Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-15, 21:23   #12
Gotland
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 767
Sharp$: 9022
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Så många och så stora är de inte. I såna fall skulle de även bidra till att förskjuta V75-%en i motsvarande omfattning eftersom utdelningen ( även den uteblivna ) på 6&5 rätt är i förvånande stor harmoni med vinnarnas V75%.

I den mån de bidrar till att det blir jackpott på 5 rätt alldeles för ofta så är bidraget marginellt.

För att 5-rättsutdelnigen skulle ha klättrat från 13,47 kr upp till 15,00 kr idag skulle det ha behövt finnas över 200000 färre rader med 5 rätt. Att "de megastora lapparna" skulle ha drygt 11% av SAMTLIGA vinstrader när det spelas för totalt 93 mille tror jag inte ett smack på.

Tvärtom är det så att det folk i allmänhet som dels är bättre informerade nu än förr, dels spelar ett större genomsnittssystem ( större än vad spelformen optimerades för när den togs fram 1993 ) och kanske framförallt anpassar sina system efter bättre spelsiffror nu än förr ( streckfördelningen var ett bedrövligt mått och de som satt på förstånd och stark intuition hade ett större försprång då än nu. )

Det går inte att underskatta betydelsen av ökningen av medelsystemets storlek för antalet uppkomna 5-rättsrader.

Megalapparna dödar snarare 7-rättsvärdet för högvinstjagande småspelare. Men de slaktar ingen sidovinst-pott.
Jag borde veta bättre än att säga emot dig då jag anser dig vara en av de vassaste teoretikerna här på sidan.

Men jag håller inte med.

Att säga att tillsammansbolagen inte påverkar utdelningen får jag inte ihop.
När Travronden Linus satte sitt tillsammansbolag på V86 i somras så var det inlämnat 28ggr. Totalt 700 andelar.

Den lappen dödade verkligen fullpottsvärdet i omgången men slaktade även polerna för 7 och 6 rätt. I alla fall i mina ögon. Totalt nådde väl drygt 30 system alla rätt och de "andra" som satte 8:an fick vansinnigt "dåligt" betalt.

Före tillsammans så var det väl endast butikslapparna som lämnades in flera gånger men sällan i samma utsträckning som systemen som liras nu?

Jag antar att det är tillsammans som även gett effekten "att medelsystemets storlek ökat" eller spelar gemene travnörd större lappar?

Jag missar säkert något i mitt resonemang då jag inte är statistiskt utbildad och verkligen ute på djupt vatten då jag egentligen gillar tillsammans men lär mig gärna mer kring detta.
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat