det ju extra tråkigt när allt detta händer i årets viktigaste lopp, rejäl antiklimax...
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10), Fredrik33 (+50), Lobo (+1), 777 (+10), abstruse (+1)
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 16:21   #2
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 52
Sharp$: 243
Standard

Håller med, materialfel = strykning.
OCH för sent upp till startbilen = automatiskt strykning utan omstart. Man meddelar det under loppet som man gör med galopper.
ostkaka är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 11:04   #3
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 943
Sharp$: 2744
Standard

Problemet med att jämföra med andra sporter är ju att travet har att göra med levande djur. Om en häst är svår att vända med eller för första gången i livet får för sig att skygga för något och klippa i galopp så att den knäcker någon utrustning – ska då kusk, tränare, skötare och ägare lastas för det? Ska rutinerade snabbloppare ha samma regler som ostartade unghästar?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Klanke (+29), Fulsprit (+5), SO (+1)
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 11:51   #4
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 124

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Har vi tävlingsekipage som inte kan "bete" sig så ska de inte tävla helt enkelt. Om det sen är hästar som är ohanterliga eller om det är hästar som ser till så att utrustningen går sönder så får man lösa det till nästa tävling. Köp bättre utrustning eller se till att din häst inte "beter sig sådär".

Jag har tröttnat så många gånger på travsporten för att det inte är en sport i första hand utan enbart en stor buissness vad gäller spel. Annars hade t ex bygdetrav varit väldigt stort. Det visade sig nu återigen. Det viktiga är inte att få tävlingarna att flyta och man bestraffar inte ekipage som saboterar fullständigt för konkurrenterna. Ska verkligen en häst som är redo för start störas och missa tre miljoner kronor för att ett annat ekipage inte har "ordning på sin utrustning"? Det måste väl vara tvärtom rent logiskt. Den som ska drabbas är den som inte har ordning på det som man kan förvänta med minuten kvar till start.

Även om liknelserna ovan med Formel1 och liknande inte är helt identiska tycker jag faktiskt att det var väldigt bra formulerat och tankegångarna är korrekta i grunden.

För att bli av med omstartsproblemet är det bara att göra som följande, man släpper alla starter men direkt ifall man tjuvat eller dragit annan fördel så måste hästen backa sig sist i fältet innan den får tävla igen, annars är det diskvalifikation som gäller. Samma om den grovt stör medtävlare i starten t ex. Men annars släpp starten och straffa under loppets gång - alternativt efter målgång i värsta fall.

Får man problem med utrustningen bakom startbilen (vet att Ludde bl a lyckats få omstart pga det) så är det otur precis som att det sker i loppet. Allt sådant som händer som stör loppets utsatta tid är otur eller dåligt förarbete och då får man skylla sig själv.

Det är bedrövligt att man "pissar på" alla de pengar som sporten nu lever av. Hur många miljoner var det inte som spelats på Bold Eagle? Ska vi gissa på i runda slängar 150 miljoner? Ska då andra ekipage få störa starten och man "pissar på" alla spelare för att en klant (eller ren otur) inte kan ha materialet i ordning? Det här beteendet skulle inte accepterats någon annanstans. Det är ett hån mot hästägare och spelare så lång väg att jag knappt orkar tänka på det.

Allt för att den som ska tävla inte ska missa det fastän den vinner genom att sju andra kan stressa upp sig. Kul tävling! Indirekt eller direkt fusk måste ju gynnas.

Därför tog jag ett beslut att inte sponsra ATG med en enda krona i omsättning framöver under resterande del av 2018 och jag hoppas att fler gör det! Det är trots allt ATG som indirekt styr och ställer då alla pengar kommer härifrån. Travsporten är gammal, gubbig och halvt död påstår jag. Vad är det som förnyats de senaste 50 åren där? Rensa ut rejält och gör om är nog en bra mening i detta sammanhang.

Kan en sport som bowling förnya sig så borde travet med alla dess miljarder kunna det men där finns det bara gnälliga tränare som det är så synd om för att det är så dåliga prispengar etc. Bortskämda slynglar som borde veta hut och ha ordning på sitt material istället!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
777 (+14), abstruse (+1)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 22:58   #5
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 330
Sharp$: 1950
Standard

Bold eagle var ju iof stökig redan innan omstarten och såg till att stöka på mer efter så enligt er skulle han inte fått starta?
pelleplutt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 11:12   #6
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

Det finns alltså på riktigt fler än jag som reagerar och tycker lika? Har under låååång tid twittrat om detta och få reagerar. Det är jag som är idiot och jobbig!?

Håller med om ALLT ni skriver! Men vissa är mer hardcore än jag! Jag vill inte tvångsstryka direkt vid materialfel men tvinga aktiva hålla bättre ordning på utrustningen. Minns så väl hur talande situationen är när Peter Untersteiner i en dokumentär kräver av en amatör att komma med bättre och met säker utrustning nästa gång han ska sitta upp. Amatören muttrade att det höll ett tag till... Sorgligt.

Jag förordar en stentuff 2-minutersregel! Om utrustningen inte är fixad inom två minuter stryks man! Då jävlar skulle det hända saker!

Tack för att ni finns!! Fortsätt kämpa för att ta bort den jävla amatörism som råder inom svenskt trav!!
__________________
Twitter: @sharpsdoob
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abstruse (+1)
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 14:05   #7
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 124

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
Spoiler:
Det finns alltså på riktigt fler än jag som reagerar och tycker lika? Har under låååång tid twittrat om detta och få reagerar. Det är jag som är idiot och jobbig!?

Håller med om ALLT ni skriver! Men vissa är mer hardcore än jag! Jag vill inte tvångsstryka direkt vid materialfel men tvinga aktiva hålla bättre ordning på utrustningen. Minns så väl hur talande situationen är när Peter Untersteiner i en dokumentär kräver av en amatör att komma med bättre och met säker utrustning nästa gång han ska sitta upp. Amatören muttrade att det höll ett tag till... Sorgligt.


Jag förordar en stentuff 2-minutersregel! Om utrustningen inte är fixad inom två minuter stryks man! Då jävlar skulle det hända saker!

Spoiler:
Tack för att ni finns!! Fortsätt kämpa för att ta bort den jävla amatörism som råder inom svenskt trav!!
Om det är hästens sista start i karriären kan jag också sträcka mig till ovanstående annars kommer det fler tävlingar och är det storlopp är det bara att se till att ha koll på sina saker. Annars kanske man ska lägga ner verksamheten?
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 18:02   #8
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 39
Sharp$: 122
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiritus Visa inlägg
Om en häst är svår att vända med eller för första gången i livet får för sig att skygga för något och klippa i galopp så att den knäcker någon utrustning – ska då kusk, tränare, skötare och ägare lastas för det?
Det kan låta tufft, men ja, så borde det vara, tycker jag.

Tycker du att motsatsen, som det är nu, är bättre?

Dvs alla vi andra straffas? Spelarna i TV-soffan, publiken på plats, ALLA de andra ekipagens ägare, tränare och kuskar för att inte tala om övriga hästar som kanske rusar i stoppad start och hetsar upp sig eller bränner krut i onödan.

Du tycker alltså att detta är bättre?
abstruse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 19:44   #9
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 943
Sharp$: 2744
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av abstruse Visa inlägg
Det kan låta tufft, men ja, så borde det vara, tycker jag.

Tycker du att motsatsen, som det är nu, är bättre?

Dvs alla vi andra straffas? Spelarna i TV-soffan, publiken på plats, ALLA de andra ekipagens ägare, tränare och kuskar för att inte tala om övriga hästar som kanske rusar i stoppad start och hetsar upp sig eller bränner krut i onödan.

Du tycker alltså att detta är bättre?
Bättre och bättre. Alternativet vore helt enkelt orimligt. Det är levande djur som tävlar. Levande djur är irrationella. Då kan det hända saker. Vill man leka med maskiner får man köra bilar eller virtuella hästar.

Var ska man dra gränsen? Måste materialfelet vara självförvållat eller ska man köras ut om störningen orsakas av någon annan – häst eller människa – också?

För övrigt vore det ju absurt om jag som spelare fick min spik struken pga en olycklig punktering eller dylikt. Hela löpningsscenariot kan ju ändras med en struken nyckelhäst.

Och varför ska hetsiga och stressade hästar gynnas? Om något borde väl lugna och reglerbara hästar premieras, inte minst på lång sikt avelsmässigt.
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 19:53   #10
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 31
Sharp$: 221
Standard

Otroligt Bra invändningar.....Doobs har ju skrivit om detta tidigare Utan respons,,,Nu är det dags





Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
För det första, hur i all sina dar kan "materialfel" ens vara tillåtet? Det måste väl ändå vara tränarens och skötarens uppgift att se till att inget är trasigt innan start. Om något händer precis innan start får helt enkelt ekipaget med materialfel utgå. Vi slipper massa besök i smedjan, uppskjutna starter och förlorade chanser för hästar som hetsar upp sig för att någon slarvat med utrustningen.

Kan ni tänka er att man stoppar starten i ett formel 1-lopp för att Hamiltons ena backspegel lossnat? Eller att man avbryter starten och inväntar medan Usain Bolt springer ut från stadion för att byta skor då för att kardborrbandet gått av? Eller att man håller inne en jaktstart för att Charlotte Kalla tappat sina solglasögon eller råkar trycka sönder ena staven?

Och hur många utnyttjar materialfel innan start för att plocka bort konkurrenter? Kommer ihåg när Creatine vann Hugo Åbergs efter att man "fått" materialfel minuten innan start och därmed var Royal Fighter (som hade bombat till spets) så upphetsad att den bara galopperade, däremot hade Creatine lugnat ner sig av att vara i smedjan. Kändes lite smutsigt på nåt sätt.

För det andra, det där med ej uppslutning bakom startbil. Samma sak där, är man inte framme vid vingen så blir man diskad. Punkt slut. Inga omstarter behöver göras, alla vet vad som gäller. Och om det ekipage som inte är framme i tid stör andra tävlande, blir det dryga böter och avstängning.

Och sen är det ju extra tråkigt när allt detta händer i årets viktigaste lopp, rejäl antiklimax...
__________________
Ibland är det bättre att tiga och tas för en idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Enrico1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 23:40   #11
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Hmmm! Man stoppar, de facto, Formel 1 lopp i parti och minut pga. "materialfel" och annat! Det kan vara påkörningar mitt i loppen, bilar som går sönder, banor som är okörbara, uppsamlingsbilen är ute ofta vid gul flagg osv. Dessutom kan man i dessa lopp köra in i depå för att "korrigera utrustningen" utan att bestraffas nämnvärt så liknelsen är helt absurd...

Det jag dock håller helt med om är att om man inte är ansluten till bilen utan självförvållat hamnat 100 meter efter, eller slikt, så skall det självklart ej blåsas av. Flygande start skall beivras men i ett senare skeende genom nedplacering, efter att loppet körts - detta för att minimera omstarter och strul. Det kan få följder för hur loppen blir körda, självklart, men detta ofog skulle försvinna då kuskarna själva skulle hata detta och klaga/sätta press på varann. Man skulle heller inte riskera att missa segern genom att tokköra ikapp för att nå ledningen om man vet att man ändå blir av med en ev. seger. Då tar man hellre självklart vinnarhålet, eller tredje inner, eller en sämre, utvändig position, för att sedan kunna vinna på sjysst sätt. Diskning i efterhand kan även detta vara ett sätt att få bukt på detta.

Materialfel kommer vi självklart få leva med - detta är ett måste. Det är inga dåliga krafter som hästarna släpper lös. Tänk er alla stämningar i efterhand som företagen skulle få på sig för att tränare, kuskar och ägare anser att de fått undermåligt material - även ny utrustning går sönder. Nämn EN sport där man inte "blåser av spelet" då utrustning fallerat...

Inget i livet är 100% säkert - icke heller travet och dess material. För att minimera omstarter, skall vi då bara köra autostarter? Inte ens dessa är "failsafe", vilket vi sett! Vi får helt enkel se detta som en del utav charmen även om mycket skulle kunna förbättras genom förändringar och hårdare bestraffningar. Exempelvis så skall man enkom kunna starta om ett lopp vid materialfel och regelvidrigheter såsom påkörningar och tjuvstarter. Om man är för sen till start, skyll dig själv. Diskning direkt.

Om det är materialfel skall detta inte fixas utav stallets egna anställda utan utav banpersonal som då direkt kan se om felet är äkta eller enkom ett påfund för att återkalla starten för att kusken gjort ett fel, eller lackar ur - Bold Eagle ett klockrent exempel på detta när Nivard vänder upp och kör mot färdriktningen enkom för att dumskallen inte lärt sig kommandona! Inkommer hästen till banpersonalen då kusken påkallat materialfel och så inte är fallet så skall diskning och böter utdömas.

Att man inte kan släppa iväg lopp om materialfel uppstått är ju självklart då detta har med säkerheten för både hästar och kuskar att göra. Tycker ni att man skall släppa iväg ett lopp där ryggstycket gått av på en häst, om detta sker utan störning och långt bak i fältet?

Att det måste införas professionella bandomare, veterinärer, banskötare, startpersonal osv. är självklart - men detta får aldrig bli en fråga där man ruckar på säkerheten. Bara för att det blivit tre omstarter så skall man släppa det fjärde enkom för att spelarna känner att det blir jobbigt! Två fel gör inte ett rätt...

Risken är även att om man ställer för höga krav på utrustningen, vilken alltså alla vet kan gå sönder såsom nya, så blir detta ännu ett slag mot amatörerna. Det blir då storstallen och de mest framgångsrika som enkom har råd att bedriva denna verksamhet. Självklart skall säkerheten vara högre - varför inte införa att ALLA ekipage genomgår en kontroll INNAN alla lopp köres - detta utav oberoende kontrollanter? Tid finnes. Detta skulle absolut icke få bort alla materialfel och därmed omstarter, men några/tävlingsdag, i alla fall!

Finns mycket att skriva om detta men jag återkommer om jag kommer på andra ting...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Spiritus (+50)
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 00:22   #12
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 39
Sharp$: 122
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiritus Visa inlägg
Bättre och bättre. Alternativet vore helt enkelt orimligt. Det är levande djur som tävlar. Levande djur är irrationella. Då kan det hända saker. Vill man leka med maskiner får man köra bilar eller virtuella hästar.

Var ska man dra gränsen? Måste materialfelet vara självförvållat eller ska man köras ut om störningen orsakas av någon annan – häst eller människa – också?

För övrigt vore det ju absurt om jag som spelare fick min spik struken pga en olycklig punktering eller dylikt. Hela löpningsscenariot kan ju ändras med en struken nyckelhäst.

Och varför ska hetsiga och stressade hästar gynnas? Om något borde väl lugna och reglerbara hästar premieras, inte minst på lång sikt avelsmässigt.
Du tycker alltså på riktigt att det är bättre att 11-14 andra ekipage drabbas, med tillhörande ägare, tränare, personal, för att inte tala om hästarna själva?

Än att ETT EKIPAGE drabbas?

Då har jag inget mer att säga, isf.
abstruse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 01:00   #13
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 943
Sharp$: 2744
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av abstruse Visa inlägg
Du tycker alltså på riktigt att det är bättre att 11-14 andra ekipage drabbas, med tillhörande ägare, tränare, personal, för att inte tala om hästarna själva?

Än att ETT EKIPAGE drabbas?

Då har jag inget mer att säga, isf.
Du jämför äpplen och päron. Bara för att ett (uno, ein, yksi) ekipage har ett konstaterat materialfel innebär det ju inte att alla andra ekipage, om ens något, per automatik drabbas negativt. Tycker du att det vore rimligt att köra ut ett ekipage som åker på en punktering innan start om man kan konstatera att ingen häst (eller kusk, för den delen) hetsar upp sig pga förseningen?

Det går alltså inte att säga att det ena utfallet är bättre eller sämre än det andra. I den bästa av världar skulle varken materialfel eller uppskjutna starter existera, men nu lever vi i en värld med fel och brister. Fulsprit argumenterar väldigt väl här ovanför hur könlös sporten skulle bli om man införde de drastiska ändringar som föreslagits i tråden.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10)
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 09:58   #14
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 124

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiritus Visa inlägg
Du jämför äpplen och päron. Bara för att ett (uno, ein, yksi) ekipage har ett konstaterat materialfel innebär det ju inte att alla andra ekipage, om ens något, per automatik drabbas negativt. Tycker du att det vore rimligt att köra ut ett ekipage som åker på en punktering innan start om man kan konstatera att ingen häst (eller kusk, för den delen) hetsar upp sig pga förseningen?

Det går alltså inte att säga att det ena utfallet är bättre eller sämre än det andra. I den bästa av världar skulle varken materialfel eller uppskjutna starter existera, men nu lever vi i en värld med fel och brister. Fulsprit argumenterar väldigt väl här ovanför hur könlös sporten skulle bli om man införde de drastiska ändringar som föreslagits i tråden.
Är det starttid klockan 15.00 så ska starten också gå vid den tidpunkten. Ifall någon får punktering eller drabbas av andra problem så får man hoppas på mindre oflyt vid nästa start helt enkelt. Detta eliminerar att någon skulle fuska för att försöka påverka de andra ekipagen.

De flesta idrotter som haft problem med tjuvstarter eller andra liknande problem som gjort att publiken tröttnar och att schemat inte kan hållas gör något åt problematiken. Sporten utvecklas och förbättras i de flesta fall och i de där man inser att det blev fel - ändrar man igen bara.

Inom simningen vad jag vet startar loppet på utsatt tid och bryr sig inte ifall du låst in dig på toaletten eller råkat dra sönder din tävlingsdräkt eller liknande. Inom friidrotten tröttnade man på alla tjuvstarter och delar nu ut ett gult kort till hela fältet där näste tjuvstartare per automatik åker ut. Och de tävlande anpassar sig.

Men inom hästsporten verkar det vara dysfunktionella människor som inte vet hur man anpassar sig. De klagar på pengar, de klagar på allt annat och skulle man nu inte få starta ifall man förberett sig i en vecka inför ett lopp och åkt 30 mil i bil med vagn för att man fått materialfel eller råkar tjuvstarta så kommer de böla om uteblivna vinster. Men Usain Bolt som åker till OS eller VM och förberett sig för att vinna 100m kastas ut med huvudet före ifall han är den andre i fältet som tjuvstartar. Han skulle aldrig komma på tanken att gnälla då han vet om hur reglerna är och anpassar sig därefter.

Travsporten är en pajassport som består av inavlade individer som borde veta hut!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 10:16   #15
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 124

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Hmmm! Man stoppar, de facto, Formel 1 lopp i parti och minut pga. "materialfel" och annat! Det kan vara påkörningar mitt i loppen, bilar som går sönder, banor som är okörbara, uppsamlingsbilen är ute ofta vid gul flagg osv. Dessutom kan man i dessa lopp köra in i depå för att "korrigera utrustningen" utan att bestraffas nämnvärt så liknelsen är helt absurd...
Ingen har klagat på att de avbryter ett travlopp ifall ekipage kör ihop och kuskar slungas runt. Helt normalt förfarande då säkerheten måste prioriteras i de här fallen. Men skulle McLaren vilja skjuta på starten i 10 minuter för att de nu helt plötsligt fått problem med bränsletanken så är det väl bara bad luck och så får de försöka om en vecka istället. Skulle det nu vara som så att Formel 1 hade skjutit på starten för sådant här så hade skillnaden varit att de andra bilarna inte hade påverkats eftersom det är döda ting och inte som med hästar som kan hetsa upp sig etc.

Att köra in i depå utan att straffas nämnvärt? Det är som att jämföra med att en kusk galopperar lite utan att straffas nämnvärt - de tappar några placeringar men är med i loppet. Hela din argumentation haltar anser jag.


Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Det jag dock håller helt med om är att om man inte är ansluten till bilen utan självförvållat hamnat 100 meter efter, eller slikt, så skall det självklart ej blåsas av. Flygande start skall beivras men i ett senare skeende genom nedplacering, efter att loppet körts - detta för att minimera omstarter och strul. Det kan få följder för hur loppen blir körda, självklart, men detta ofog skulle försvinna då kuskarna själva skulle hata detta och klaga/sätta press på varann. Man skulle heller inte riskera att missa segern genom att tokköra ikapp för att nå ledningen om man vet att man ändå blir av med en ev. seger. Då tar man hellre självklart vinnarhålet, eller tredje inner, eller en sämre, utvändig position, för att sedan kunna vinna på sjysst sätt. Diskning i efterhand kan även detta vara ett sätt att få bukt på detta.
Det här har jag sagt tidigare om än i något ändrad variant. Skaffar du dig en fördel i starten ska du "flaggas" tidigt i loppet och tvingas backa dig sist innan du åter får tävla, precis som du måste köra genom depån i Formel 1 eller liknande om du får ett straff i tävlingen. Så antingen diskar man för tjuvstart direkt eller har de ett regelverk att du får chansen när du backat dig sist i ett lopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Materialfel kommer vi självklart få leva med - detta är ett måste. Det är inga dåliga krafter som hästarna släpper lös. Tänk er alla stämningar i efterhand som företagen skulle få på sig för att tränare, kuskar och ägare anser att de fått undermåligt material - även ny utrustning går sönder. Nämn EN sport där man inte "blåser av spelet" då utrustning fallerat...
Nämn du en sport där man låter alla andra tävlande vänta för att en fått problem med sitt material istället. Tänk dig en OS-tävling i skytte inomhus. De sitter väl x antal i rad där och ska skjuta inom några sekunder när kommandot kommit. Skulle då Nisse Lang längst ut ifall han får problem med sin luftpistol stanna upp hela tävlingen tror du? Antagligen mitt sämsta exempel men det kom spontant ur hatten. Tänk dig Vasaloppet istället. Starten ska gå och så börjar nr 476 vinka i starten då hans bindning gått sönder och han måste till boden och fixa skidorna. Tror du hela Vasaloppet skulel stå stilla i tio minuter till han fixat skidorna? Sen är det 468 som får problem osv... så nämn du en sport där man kan bete sig som inom travet och allt bara fryser till is och låtsas som att det inte existerar problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Inget i livet är 100% säkert - icke heller travet och dess material. För att minimera omstarter, skall vi då bara köra autostarter? Inte ens dessa är "failsafe", vilket vi sett! Vi får helt enkel se detta som en del utav charmen även om mycket skulle kunna förbättras genom förändringar och hårdare bestraffningar. Exempelvis så skall man enkom kunna starta om ett lopp vid materialfel och regelvidrigheter såsom påkörningar och tjuvstarter. Om man är för sen till start, skyll dig själv. Diskning direkt.
Det vore önskvärt att de jobbade för att minimera omstarter eller eliminerade dessa helt. Om det ska ske med att de släpper fälten och "flaggar" eller diskar ekipage alternativt ifall de startar med bil istället bara vet jag inte men det är ett problem de borde/måste jobba med. Det handlar sen inte om att fel inte får inträffa men det är skillnad på om bilen får bränsleproblem eller om det är hästekipaget som klantar till det i starten. Du startar ju inte om ett lopp för att du stör en tävlande i loppet så varför ska vi starta om ifall det sker i starten? Diska den som orsakat det och är det med vilje så får det straffas än hårdare etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Om det är materialfel skall detta inte fixas utav stallets egna anställda utan utav banpersonal som då direkt kan se om felet är äkta eller enkom ett påfund för att återkalla starten för att kusken gjort ett fel, eller lackar ur - Bold Eagle ett klockrent exempel på detta när Nivard vänder upp och kör mot färdriktningen enkom för att dumskallen inte lärt sig kommandona! Inkommer hästen till banpersonalen då kusken påkallat materialfel och så inte är fallet så skall diskning och böter utdömas.
Att man inte kan släppa iväg lopp om materialfel uppstått är ju självklart då detta har med säkerheten för både hästar och kuskar att göra. Tycker ni att man skall släppa iväg ett lopp där ryggstycket gått av på en häst, om detta sker utan störning och långt bak i fältet?
Är det materialfel och det innebar säkerhetsrisk så är kusk ansvarig att se till att hästen tas ur fältet och sker det vid start så är det bara att köra hem till stallbacken så fort som möjligt. Starten ska inte påverkas. Har man inte ordning på materialet eller om kusken inte vet rutinerna så ska de inte starta - simple as that!

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Att det måste införas professionella bandomare, veterinärer, banskötare, startpersonal osv. är självklart - men detta får aldrig bli en fråga där man ruckar på säkerheten. Bara för att det blivit tre omstarter så skall man släppa det fjärde enkom för att spelarna känner att det blir jobbigt! Två fel gör inte ett rätt...
Nej, men ingen påstår att vi ska släppa en start för att fuskaren ska gynnas heller vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Risken är även att om man ställer för höga krav på utrustningen, vilken alltså alla vet kan gå sönder såsom nya, så blir detta ännu ett slag mot amatörerna. Det blir då storstallen och de mest framgångsrika som enkom har råd att bedriva denna verksamhet. Självklart skall säkerheten vara högre - varför inte införa att ALLA ekipage genomgår en kontroll INNAN alla lopp köres - detta utav oberoende kontrollanter? Tid finnes. Detta skulle absolut icke få bort alla materialfel och därmed omstarter, men några/tävlingsdag, i alla fall!

Finns mycket att skriva om detta men jag återkommer om jag kommer på andra ting...
Amatörer kanske inte ska hålla på med sport där det delas ut prispengar i dessa volymer? Det finns en anledning att jag inte tävlar i Formel 1 t ex utan amatörerna håller väl till med go-kart eller liknande antar jag? Men inom travet så får man väl antingen vara proffs på den nivån att man har råd med material eller får man väl köra bygdetrav istället.

Travmänniskor är nog fan de mest gnälliga inom alla sportkategorier. Bortskämda slynglar är mer hur jag skulle kalla dem!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td