Jag personligen ser fördelar med Tillsammans, de spelar ofta för stora och otympliga system på enstaka lappar där ett trehästarslås ger motiverad favorit färre streck samtidigt som deras "skräll" på 10% erhåller lika många.
Stora system på enstaka kupunger blir helt enkelt matematiskt usla såvida inte spelläggaren är mycket skicklig. Således kan man generellt se vilka hästar de flesta tillsammanssystem går på, och därmed inse att dessa kombinationer blir överspelade, och de "dåliga favoriterna" på förhand ofta blir underspelade.
För min del ser jag ett enda jättelikt problem, och det är ATGs uppenbara vilja att skapa jackpots genom att välja enklare lopp av de 9 de har till förfogande normalt, de skulle kunna välja bort storfavoriterna i guld, kallblod, stoeliten betydligt oftare till förmån för lärlingslopp, stolopp, dubbelklasslopp och då skulle säkerligen antalet jackpots minska i mycket hög grad, liksom snittutdelningen på alla rätt.
Detta märks med all tydlighet på V86, där svårighetsgraden är oändligt mycket större, och antalet 0-2% vinner i mycket högre grad än inom V75.
Samt den oerhört stora skillnaden ofc med ett lopp ytterligare att klara av.
Men lösningen är busenkel: Alltid ett lärlingslopp på V75 , inte minst för uppmuntra återväxten inom sporten, men det ökar generellt svårighetsgraden.
Alltid ett dubbelklasslopp med 15hästar.
Samt börja se över propparna, ha fler varianter som tex ston står 20m före, eller lärlingar och amatörer står 20m före proffs osv .
Kanske är det också dags att förändra propparna i stort, hästar med 300 000 på sig är sällan speciellt mycket sämre än de med 700 000 på sig. Tilläggspropparna behöver ses över.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: boozty (+10), Gotland (+5)
|