Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-02, 11:16   #15
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 367
Sharp$: 242

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Hmmm! Man stoppar, de facto, Formel 1 lopp i parti och minut pga. "materialfel" och annat! Det kan vara påkörningar mitt i loppen, bilar som går sönder, banor som är okörbara, uppsamlingsbilen är ute ofta vid gul flagg osv. Dessutom kan man i dessa lopp köra in i depå för att "korrigera utrustningen" utan att bestraffas nämnvärt så liknelsen är helt absurd...
Ingen har klagat på att de avbryter ett travlopp ifall ekipage kör ihop och kuskar slungas runt. Helt normalt förfarande då säkerheten måste prioriteras i de här fallen. Men skulle McLaren vilja skjuta på starten i 10 minuter för att de nu helt plötsligt fått problem med bränsletanken så är det väl bara bad luck och så får de försöka om en vecka istället. Skulle det nu vara som så att Formel 1 hade skjutit på starten för sådant här så hade skillnaden varit att de andra bilarna inte hade påverkats eftersom det är döda ting och inte som med hästar som kan hetsa upp sig etc.

Att köra in i depå utan att straffas nämnvärt? Det är som att jämföra med att en kusk galopperar lite utan att straffas nämnvärt - de tappar några placeringar men är med i loppet. Hela din argumentation haltar anser jag.


Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Det jag dock håller helt med om är att om man inte är ansluten till bilen utan självförvållat hamnat 100 meter efter, eller slikt, så skall det självklart ej blåsas av. Flygande start skall beivras men i ett senare skeende genom nedplacering, efter att loppet körts - detta för att minimera omstarter och strul. Det kan få följder för hur loppen blir körda, självklart, men detta ofog skulle försvinna då kuskarna själva skulle hata detta och klaga/sätta press på varann. Man skulle heller inte riskera att missa segern genom att tokköra ikapp för att nå ledningen om man vet att man ändå blir av med en ev. seger. Då tar man hellre självklart vinnarhålet, eller tredje inner, eller en sämre, utvändig position, för att sedan kunna vinna på sjysst sätt. Diskning i efterhand kan även detta vara ett sätt att få bukt på detta.
Det här har jag sagt tidigare om än i något ändrad variant. Skaffar du dig en fördel i starten ska du "flaggas" tidigt i loppet och tvingas backa dig sist innan du åter får tävla, precis som du måste köra genom depån i Formel 1 eller liknande om du får ett straff i tävlingen. Så antingen diskar man för tjuvstart direkt eller har de ett regelverk att du får chansen när du backat dig sist i ett lopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Materialfel kommer vi självklart få leva med - detta är ett måste. Det är inga dåliga krafter som hästarna släpper lös. Tänk er alla stämningar i efterhand som företagen skulle få på sig för att tränare, kuskar och ägare anser att de fått undermåligt material - även ny utrustning går sönder. Nämn EN sport där man inte "blåser av spelet" då utrustning fallerat...
Nämn du en sport där man låter alla andra tävlande vänta för att en fått problem med sitt material istället. Tänk dig en OS-tävling i skytte inomhus. De sitter väl x antal i rad där och ska skjuta inom några sekunder när kommandot kommit. Skulle då Nisse Lang längst ut ifall han får problem med sin luftpistol stanna upp hela tävlingen tror du? Antagligen mitt sämsta exempel men det kom spontant ur hatten. Tänk dig Vasaloppet istället. Starten ska gå och så börjar nr 476 vinka i starten då hans bindning gått sönder och han måste till boden och fixa skidorna. Tror du hela Vasaloppet skulel stå stilla i tio minuter till han fixat skidorna? Sen är det 468 som får problem osv... så nämn du en sport där man kan bete sig som inom travet och allt bara fryser till is och låtsas som att det inte existerar problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Inget i livet är 100% säkert - icke heller travet och dess material. För att minimera omstarter, skall vi då bara köra autostarter? Inte ens dessa är "failsafe", vilket vi sett! Vi får helt enkel se detta som en del utav charmen även om mycket skulle kunna förbättras genom förändringar och hårdare bestraffningar. Exempelvis så skall man enkom kunna starta om ett lopp vid materialfel och regelvidrigheter såsom påkörningar och tjuvstarter. Om man är för sen till start, skyll dig själv. Diskning direkt.
Det vore önskvärt att de jobbade för att minimera omstarter eller eliminerade dessa helt. Om det ska ske med att de släpper fälten och "flaggar" eller diskar ekipage alternativt ifall de startar med bil istället bara vet jag inte men det är ett problem de borde/måste jobba med. Det handlar sen inte om att fel inte får inträffa men det är skillnad på om bilen får bränsleproblem eller om det är hästekipaget som klantar till det i starten. Du startar ju inte om ett lopp för att du stör en tävlande i loppet så varför ska vi starta om ifall det sker i starten? Diska den som orsakat det och är det med vilje så får det straffas än hårdare etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Om det är materialfel skall detta inte fixas utav stallets egna anställda utan utav banpersonal som då direkt kan se om felet är äkta eller enkom ett påfund för att återkalla starten för att kusken gjort ett fel, eller lackar ur - Bold Eagle ett klockrent exempel på detta när Nivard vänder upp och kör mot färdriktningen enkom för att dumskallen inte lärt sig kommandona! Inkommer hästen till banpersonalen då kusken påkallat materialfel och så inte är fallet så skall diskning och böter utdömas.
Att man inte kan släppa iväg lopp om materialfel uppstått är ju självklart då detta har med säkerheten för både hästar och kuskar att göra. Tycker ni att man skall släppa iväg ett lopp där ryggstycket gått av på en häst, om detta sker utan störning och långt bak i fältet?
Är det materialfel och det innebar säkerhetsrisk så är kusk ansvarig att se till att hästen tas ur fältet och sker det vid start så är det bara att köra hem till stallbacken så fort som möjligt. Starten ska inte påverkas. Har man inte ordning på materialet eller om kusken inte vet rutinerna så ska de inte starta - simple as that!

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Att det måste införas professionella bandomare, veterinärer, banskötare, startpersonal osv. är självklart - men detta får aldrig bli en fråga där man ruckar på säkerheten. Bara för att det blivit tre omstarter så skall man släppa det fjärde enkom för att spelarna känner att det blir jobbigt! Två fel gör inte ett rätt...
Nej, men ingen påstår att vi ska släppa en start för att fuskaren ska gynnas heller vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Risken är även att om man ställer för höga krav på utrustningen, vilken alltså alla vet kan gå sönder såsom nya, så blir detta ännu ett slag mot amatörerna. Det blir då storstallen och de mest framgångsrika som enkom har råd att bedriva denna verksamhet. Självklart skall säkerheten vara högre - varför inte införa att ALLA ekipage genomgår en kontroll INNAN alla lopp köres - detta utav oberoende kontrollanter? Tid finnes. Detta skulle absolut icke få bort alla materialfel och därmed omstarter, men några/tävlingsdag, i alla fall!

Finns mycket att skriva om detta men jag återkommer om jag kommer på andra ting...
Amatörer kanske inte ska hålla på med sport där det delas ut prispengar i dessa volymer? Det finns en anledning att jag inte tävlar i Formel 1 t ex utan amatörerna håller väl till med go-kart eller liknande antar jag? Men inom travet så får man väl antingen vara proffs på den nivån att man har råd med material eller får man väl köra bygdetrav istället.

Travmänniskor är nog fan de mest gnälliga inom alla sportkategorier. Bortskämda slynglar är mer hur jag skulle kalla dem!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat