Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-08, 00:05   #16
AmaerildeRimfrost

AmaerildeRimfrosts avatar

Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 242

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mirran2 Visa inlägg
Så förstår jag det hela:

Skälet till EU-domstolens beslut att Sverige inte får beskatta spelvinster från andra EU-länder var inte omtanke om spelarna, utan för att olika beskattning för vinst beroende på spelbolagets hemvistland skulle vara diskriminerande mot spelbolag från andra EU-länder än Sverige. Detta eftersom dessa ju inte har möjlighet att erbjuda spel i Sverige enligt svenska regler.

Med det nya licenssystemet kan alla EU-företag som så önskar erbjuda spel i Sverige på samma villkor som svenska företag, och diskrimineringen mot spelbolag beroende på vilket land de är ifrån undanröjs. Därmed bortfaller grunden för den ursprungliga domen.

Vinster från företag med sin huvudakliga verksamhet i ett annat EU-land än Sverige kommer även fortsättningsvis vara skattefria under villkor att företaget skaffar en svensk licens.
Det är möjligt att det är på det sättet. Det låter lite logiskt åtminstone men jag vidhåller min skepticism. Samtidigt tvingas ju aktörer med den svenska licensen betala 400K för en del eller 700K för bägge. Blir ju också en viss form av sanering då det tvingar något företag att betala och det snedvrider ju konkurrensen. Vi får se hur det blir helt enkelt.

Men jag får inte ihop det helt varför en lag skulle sluta gälla rakt av utan att det åter tas upp på nytt.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat