Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-12-16, 07:51   #16
 
Reg.datum: maj 2017
Inlägg: 869
Sharp$: 4381
Standard

Får nog inte glömma att trav är också ett turspel i slutändan, där de flesta ska ha otur o förlora, liksom atg:s affärsidé. Samt kan förstå att stora andel-system med framför allt reducering inte får mer än 4-5 rätt när det blir kaffepengar. Är man dessutom med på ett andelspel vill man väl ha mer än 11 tusen att dela på mellan 20-30 pers el? Själv tycker jag att jag spelat "fel" om jag sätter 7 rätt och det blir låg utd, skulle avstått el testat en flerbong. Kan ta två extrapass på jobbet istället om jag vill ha lite extra smågrus en månad. För övrigt har jag lagt ner att tro att någon större vinst ska komma, händer bara andra, kör mer för är kul och ha något att glo på med en kall öl i handen på lördagar. Tror man ska ha en lättsam o ödmjuk inställning till spel om pengar, kan lätt spåra ut annars.


Hur svårt ska de va?

- "Om en normal omgång v 75 startade 10-15 hästar per lopp. Skulle det innebära att det skulle behövas omkring 25 miljoner rader för att garantera 7 rätt"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Bowery (+20), Joke747 (+10), Migge (+5), asgaya3141 (+5), Torstens (+5)
kire1111 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 08:06   #17
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 5 382
Sharp$: 4405
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kire1111 Visa inlägg
Får nog inte glömma att trav är också ett turspel i slutändan, där de flesta ska ha otur o förlora, liksom atg:s affärsidé. Samt kan förstå att stora andel-system med framför allt reducering inte får mer än 4-5 rätt när det blir kaffepengar. Är man dessutom med på ett andelspel vill man väl ha mer än 11 tusen att dela på mellan 20-30 pers el? Själv tycker jag att jag spelat "fel" om jag sätter 7 rätt och det blir låg utd, skulle avstått el testat en flerbong. Kan ta två extrapass på jobbet istället om jag vill ha lite extra smågrus en månad. För övrigt har jag lagt ner att tro att någon större vinst ska komma, händer bara andra, kör mer för är kul och ha något att glo på med en kall öl i handen på lördagar. Tror man ska ha en lättsam o ödmjuk inställning till spel om pengar, kan lätt spåra ut annars.


Hur svårt ska de va?

- "Om en normal omgång v 75 startade 10-15 hästar per lopp. Skulle det innebära att det skulle behövas omkring 25 miljoner rader för att garantera 7 rätt"
Mycket vettigt sagt!
Spelar man själv så är ju 11 tusen en bra slant. Men blir det 20-50 andelar så är det som sagt bara kaffe pengar och man får se det som ett misslyckande. Det är väl trots allt omgångar när utdelningen skenar man vill vara med och nosa
Bowery är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 08:41   #18
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

När man pratar andelssystem så skall man inte överskatta dem. Min åsikt är att ganska många görs utan någon större inlevelse. När man spelar med andras pengar är det rätt så lätt att bara dra till med några streck i en avdelning och hoppas på tur. Även profilerade spelläggare har veckor med förkylning eller när det är mer än vanligt att göra så att pluggandet till V75 blir lidande. Men degen skall in, så man gör i alla fall ett system som man låtsas vara väldigt påläst och initierat när det skall säljas till intet ont anande andelsköpare.

Och vi skall heller inte glömma bort de här systemen som görs av "Siv i Coops kundtjänst". 3600 rader, 10 andelar á 200kr baserat på i bästa fall Rondens tidiga intervjuer och så några "gulliga hästnamn" och en kusk som hon tycker är snygg. De är många till antalet. Ibland vinner de så klart, men över tid skall vi vara rätt så tacksamma över att de orkar med att pumpa in så mycket pengar i potten varje vecka.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
asgaya3141 (+10), Migge (+25), Gotland (+5), Major (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 09:02   #19
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 767
Sharp$: 9022
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
De exakta detaljerna är numera hemliga pga vad ATG påstår är konkurrensskäl.

Det man kan konstatera är att de varken ombudsandelar eller Tillsammanssystem syns i någon överdriven omfattning i vinstlistorna ( de omgångar som utdelningen gör att alla 7r-system kommer med ).

Den allmänna "Tillsammans förstör allt"-nojan saknar grund enligy mig. Vad som dock i allra högsta grad bör ifrågasättas är mängd-flervarvade andelsspel som går för "ensam vinnare"-rader. Dessa gör att utdelningen en del högutdelningsomgångar blir minst sagt förvirrande.
OK, jag förstår att de inte vill gå ut med siffrorna. Men det vore roligt att veta.

Jag tycker inte att "tillsammans förstör allt" utan gillar egentligen konceptet.

Det har gett många småspelare möjligheten att haka på större och mer genomarbetade system vilket jag trodde var en av orsakerna att utdelningarna sjunkit. Dvs att de rader som spelas fått en högre kvalitet. Givetvis i kombination med att "alla" har bättre tillgång till mer info etc.

Nåväl, jag har lärt mig lite mer nu. Tack för det Strappa!
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 09:46   #20
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 767
Sharp$: 9022
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
När man pratar andelssystem så skall man inte överskatta dem. Min åsikt är att ganska många görs utan någon större inlevelse. När man spelar med andras pengar är det rätt så lätt att bara dra till med några streck i en avdelning och hoppas på tur. Även profilerade spelläggare har veckor med förkylning eller när det är mer än vanligt att göra så att pluggandet till V75 blir lidande. Men degen skall in, så man gör i alla fall ett system som man låtsas vara väldigt påläst och initierat när det skall säljas till intet ont anande andelsköpare.
Jo, det finns nog en hel del spelläggare som då och då lämnar in mindre genomarbetade system bara för att "degen ska in". Jag väljer dock att tro att de flesta spelläggarna "jobbar" igenom sina lappar ordentligt.

Men även jag har vid vissa tillfällen lämnat in lappar till omgångar då jag egentligen nog borde stått över. Pressen ökar med antalet sålda andelar. Jag försöker dock hantera mina lag så att jag tidigt går ut med info om jag avser spela eller inte. Öppen och tydlig kommunikation kommer man långt med anser jag.

Jag tycker det är viktigt att man förstår vilket ansvar man har att spela med andras pengar. Det finns många som lirar vårdslöst och chansar hej vilt bara för att man inte står för insatsen själv. Det brukar dock lysa igenom relativt snabbt. Även här är det av stor vikt att man är tydlig i sin kommunikation.

Ett av mina ombudslag har exempelvis en ganska uttalad skrällprofil och spelar rätt brant vilket jag hoppas framgår tydligt till andelsköparna. Jag anser mig inte lira vårdslöst med det laget även om jag ibland spelar för att fälla de allra troligaste vinnarna.

Vidare blir jag ledsen när spelläggare lämnar in lappar med endast en eller ett fåtal andelar sålda. Snacka om att inte tar ansvar för sina andelsköpare.
Det har hänt flera gånger att andelsköpare köpt in sig på en tiondel hos någon tipster och att det senare visat sig att man blev den ende deltagaren. Att lämna in ett system på 1/10 utav utlovad systemstorlek känns som ett hån.

När man då inser att spelläggaren inte ens har en andel själv utan bara plockar provis så blir man ju galen...



Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Och vi skall heller inte glömma bort de här systemen som görs av "Siv i Coops kundtjänst". 3600 rader, 10 andelar á 200kr baserat på i bästa fall Rondens tidiga intervjuer och så några "gulliga hästnamn" och en kusk som hon tycker är snygg. De är många till antalet. Ibland vinner de så klart, men över tid skall vi vara rätt så tacksamma över att de orkar med att pumpa in så mycket pengar i potten varje vecka.
Här sätter du fingret på en intressant detalj.

Att lira butikslappar är svårt. De ska ofta lämnas in tidigt i veckan och mängden tillgänglig info är liten. Så "Siv" och hennes gelikar går, precis som du säger, övervägande på känsla och sätter ihop system som ofta har en rätt liten chans att träffa rätt. Mängden pengar dessa lappar omsätter ska verkligen inte förringas.

Så hatten av till Siv och hennes gäng för den sponsring de bidrar med!

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Bowery (+2), Migge (+5)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 09:50   #21
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 827
Sharp$: 37807
Standard

Spelar man mindre system så måste man vara skickligare och ha mer tur för att vinna, så på större system bör man få in fler vinster. Sen så får man ju behålla hela vinsten om man lirar ett litet system själv. Igår som exempel så vann jag drygt 13 papp. Ska man få lika mycket per andel på ett stort system så behöver utdelningen ge ett par, tre hundra tusen (beroende på hur stort och hur många andelar) och får man in hundra tusen på ett litet system så behöver man motsvarande sätta en omgång med miljonutdelning på ett större andelsspel. Så med tillsammanssystem behöver man satsa på större utdelningar och fler utdelningar.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 19:17   #22
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 125
Sharp$: 3575
Standard

Tack för den här tråden, älskar sådant snack. (Hitta den precis)
"Siv" o en hel del tillsammansbolag är väl ungefär i samma klass. 2-3 storfavoriter spelas, må ju vara ok om man är ensam o inte vill(kan) spela för lite större pengar. Men andelsspel på en el flera tusen rader ,NÄ.
/N
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 22:40   #23
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4708
Standard

Hur som helst det spelas så många tillsammans bolag här på Sharps varje vecka månad år men inget vad jag vet ha gått in och gett stora pengar?vissa på detta forum spelar för mycket stora pengar:För att vinna måste man våga stämmer nog,men de flesta har inte den börsen.1 stor vinst och du är hemma(om du inte spelar bort den)
Melander är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 11:11   #24
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Efter vad man läser i denna tråd så är det nog dags att damma av
Ove Sundberg igen. De Tillsammansbolag som jag gästspelat i led
alla svårt av den mycket dödliga strecklistesjukan. Det behöver inte
vara fel vid mycket stora system men alla kan skriva av en strecklista
utan att kunna något om trav och travspel.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 19:08   #25
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 45
Sharp$: 2082
Standard

Tja, ett problem man kan ha genom att spela i grupp är fusk eller inkompetens.

En kompis försökte i många år arrangera andelsspel. Vi var tio som var och en fick göra systemet. Det gick inte bra. En del var så dåliga att ingen/få ville vara med på deras spel. En var så spektakulärt dålig att han förmodligen rakt av stal insatsen. Dock lätt kontrollerbart genom att kräva in kvitto, men så gjordes inte...

Vi bytte senare till att vi tre bästa gjorde systemet och det gick givetvis bättre. Men senare ville sämre vara med att göra system och jag drog mig då ur...
Talmannen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 18:01   #26
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3351
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Talmannen Visa inlägg
Tja, ett problem man kan ha genom att spela i grupp är fusk eller inkompetens.

En kompis försökte i många år arrangera andelsspel. Vi var tio som var och en fick göra systemet. Det gick inte bra. En del var så dåliga att ingen/få ville vara med på deras spel. En var så spektakulärt dålig att han förmodligen rakt av stal insatsen. Dock lätt kontrollerbart genom att kräva in kvitto, men så gjordes inte...

Vi bytte senare till att vi tre bästa gjorde systemet och det gick givetvis bättre. Men senare ville sämre vara med att göra system och jag drog mig då ur...
Men å andra sidan, så är en riktig urusel tippare guld värd!
För att gå i mot en helt kass tippare kan vara minst lika bra som att följa en bra tippare!
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 12:09   #27
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Tack för den här tråden, älskar sådant snack. (Hitta den precis)
"Siv" o en hel del tillsammansbolag är väl ungefär i samma klass. 2-3 storfavoriter spelas, må ju vara ok om man är ensam o inte vill(kan) spela för lite större pengar. Men andelsspel på en el flera tusen rader ,NÄ.
/N
Inte för att jag förespråkar att spika flera stora favoriter men med så små insatser som ett par tusen rader så tror jag nog du kan gå plus i längden även om du spikar 2 stora favoriter? Medelutdelningen med 2 stora favoriter som vinnare (särskilt med alla jackpot omgångar som varit på senare år) bör ligga en bra bit över 15k?

Det skulle vara kul att höra om någon sitter med siffrorna hur många omgångar senaste 5-10 åren som v7 gett >100k med omgångens 2 största favoriter som vinnare? Alternativt hur många gånger som v7 gett >100k med 3 favoriter som vinnare.

Man ska inte underskatta andelsköpares vilja att vinna, jag har ju ändå varit ATG ombud nu sen 90 talet och min uppfattning är att de flesta andelsköpare vill vinna sen bryr dom sig inte lika mycket om hur mycket dom vinner, dom köper spelen för nöjet att få 7 rätt. Det verkar som många i denna tråd utgår ifrån en påläst spelares åsikt och glömmer att dom flesta andelsköpare är andelsköpare för att dom inte själv är pålästa.

Och bara för att vräka ur mig lite mer skit så tror jag även att strecklistan slår en hel del andelstippare
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 13:05   #28
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Jag personligen ser fördelar med Tillsammans, de spelar ofta för stora och otympliga system på enstaka lappar där ett trehästarslås ger motiverad favorit färre streck samtidigt som deras "skräll" på 10% erhåller lika många.

Stora system på enstaka kupunger blir helt enkelt matematiskt usla såvida inte spelläggaren är mycket skicklig. Således kan man generellt se vilka hästar de flesta tillsammanssystem går på, och därmed inse att dessa kombinationer blir överspelade, och de "dåliga favoriterna" på förhand ofta blir underspelade.

För min del ser jag ett enda jättelikt problem, och det är ATGs uppenbara vilja att skapa jackpots genom att välja enklare lopp av de 9 de har till förfogande normalt, de skulle kunna välja bort storfavoriterna i guld, kallblod, stoeliten betydligt oftare till förmån för lärlingslopp, stolopp, dubbelklasslopp och då skulle säkerligen antalet jackpots minska i mycket hög grad, liksom snittutdelningen på alla rätt.

Detta märks med all tydlighet på V86, där svårighetsgraden är oändligt mycket större, och antalet 0-2% vinner i mycket högre grad än inom V75.
Samt den oerhört stora skillnaden ofc med ett lopp ytterligare att klara av.

Men lösningen är busenkel: Alltid ett lärlingslopp på V75 , inte minst för uppmuntra återväxten inom sporten, men det ökar generellt svårighetsgraden.
Alltid ett dubbelklasslopp med 15hästar.

Samt börja se över propparna, ha fler varianter som tex ston står 20m före, eller lärlingar och amatörer står 20m före proffs osv .
Kanske är det också dags att förändra propparna i stort, hästar med 300 000 på sig är sällan speciellt mycket sämre än de med 700 000 på sig. Tilläggspropparna behöver ses över.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
boozty (+10), Gotland (+5)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 14:48   #29
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 677
Sharp$: 2417
Standard

http://online.hpt.nu/#/systems/fd9c2...4113bc59a36558

http://online.hpt.nu/#/systems/4db60...db53d1edc1647d

@Grant: Fina strecklist-system va?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 15:08   #30
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
@Grant: Fina strecklist-system va?
Vid reducerade system och stora matematiska system är det mer eller mindre
mer försvarbart att följa strecklistan slaviskt. Att ha det som genomtänkt strategi
är helt OK. Mindre matematiska, nja jag är tveksam.

F.ö har du fel om utdelningen på V6, den är alltid x 2,5 resp 2,0 exakt.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td