Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-04-16, 22:22   #1
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2397
Standard

Angående "sprack på första reserven"


Det är inte alltid det är rätt att som reserv välja den häst man skulle ha garderat med i första hand om man hade tagit ett eller två streck till i loppet.


För vissa lopp blir "rätt reserv" samma häst som man skulle ha fyllt på med, men inte alltid.

Ett exempel skulle kunna vara där man spikar. Om ens spik blir struken kan loppet få ett helt annat utseende och en helt annan häst än den man i första hand skulle ha dubblerat men kan vara den häst man vill ha som spik om ens spik blir struken.


Vanligtvis är det där man har få hästar som detta är applicerbart. Ju fler hästar man redan har i loppet, desto svårare är det att försöka tänka ut vad som blir bäst om den eller den blir struken. I dessa fall är det oftast "nästa streck" som är rätt att ta som nästa reserv.


Detta gör att "sprack på reserven" ofta inte är att vara "nära". I alla fall inte om man har tänkt till när man valde den.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 22:45   #2
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 124

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Fan vad intressant att du skrev om detta då jag för några dagar sen tänkte skriva ett inlägg som just handlade om detta med reserver. Jag tänkte dock gå ett steg längre och förklara lite varför man vill ha en viss reserv - speciellt om ens spik bli struken.

T ex spikar vi nummer 1 säger vi och den hästen som vi egentligen vill ha med är nr 2 om vi dubblar systemet. Men om nu nr 1 stryks så kommer nr 2 få spår 1 och den är inte så snabb ut så den riskerar att fastna. Därför vill vi inte ha nr 2 som första reserv utan väljer kanske istället nr 6 som vi tycker är en bra häst men den startat för långt ut på vingen och borde rimligen inte slå nr 1 och nr 2 då ingen av dessa borde bli fastlåsta. Men med nr 1 borta och nr 2 kommer bli instängd - eller åtminstone får kämpa för att hitta ut i andraspår så blir ju nr 6 helt plötsligt nedstruken till spår 5 och det är ett kanonspår helt plötsligt och från ledningen är det den här vi vill spika.

bara ett förslag men det finns mängder med sådana här exempel och som du skriver är det mest applicerbart på de loppen där man går kort med hästar.

Men komiskt att du skrev om det när jag hade tänkt skriva om det men inte orkat

Vidare så är det sällan hästar stryks precis innan loppen och oftast handlar det om kanske två orsakade omstarter etc och om ett av dessa loppen går riktigt tidigt vet man att den i stort sett endast kommer strykas av denna anledning och då bör man välja reserver som inte borde påverkas av flera omstarter...

Ja, detta var väl förorden som vi författat nu så får någon annan skriva färdigt boken
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 07:21   #3
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Skövde
Inlägg: 238
Sharp$: 5410
Standard

Nästa reserv finns ju inte längre, Nu när turordningen försvunnit, utan det blir ju alltid mest spelad häst efter de kusarna man har med på systemet.
Jag spelar egentligen alltid jokersystem , men kan någon ggn bli matematiskt. Mina reserver jag väljer ut finns alltid med bland de hästar som jag valt ut, för att ha chans till dubbla system. Som ni säger om spiken stryks , så tycker jag också att det är viktigt med att ha tänkt ut löpningsförloppet för den nya eventuella spiken.
jAnman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 08:04   #4
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 801
Sharp$: 37735
Standard

Ofta är det fler faktorer än så inberäknade. Om man har två spikar som bägge åker på målsnöret mot de hästar man själv har satt som första reserver så kan man inte vara närmre och ändå torska i en omgång. Jag sätter med få undantag alltid ut egna reserver i händelse av strykningar. Har man då spikat i ett lopp så får man helt enkelt tänka som så, att om spiken inte kommer till start "vem vinner då"? "Hur blir loppet då kört?".
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 10:13   #5
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Sedan är det viktigt att ta med i beräkningen att i ett lopp där du garderat ganska hårt och särskilt voltstart, med ex. ett 15-hästarslås och låt oss spetsa till det med ett rent amatörlopp eller i alla fall en salig blandning utav kuskar med olika kvalité. Särskilt om volterna i ett tilläggslopp leds utav orutinerade kuskar så kan det vara värt att lägga första reserven på en kuse som du tror mest på, då dessa amatörer oftare orsakar två omstarter och blir utkörda. Detta kan då rendera i två rader med sjuor. Inte illa för en gratis funktion...

Jag för min del applicerar alltid detta i lopp där jag garderar med fler än fem hästar, ibland mindre. Man måste se på hur loppet ser ut, om det månne kommer rendera i många omstarter., där risken för strykningar ökar markant. Har flera gånger haft chans till flera sjuor på detta sätt, men inte stått hela vägen...

Så välj reserver med omsorg!
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 10:20   #6
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Och i verkligheten har det ingen somhelst betydelse hur man väljer
eller inte väljer reserver.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 10:47   #7
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 801
Sharp$: 37735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Och i verkligheten har det ingen somhelst betydelse hur man väljer
eller inte väljer reserver.

Mvh Uffe
Inte för en Harry Boy-spelare.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 10:54   #8
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Oavsett hur man spelar så har det ingen betydelse.

Sen går det givetvis att spekulera i efterhandare men
det gäller att spela i förväg och få alla rätt när man
rättar efter att facit föreligger. Efterhandsanalysen vid
tex 8 rätt bör inte handla om ev. reserver.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 11:02   #9
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 801
Sharp$: 37735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Oavsett hur man spelar så har det ingen betydelse.

Sen går det givetvis att spekulera i efterhandare men
det gäller att spela i förväg och få alla rätt när man
rättar efter att facit föreligger. Efterhandsanalysen vid
tex 8 rätt bör inte handla om ev. reserver.

Mvh Uffe
Det har en oerhörd betydelse om ens hästar blir strukna.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 11:49   #10
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Sätter som regel bara reserver där jag spikat eller har väkdigt välgarderat/helgarderat. Som strappa säger är det sällan värt mödan i övrigt eftersom man inte vet vem som blir struken så man kan analysera de nya förutsättningarna efter strykningen på förhand. Det kan man ju inte i ett helgarderat lopp heller men default är ju att få den/de mest spelade och de vill man ju inte ha. Det fanns ju förhoppningsvis goda anledningar till att man helgarderade.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 15:28   #11
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Innan reservinträdesreglerna ändrades rättades
en rad olika utifrån vilket land den var spelad i?

Nu rättas en rad olika utifrån vilken tid den har spelats?

Blev väl sådär igen, ATG?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:13   #12
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3342
Standard

Eftersom många inte sätter ut reserver så bör man väl undvika den häst som kommer att få det mesta av spelet från en struken favorit.
Så det gäller att ha lite koll på spelprocenten fram till strykningen, så man inte tar fel om det är ganska jämt spel på övriga.
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:20   #13
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 330
Sharp$: 23
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Oavsett hur man spelar så har det ingen betydelse.

Sen går det givetvis att spekulera i efterhandare men
det gäller att spela i förväg och få alla rätt när man
rättar efter att facit föreligger. Efterhandsanalysen vid
tex 8 rätt bör inte handla om ev. reserver.

Mvh Uffe
Det har en oerhörd stor betydelse i ett tvåhästarslopp om du markerar din båda streckade hästar som reserver & en av dom blir struken, då har du helt plötsligt två system med 8 rätt = dubbel vinst.
Björnland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 18:42   #14
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2397
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Ofta är det fler faktorer än så inberäknade. Om man har två spikar som bägge åker på målsnöret mot de hästar man själv har satt som första reserver så kan man inte vara närmre och ändå torska i en omgång. Jag sätter med få undantag alltid ut egna reserver i händelse av strykningar. Har man då spikat i ett lopp så får man helt enkelt tänka som så, att om spiken inte kommer till start "vem vinner då"? "Hur blir loppet då kört?".

Det är ju precis tvärtom. Reserverna till spikarna är ju valda efter hur loppet ser ut med spiken struken.

Min poäng är just exakt detta....att man INTE är särskilt nära alls. Det är ju inte ens säkert att reserven är den häst man hade valt att dubblera med om man ens kommer på tanken att dubblera.

Det är ju bara om spiken blir struken som reserven är aktuell. Om spiken blir målfotoslagen av reserven är den nästan så långt ifrån struken den kan bli. Dvs inte särskilt nära alls.


Om du däremot har garderat ett lopp och en av dina ordinarie hästar får starta trots att hela världen ser att den är av på mitten i god tid innan start och sedan din förstareserv vinner loppet. DÅ....var du nära att få in en bra vinst på en förstareserv. ( Exakt detta hände mig på V75 till priset av ca 80000 kr. Inte superkul upplevelse, men svårglömd. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 18:52   #15
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Björnland Visa inlägg
Det har en oerhörd stor betydelse i ett tvåhästarslopp om du markerar din båda streckade hästar som reserver & en av dom blir struken, då har du helt plötsligt två system med 8 rätt = dubbel vinst.
Jag tycker sådant är svårt att styra. Vinner 6:e streckade ekipaget i ditt 2 hästar när
ett av dina ekipage blivit struket så är det bättre att ha den som reserv = 8 rätt.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Björnland (+20)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td