Ämne: Legolas
Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-16, 09:22   #1058
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Jag kanske var otydlig. Med licensavgift menade jag avgiften för att få bedriva spel. Den alla bolag måste betala.
Med ditt resonemang så landar vi i vart fall i samma slutsats du och jag, om ett fåtal år är svensk travsport död.
Parasitbolagen kommer inte att bidra till sporten om de inte via lag tvingas till det. ATG kommer inte att kunna konkurrera med parasiterna om det som enda spelbolag även ska stå för sportens kostnader. Resultatet blir då att ATG dör, och med det travsporten. Parasitbolagen tackar för sig och drar glatt vidare till nästa land och spelmarknad för att där fortsätta sin skövling.
Det finns ju nu en hel del länder vars sport är finansierade av spelintäkter på en marknad liknande den licensmarknad Sverige kommer att ha. Men nyckeln till att få det att fungera är att man måste ge alla lika villkor, och man måste förstå alla parter.

Och nu sitter man på leken, utan statlig inblandning och lagar kan man komma överens med spelbolagen om vad de skall betala för att få tillgång till ljud, bilder, sportdatabas, access till banorna, möjlighet att marknadsföra sig och sälja spel på banorna etc. Här finns också möjligheter till mer långtgående samarbeten. Skulle t.ex. ATG låta Unibet, med en fransk spellicens, försöka locka franska spelare att spela V75 in i ATG:s pool, och hur ser ersättningsmodellerna och villkoren ut för det? (Jag vet inte om det är möjligt enligt franska bestämmelser, men det är ett exempel på samarbeten som kan bli möjliga).

Jag ser en uppsida för spelet som ATG kommer behöva hjälp med för att nå, och där man i varje sammanhang får komma överens om saker utifrån faktiska omständigheter där och då, istället för stel lagtext.