Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-28, 22:12   #11
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Jag är lite mer inne på att det finns identifierbara systemfel, som kan begränsa antalet lopp med U-hästar, vid en reducering. Jag är rätt kass på matematik men det finns lite nyckeltal att hålla sig till, ”spetshästen vinner x%”, ”favoriten vinner y%” och så vidare.

Ett typiskt exempel är när favoriten har ett trist tolftespår bakom bilen över kort distans på Jägersro och det finns ett motbud från bricka 5.

Vi kan alltså statistiskt räkna med att favoriten förlorar 2 av 3 lopp en vanlig V75-omgång. Om favoriten förlorar i 67% av fallen och spetsbudet vinner 40% av fallen (inklusive de lopp där favoriten också har spetsläge) så är det lätt att göra en bedömning av spelvärde om streckfördelningen favorit vs motbud exempelvis uppvisar 2:1 - vilket inte alls är ovanligt.

Det finns naturligtvis fler likartade scenarios.
Det där har jag en hel del statistik på.

Jag vill dock påstå att en favorit över korta häcken som har spår 12 är en rätt bra favorit. Spelarna har ju sett det där, och blir denne ändå favorit så brukar det vara ordentligt klasskillnad. Men visst, spetshästen är det nästan alltid värt att strecka på ett eller annat sätt.

Leta gärna favoritfall i:
- Stolopp (eller ännu hellre om ett sto blivit favorit mot H/V). Väldigt få ston som bygger långa segerrader.
- Ovana V75-kuskar med risig statistik som kör mot kuskeliten. Extra stor risk för favoritfall om det inte är en spetshäst.
- Spetsbud i lärlingslopp (får nästan aldrig sitta ifred)
- Hästar som vunnit lopp på orten i billiga gäng. Tre raka segrar ser ju alltid imponerande ut och drar mycket streck.
- Hästar med mer än en galopp sista 10 starterna är jag också inne på att vilja gardera.
- Hästar som inte kan öppna är väldigt ofta utlämnade åt slumpen. Det ser oerhört imponerande ut när det klaffar och de sveper fältet, men det löser sig ju inte perfekt varje gång.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat