Fan vad intressant att du skrev om detta då jag för några dagar sen tänkte skriva ett inlägg som just handlade om detta med reserver. Jag tänkte dock gå ett steg längre och förklara lite varför man vill ha en viss reserv - speciellt om ens spik bli struken.
T ex spikar vi nummer 1 säger vi och den hästen som vi egentligen vill ha med är nr 2 om vi dubblar systemet. Men om nu nr 1 stryks så kommer nr 2 få spår 1 och den är inte så snabb ut så den riskerar att fastna. Därför vill vi inte ha nr 2 som första reserv utan väljer kanske istället nr 6 som vi tycker är en bra häst men den startat för långt ut på vingen och borde rimligen inte slå nr 1 och nr 2 då ingen av dessa borde bli fastlåsta. Men med nr 1 borta och nr 2 kommer bli instängd - eller åtminstone får kämpa för att hitta ut i andraspår så blir ju nr 6 helt plötsligt nedstruken till spår 5 och det är ett kanonspår helt plötsligt och från ledningen är det den här vi vill spika.
bara ett förslag men det finns mängder med sådana här exempel och som du skriver är det mest applicerbart på de loppen där man går kort med hästar.
Men komiskt att du skrev om det när jag hade tänkt skriva om det men inte orkat
Vidare så är det sällan hästar stryks precis innan loppen och oftast handlar det om kanske två orsakade omstarter etc och om ett av dessa loppen går riktigt tidigt vet man att den i stort sett endast kommer strykas av denna anledning och då bör man välja reserver som inte borde påverkas av flera omstarter...
Ja, detta var väl förorden som vi författat nu så får någon annan skriva färdigt boken