Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-29, 20:22   #254
BosseEk
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_77 Visa inlägg
Tackar. Körde du systemet i arena eller något annat program? Vet inte vad som hände men garantiraden stämde ej.

Har ett annat system (UM 6-4-880) med liten chans på 13 vid 0U (denna kan man kanske förstärka) som har 12 rättsgaranti från 2-4U med chans på 13 vid 2&3U (10 respektive 20%) samt 100% vid 5U. Även det har en M-hel. Chansen till 13 ökar inte precis när radantalet går ner men men...
Vassego!

Nej inte Arena, jag tyckte inte ens att det var bra 1990. Brukade jämföra systemen som skapades i Arena med de som fanns i den blå "Datatips-boken". Arena kom aldrig i närheten av de systemen.. Ibland skilde det ett par hundra rader, sämre minimigarantier och färre garderingar.

Garantitabellen har jag räknat i ett program jag satte ihop häromdagen för att räkna U/UM/UME/UE & sparsystem.

När det gäller chansen till 13-rätt stämmer det som du säger, den ökar eller minskar i förhållande till insatsen. Dvs vill du fördubbla chansen till alla rätt måste du satsa dubbelt så mycket pengar.

Ett bra system skall ha liten chans till alla rätt (billigt) men "hög lägsta garanti". Hur kul är det att ha 40% chans till 13 vid ex 3 U-tips men ända bara få 10-11 rätt? Då tar jag hellre 20% chans eller mindre (billigare) men är garanterad 12 (om jag ställs inför ett sådant val).

Det är precis därför det finns garantitabeller till system. Allarättschansen behöver man ingen dator för att få fram, man dividerar antalet spelade rader med de som ingår i det oreducerade systemet. Ex S4-0-9, du har spelat 9 rader av de 81 som ingår i det oreducerade vilket ger 11% chans till 13. Spelar du två olika S4-0-9 får 22% chans, dvs dubblering av allarättschansen och instatsen. Det finns 9 unika S4-0-9, alla med olika rader. Spelar du alla har du 100% chans till 13 rätt.

Oj, sorry för långt svar....
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat