Ämne: BaraTrav.se
Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-04, 22:49   #23
svepet

Reg.datum: maj 2012
Sharp$: 3137
Standard

Personligen så har jag svårt att förstå när man vill använda sig av maxutdelning.

Hela grunden med att reducera (åtminstone för mig ) är ju att utifrån sina ekonomiska ramar spela de rader som är mest sannolika utifrån insatsprocent och givetvis sina egna idéer(ram, rank och chansvärdering mm).
Då brukar ju väldigt många av de mest osannolika och högutdelningsraderna försvinna per automatik vid poängsättning, utgångskrav, abc-villkor eller vad man nu använder. Det gör ju oftast att de rader som är kvar som faktiskt ligger i högintervallet oftast består av hästar som man rankat upp rejält, som man personligen tror mkt mer på än kollektivet.
Att filtrera bort dessa som oftast inte är merparten och knappast sänker systemkostnaden så mkt, det tycker jag är märkligt.

Att bränna en V75 på att du satt ett minutdelning och missa typ 10000 är väl inget man ligger sömnlös för. Men att t.ex bränna en sexsiffrig eller t om sjusiffrig utdelning på endast ett maxutdelningskrav på en rad som förmodligen innehåller några av sina stora drag, det skulle jag i alla fall inte må bra av. Hur låg sannolikheten än är för det skulle jag aldrig ta den risken.

Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att maxutdelning är användbart är väl om man spelar helt efter statistik och någon form av slump. Den enda skicklighetsbedömingen man i så fall gör är att ta ut en ram. Och kanske också att uppskatta var utdelningen kommer att hamna. När man inte använder några andra villkor där man faktiskt själv graderar hästarnas chanser.

Men jag kanske har missat nåt annat läge där man faktiskt får en väsentlig systemkostnadsminskning av att sätta ett maxkrav, som då motiverar att ta risken?
svepet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat