Ämne: Legolas
Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-16, 13:32   #1059
Altoc

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 6225
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det finns ju nu en hel del länder vars sport är finansierade av spelintäkter på en marknad liknande den licensmarknad Sverige kommer att ha. Men nyckeln till att få det att fungera är att man måste ge alla lika villkor, och man måste förstå alla parter.

Och nu sitter man på leken, utan statlig inblandning och lagar kan man komma överens med spelbolagen om vad de skall betala för att få tillgång till ljud, bilder, sportdatabas, access till banorna, möjlighet att marknadsföra sig och sälja spel på banorna etc. Här finns också möjligheter till mer långtgående samarbeten. Skulle t.ex. ATG låta Unibet, med en fransk spellicens, försöka locka franska spelare att spela V75 in i ATG:s pool, och hur ser ersättningsmodellerna och villkoren ut för det? (Jag vet inte om det är möjligt enligt franska bestämmelser, men det är ett exempel på samarbeten som kan bli möjliga).

Jag ser en uppsida för spelet som ATG kommer behöva hjälp med för att nå, och där man i varje sammanhang får komma överens om saker utifrån faktiska omständigheter där och då, istället för stel lagtext.
Iofs är det vällovligt att du vill tro gott om din omvärld, de internationella spelbolagen i detta fall. Men att dessa bolag skulle betala för något utan att de tvingas till det via lagar tror jag inte vi ska hoppas på. Girighet och aktieägarnytta är deras ledstjärna. Exvis ljud- o bild-rättigheter kommer de aldrig betala för. De vet att deras kunder kommer att använda ATG för detta, liksom för tillgång till statistik o annan info. ATG kommer att få bära kostnaden, parasiterna tar vinsterna.
Vi måste också komma ihåg att svenskt trav inte är någon stor marknad internationellt sett. De stora spelbolagen kommer att maximera sin vinst under ett fåtal år, för att senare dra vidare till andra betesmarker. Precis som de gjort på så många andra håll. Kvar kommer att finnas en svensk travsport som är skövlad och förstörd för lång tid, förmodligen för alltid.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat