Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Det är ju precis tvärtom. Reserverna till spikarna är ju valda efter hur loppet ser ut med spiken struken.
Min poäng är just exakt detta....att man INTE är särskilt nära alls. Det är ju inte ens säkert att reserven är den häst man hade valt att dubblera med om man ens kommer på tanken att dubblera.
Det är ju bara om spiken blir struken som reserven är aktuell. Om spiken blir målfotoslagen av reserven är den nästan så långt ifrån struken den kan bli. Dvs inte särskilt nära alls.
Om du däremot har garderat ett lopp och en av dina ordinarie hästar får starta trots att hela världen ser att den är av på mitten i god tid innan start och sedan din förstareserv vinner loppet. DÅ....var du nära att få in en bra vinst på en förstareserv. ( Exakt detta hände mig på V75 till priset av ca 80000 kr. Inte superkul upplevelse, men svårglömd. )
|
Nej, det är inte alls precis tvärtom, utan exakt som jag skrev. Dels är det så att reserven är vald ifall spiken blir struken (där har du rätt), men det är också så att reserven sitter där för att den är värst emot spiken. Spikar måste man ha på mindre system för att få råd att gardera upp andra lopp. Det är inte så att man alltid spikar en häst som man tycker är överlägsen i ett lopp, t.ex. så väljer man ofta att spika i ett tvåhästarslopp för att kostnaden då blir hälften av vad den annars skulle vara.