Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-10-01, 18:35   #16
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kire1111 Visa inlägg
Tror på att inte krångla till spelet för mycket samt följa sin magkänsla som kör i samspel med sin undermedvetna erfarenhet o kunskap.Tycker ofta när man ser rader gå in som ger stålar så ser de inte så svåra ut eg efteråt, men alltid lätt efteråt.

Förutom alla parametrar om skor, spår, tider,kuskar,form,statistik,intervjuer,spetschans, grymt lopp senast mm. Så gäller det att titta mycket på trav samt lära sig bra och dålig värmning. Tittar nästan dagligen på travlopp utan att spela för att lära mig se vad som händer på spelplanen, hur yttrar sig olika lopp, återkommer ett mönster tex.

Ja sen inte stirra sig blind på % som ses, strecka den häst du vill strecka samt spika den du vill spika oav streck% el vad andra "experter" säger. Den som vinner miljoner går förmodligen sin egen väg o den som förlorar går i flock efter alla andra

Sen ska man vinna miljoner så måste man ha en stor parameter med sig, kallas tur....

Man måste ha tur för att vinna miljoner.

Men för att vinna miljoner måste man spela rader som har chans att ge miljoner i utdelning. Om man inte gör det så är det snudd på omöjligt hur mycket tur man än har.

Vilket ungefärligt intervall ens vinster på ens system ligger inom har nästan inget eller åtminstone väldigt lite med tur att göra.

Man vinner som man spelar ( när man väl vinner! ).

Ett ungefärligt mått för lägsta och högsta utdelning på ens V75-system ( ej jackpott-omgångar ) går att få om man gör enligt följande:

För lägsta utdelning: Börja med 13 öre och dividera med V75%en för hästen med HÖGST V75% i varje avdelning på din kupong.

För högsta utdelning: Börja med 13 öre och dividera med V75%en för hästen med LÄGST V75% i varje avdelning på din kupong.


Angående att "stirra på procenten": Hur ska man veta om man går sin egen väg eller följer flocken om man inte tittar på hur insatserna är fördelade?

Om du menade att inte bara spika hästar med hög spel% så håller jag med helt och hållet. Det är t o m så att en relativt låg spel% på en spik-idé gör att jag gör ett lite större system än vanligt. På börs-språk är det en "köpsignal".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mr_stylez (+5)

Senast redigerad av Strappa71 den 2018-10-02 klockan 08:39.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 19:13   #17
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

>>Vad gör ett spel?


Citat:
Ursprungligen postat av james_bohlinger Visa inlägg
Här verkar vara mer diskussion om enskilda lopp än en metadebatt om travet som sport och spel.
...
...
Men vad är DIN metod, och varför?
Skulle hellre / snarare ställa frågan, "vad gör ett spel" än den om en vinnare såvida vi inte talar om spelaren.

***


Nu vet jag inte vad du ska ha detta till, skriva en bok eller whatever, men jag vill gärna dra en anekdot:

Det här var 10-20 år sedan men kunde lika gärna ha varit i lördags även om jag personligen aldrig skulle peka ut ett ekipage med Åke Lindblom(han är alldeles för trevlig) som ickevinnare

Jag tog en fredagsöl och talade med en för mig okänd, men vad det verkade ordentligt insatt galoppspelare av respektabel ålder och då det var V75 tävlingar på Solvalla i annalkande fick jag frågan om jag inte kunde ta ut en rad bestående av de hästar som jag ansåg ha minst vinstchans i respektive lopp.
Jomenvisst, jag tog fram gratisprogrammet och värkte fram sju stycken "chanslösa" varpå galoppmannen tackade och deklarerade att han skulle spela en peng på var och en av dessa sju.

Hur det gick?
Tja, en av dessa slutade som vinnare från ett hopplöst läge och betalade ett småtrevligt odds....

Nu ska man inte dra slutsatser av anekdoter sägs det, men vi kan ju även ta en titt på Jens Sjödéns rekommendation angående avdelning 5 i söndags:

https://www.sharps.se/forums/service...-a/#post586029

Senast redigerad av ExtremtRik den 2018-10-01 klockan 19:31.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 22:17   #18
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Och nästan alltid innebär det att man bör undvika de mest sannolika utfallen.
Svårt det där, jag hoppar utan att blinka över låga utdelningar. Och sen det vanliga.
Tar Haugstad 2 så är jag borta. Jag blandar alltså in helt slumpmässiga förväntningar.
Utan att blinka. Men alltid med en blinkning till Strappa.

Glömde ju; James Boll Inger, var tog han vägen?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2018-10-01 klockan 22:20. Anledning: Glömde...
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 16:59   #19
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Svårt det där, jag hoppar utan att blinka över låga utdelningar. Och sen det vanliga.
Tar Haugstad 2 så är jag borta. Jag blandar alltså in helt slumpmässiga förväntningar.
Utan att blinka. Men alltid med en blinkning till Strappa.

Glömde ju; James Boll Inger, var tog han vägen?

Mvh Uffe

För mig räcker det oftast med en seger för KH eller Pasi A. för att jag ska spricka.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 14:51   #20
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 41
Sharp$: 146
Standard

Tack för all input!

Min ursprungliga frågeställning är kanske naiv, som många antytt, och det har kanske att göra med att jag jobbar som ekonom och därför tenderar att ständigt söka orsakssamband. I min förenklade världsbild vill jag ju att det ska finnas en eller några faktorer som mer än alla andra kan indikera på att en häst kommer att vinna.

Det finns dock en svaghet i denna approach och alla som har sett filmen Moneyball vet vilken - statistik ger dig kanske rätt i längden, men du kan alltid bli dragen på näsan vid enskilda lopp. V75 är sju enskilda lopp och för att någon typ av modell ska hålla så måste samtliga vara modell-lopp.

Nåväl. Det bottnar väl även i varför man spelar på trav egentligen. Jag har byggt en modell t.ex. som kanske skulle vara bättre än mitt eget omdöme i längden, men hur kul är det att bara stoppa in data, få sitt resultat och lägga rader efter det? Det som jag tycker är kul med trav är när jag suttit ett tag och pluggat på och sätter en spik.

Många nämner även lopparkivet - vad är det mer specifikt och hur får man tillgång till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Glömde ju; James Boll Inger, var tog han vägen?
60-timmarsvecka på kontoret så jag har inte hunnit hit!
james_bohlinger är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 15:01   #21
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17411
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av james_bohlinger Visa inlägg
Tack för all input!


Många nämner även lopparkivet - vad är det mer specifikt och hur får man tillgång till det?

Lopparkivet finns hos atg.se för ATG Live Premium kunder, där har du tillgång till att se alla hästars tidigare lopp i Sverige, även en del utomlands.
På så vis kan du själv bilda dig en uppfattning om hästen, te.x startsnabbhet eller styrka att göra jobbet själv i dödens osv.

Du hittar det helt enkelt när du klickar på en häst i startlistan så kommer de 5 senaste starterna upp, lång till höger kan du välja att start videon från något av loppen.

Jag tror alla lopp inom de 10 senaste dagarna ska finnas tillgängligt för alla även de som inte har premiumkonto.

Atg Live Premium kostar 99 kr i månaden, där ingår även loppkommentarer ifrån de 5 senaste starterna även de hittar du när du klickar på en häst i startlistan. Det är en kort sammanfattning om hästens position osv i den aktuella loppet. Du får även info om vilken vagn hästen tävlat i de 5 senaste starterna.

Senast redigerad av viking90 den 2018-10-07 klockan 15:08.
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 17:11   #22
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

Tror ATG bjuder på premium-tjänsterna till och med nyår. Jag fick åtminstone meddelande om det utan att betala.
__________________
Twitter: @sharpsdoob
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 17:32   #23
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av james_bohlinger Visa inlägg
Tack för all input!

Min ursprungliga frågeställning är kanske naiv, som många antytt, och det har kanske att göra med att jag jobbar som ekonom och därför tenderar att ständigt söka orsakssamband. I min förenklade världsbild vill jag ju att det ska finnas en eller några faktorer som mer än alla andra kan indikera på att en häst kommer att vinna.

Det finns dock en svaghet i denna approach och alla som har sett filmen Moneyball vet vilken - statistik ger dig kanske rätt i längden, men du kan alltid bli dragen på näsan vid enskilda lopp. V75 är sju enskilda lopp och för att någon typ av modell ska hålla så måste samtliga vara modell-lopp.

Nåväl. Det bottnar väl även i varför man spelar på trav egentligen. Jag har byggt en modell t.ex. som kanske skulle vara bättre än mitt eget omdöme i längden, men hur kul är det att bara stoppa in data, få sitt resultat och lägga rader efter det? Det som jag tycker är kul med trav är när jag suttit ett tag och pluggat på och sätter en spik.

Många nämner även lopparkivet - vad är det mer specifikt och hur får man tillgång till det?



60-timmarsvecka på kontoret så jag har inte hunnit hit!
Att söka ( alltför ) raka ( enkla? ) samband i ultradynamiska system är sällan optimalt.

Vid efteranalys visar det sig ofta att var ett fåtal faktorer som vägde tyngst i just det loppet. Vissa dyker upp oftare än andra. Problemet är bara att värdet av det uppenbara är mycket lågt. Trav har ett fruktansvärt högt "courtage" för att göra affärer med marknaden. Det uppenbara räcker inte ens närheten för att väga upp spelavdraget.

Att veta vilka som oftast vinner är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att gå vinnande ur travspels-striden. Det omvända, dvs förmodade vinnare som har någon faktor som talar emot dem, är minst lika viktigt.

Off topic: Oj oj oj vad det finns överförenklade ekonomiska teorier och modeller som verkar fungera en del av tiden.

On-topic: Just ekonomtänket tror jag inte du har någon större fördel av i jakten på att bli en vinnare. Det är nog snarare en börda.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 19:37   #24
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 41
Sharp$: 146
Standard

Har skaffat premium live nu och tänkte testa ett pyttelitet V4-system till imorgon baserat på observationer från hästarnas senaste lopp. Har suttit ett par-tre timmar nu och lyckats ta mig igenom två avdelningar.

Tillägg: I loppkommentarerna står ofta förkortningen "gdk" - vad betyder det? Exempel: "höll farten gdk".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
viking90 (+5)

Senast redigerad av james_bohlinger den 2018-10-10 klockan 11:32.
james_bohlinger är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 12:10   #25
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av james_bohlinger Visa inlägg
Har skaffat premium live nu och tänkte testa ett pyttelitet V4-system till imorgon baserat på observationer från hästarnas senaste lopp. Har suttit ett par-tre timmar nu och lyckats ta mig igenom två avdelningar.

Tillägg: I loppkommentarerna står ofta förkortningen "gdk" - vad betyder det? Exempel: "höll farten gdk".
Godkänt. Man menar något slags "okej utan att imponera".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 04:28   #26
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 92
Standard

Ett tips är att inte stirra sig blind på vad som står i loppkommentarerna, de är sällan helt objektiva och jag hittar många exempel varje dag på hästar som jag själv hade gett en annan kommentar på prestationen än den som nämns i loppkommentarerna. Helst ska du ha så bra koll att du minns alla prestationer som hästar gör utan att behöva läsa loppkommentarer men lopparkivet finns ju för att fräscha upp minnet.

Sedan tycker jag själv att det viktigaste är att titta på hur hästen presterar på olika underlag samt vilket fäste de får på banan den givna dagen, men det blir mycket en gissningslek. Ofta när jag är fel ute är jag ruskigt fel ute då jag gjort fel bedömning av dagens underlag. Gör också ofta antaganden om hur hästen ska prestera efter tränaren och vilket underlag den normalt tränar på. Dock inte lätt att hålla koll på när det gäller mindre tränare...

Har tidigare haft en plan att skapa en databas för luftfuktighet för att se ett mönster för hur olika hästar presterar i takt med att luftfuktigheten förändras. Men i takt med att jag börjat spendera minde tid på trav och mer tid på aktier så har jag lagt detta lite grann på is så länge. Men kan vara spännande för någon som vill satsa helhjärtat!
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 06:54   #27
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 41
Sharp$: 146
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av travanalys Visa inlägg
Har tidigare haft en plan att skapa en databas för luftfuktighet för att se ett mönster för hur olika hästar presterar i takt med att luftfuktigheten förändras. Men i takt med att jag börjat spendera minde tid på trav och mer tid på aktier så har jag lagt detta lite grann på is så länge. Men kan vara spännande för någon som vill satsa helhjärtat!
Här är ännu ett nyckelord. Jag tycker det är svårt att få tid till att researcha de stora streckspelen och har därför lite svårt att navigera bland spelformerna. V4-kupongen jag spelade igår hade jag lagt kanske fyra-fem timmar på - och det är bara för att jag har en ledig vecka som jag har tid med det.

Så i vardagen känns det som att V86 och V75 många gånger är uteslutet för jag har ingen lust att lägga rader jag inte pluggat på ordentligt - det är ju ändå en stor del av nöjet för mig att sitta där med min startlista och klura. Men hinner jag bara plugga på tre eller fyra lopp så kommer jag ju behöva lägga halvfärdiga kuponger på dessa spel. Kanske om jag skulle använda Excelsnurran för att ta fram fem hästar i varje lopp som har konkurrenskraftiga tider att titta närmare på - men hur många av vinnarna i gårdagens V86 hade jag fått med då?

Har sökt lite i forumet och försökt hitta synpunkter på vilka spelformer som är vettigare än andra. Har förstått att V75 är en blåsning och att V3 är ofördelaktigt för den som spelar hemma då de på banan inte behöver låsa hela raden innan första avdelnings start. Då återstår V4, DD och ja, vad?
james_bohlinger är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 07:21   #28
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 698
Sharp$: 3039
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av james_bohlinger Visa inlägg
Här är ännu ett nyckelord. Jag tycker det är svårt att få tid till att researcha de stora streckspelen och har därför lite svårt att navigera bland spelformerna. V4-kupongen jag spelade igår hade jag lagt kanske fyra-fem timmar på - och det är bara för att jag har en ledig vecka som jag har tid med det.

Så i vardagen känns det som att V86 och V75 många gånger är uteslutet för jag har ingen lust att lägga rader jag inte pluggat på ordentligt - det är ju ändå en stor del av nöjet för mig att sitta där med min startlista och klura. Men hinner jag bara plugga på tre eller fyra lopp så kommer jag ju behöva lägga halvfärdiga kuponger på dessa spel. Kanske om jag skulle använda Excelsnurran för att ta fram fem hästar i varje lopp som har konkurrenskraftiga tider att titta närmare på - men hur många av vinnarna i gårdagens V86 hade jag fått med då?

Har sökt lite i forumet och försökt hitta synpunkter på vilka spelformer som är vettigare än andra. Har förstått att V75 är en blåsning och att V3 är ofördelaktigt för den som spelar hemma då de på banan inte behöver låsa hela raden innan första avdelnings start. Då återstår V4, DD och ja, vad?
Jag skulle säga att det är rent av omöjligt att lira V75 från ett helt blankt blad. Då är det för många hästar som man behöver plugga på.
Däremot när man tippat under några månader, så kommer det vara hästar som dyker upp om och om igen och man kommer behöva lägga minimalt med tid på brons, silver och guld.
Något knepigt stolopp och klass 2 prioriteras först och de högre klasserna kan man tippa på ren rutin.
Därmed inte sagt att man prickar de högre klasserna varje gång, men underlaget för att lösa dom har man med erfarenheten.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 14:57   #29
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 92
Standard

V4, v5 är de enklaste spelformerna att börja med så är nog klokt att gå in för dessa. Tycker v5:or som går efter v4:an på lunchen är den mest intressanta spelformen eftersom det ofta är ojämna lopp och hyfsat lätt att läsa på. Samtidigt som få andra har tiden att läsa på till dessa omgångar så är konkurrensen inte så hård heller. Att jämföra med v75 där "alla" lägger all sin tid och det är svårt att hitta fynd samtidigt som loppen är mer jämna och kräver mer arbete för att bena ut.
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 16:52   #30
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

V64 med enbart V6 är bäst. Och sen den egna boken. Lopparkivet är nog bra men
travspel handlar om framtid inte den baktid man ser i det som varit.
De flesta spelare litar stort på strecklistan och sen söker dom enögt bekräftelse
i arkivet på att favoriten är rätt. Det man hamnar på då är ett spel som inte har
någon potential och teoretiskt sett ger väldigt låg utdelning.

En bra variant är att lägga in sitt matematiska system i Joker och sen
utdelningsreducera det. Lägger man kraven på 5000 (V64) och uppåt kan man
ha sån tur så att det bara blir ett fåtal rader kvar som det är någon idé att
tävla med.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td