Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-07, 17:32   #23
Strappa71
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av james_bohlinger Visa inlägg
Tack för all input!

Min ursprungliga frågeställning är kanske naiv, som många antytt, och det har kanske att göra med att jag jobbar som ekonom och därför tenderar att ständigt söka orsakssamband. I min förenklade världsbild vill jag ju att det ska finnas en eller några faktorer som mer än alla andra kan indikera på att en häst kommer att vinna.

Det finns dock en svaghet i denna approach och alla som har sett filmen Moneyball vet vilken - statistik ger dig kanske rätt i längden, men du kan alltid bli dragen på näsan vid enskilda lopp. V75 är sju enskilda lopp och för att någon typ av modell ska hålla så måste samtliga vara modell-lopp.

Nåväl. Det bottnar väl även i varför man spelar på trav egentligen. Jag har byggt en modell t.ex. som kanske skulle vara bättre än mitt eget omdöme i längden, men hur kul är det att bara stoppa in data, få sitt resultat och lägga rader efter det? Det som jag tycker är kul med trav är när jag suttit ett tag och pluggat på och sätter en spik.

Många nämner även lopparkivet - vad är det mer specifikt och hur får man tillgång till det?



60-timmarsvecka på kontoret så jag har inte hunnit hit!
Att söka ( alltför ) raka ( enkla? ) samband i ultradynamiska system är sällan optimalt.

Vid efteranalys visar det sig ofta att var ett fåtal faktorer som vägde tyngst i just det loppet. Vissa dyker upp oftare än andra. Problemet är bara att värdet av det uppenbara är mycket lågt. Trav har ett fruktansvärt högt "courtage" för att göra affärer med marknaden. Det uppenbara räcker inte ens närheten för att väga upp spelavdraget.

Att veta vilka som oftast vinner är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att gå vinnande ur travspels-striden. Det omvända, dvs förmodade vinnare som har någon faktor som talar emot dem, är minst lika viktigt.

Off topic: Oj oj oj vad det finns överförenklade ekonomiska teorier och modeller som verkar fungera en del av tiden.

On-topic: Just ekonomtänket tror jag inte du har någon större fördel av i jakten på att bli en vinnare. Det är nog snarare en börda.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat