Citat:
Ursprungligen postat av Gotland
Jag borde veta bättre än att säga emot dig då jag anser dig vara en av de vassaste teoretikerna här på sidan.
Men jag håller inte med.
Att säga att tillsammansbolagen inte påverkar utdelningen får jag inte ihop.
När Travronden Linus satte sitt tillsammansbolag på V86 i somras så var det inlämnat 28ggr. Totalt 700 andelar.
Den lappen dödade verkligen fullpottsvärdet i omgången men slaktade även polerna för 7 och 6 rätt. I alla fall i mina ögon. Totalt nådde väl drygt 30 system alla rätt och de "andra" som satte 8:an fick vansinnigt "dåligt" betalt.
Före tillsammans så var det väl endast butikslapparna som lämnades in flera gånger men sällan i samma utsträckning som systemen som liras nu?
Jag antar att det är tillsammans som även gett effekten "att medelsystemets storlek ökat" eller spelar gemene travnörd större lappar?
Jag missar säkert något i mitt resonemang då jag inte är statistiskt utbildad och verkligen ute på djupt vatten då jag egentligen gillar tillsammans men lär mig gärna mer kring detta.
|
Tillsammans-systemen påverkar i allra högsta grad allarättsvärdet många ggr.
Enstaka omgångar tar de även en stor del av sidovinstpotterna då det är en jätteflerbong jämfört med övriga vinnare.
Men de omgångar som utdelningen sjunker under 15 kr på 1 eller 2 fel beror det bara marginellt på jättesystemen.
Givetvis bidrar de största systemen till att dra upp medelsystemets storlek en smula. Men det är ytterst marginellt i förhållande till den mängd system som lämnas in varje omgång.
Det är gemene man som spelar 192 kr istället för 144 kr osv. Utslaget på en miljon system eller mer är dessa system helt överväldigande viktiga för medelsystemets storlek och "mängd-sidovinsterna" när det blir relativt låg utdelning.
Det jag påstår är alltså att det inte är tillsammans eller några andra jättesystem som orsakar lågutdelningsjackpottarna.
Att flervarvade andelssystem med potential för ensam vinnare ( eller andra megasystem ) vrider sönder värdet totalt ( i alla vinstgruppeer ) i en del högutdelningsomgångar är ett helt annat fenomen.