Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-07, 14:51   #20
james_bohlinger
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 41
Sharp$: 146
Standard

Tack för all input!

Min ursprungliga frågeställning är kanske naiv, som många antytt, och det har kanske att göra med att jag jobbar som ekonom och därför tenderar att ständigt söka orsakssamband. I min förenklade världsbild vill jag ju att det ska finnas en eller några faktorer som mer än alla andra kan indikera på att en häst kommer att vinna.

Det finns dock en svaghet i denna approach och alla som har sett filmen Moneyball vet vilken - statistik ger dig kanske rätt i längden, men du kan alltid bli dragen på näsan vid enskilda lopp. V75 är sju enskilda lopp och för att någon typ av modell ska hålla så måste samtliga vara modell-lopp.

Nåväl. Det bottnar väl även i varför man spelar på trav egentligen. Jag har byggt en modell t.ex. som kanske skulle vara bättre än mitt eget omdöme i längden, men hur kul är det att bara stoppa in data, få sitt resultat och lägga rader efter det? Det som jag tycker är kul med trav är när jag suttit ett tag och pluggat på och sätter en spik.

Många nämner även lopparkivet - vad är det mer specifikt och hur får man tillgång till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Glömde ju; James Boll Inger, var tog han vägen?
60-timmarsvecka på kontoret så jag har inte hunnit hit!
james_bohlinger är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat