Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-04-17, 19:28   #16
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 678
Sharp$: 2421
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Björnland Visa inlägg
Det har en oerhörd stor betydelse i ett tvåhästarslopp om du markerar din båda streckade hästar som reserver & en av dom blir struken, då har du helt plötsligt två system med 8 rätt = dubbel vinst.

Jag sätter inte markerade hästar som reserver i mina tvåhästarslopp för att jag därigenom får fler vinstrader av högre valör.

Jag sätter markerade hästar som reserver i mina tvåhästarslopp när att jag vill ha spik på den andra hästen om den ena hästen blir struken.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 09:18   #17
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 839
Sharp$: 37819
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det är ju precis tvärtom. Reserverna till spikarna är ju valda efter hur loppet ser ut med spiken struken.

Min poäng är just exakt detta....att man INTE är särskilt nära alls. Det är ju inte ens säkert att reserven är den häst man hade valt att dubblera med om man ens kommer på tanken att dubblera.

Det är ju bara om spiken blir struken som reserven är aktuell. Om spiken blir målfotoslagen av reserven är den nästan så långt ifrån struken den kan bli. Dvs inte särskilt nära alls.


Om du däremot har garderat ett lopp och en av dina ordinarie hästar får starta trots att hela världen ser att den är av på mitten i god tid innan start och sedan din förstareserv vinner loppet. DÅ....var du nära att få in en bra vinst på en förstareserv. ( Exakt detta hände mig på V75 till priset av ca 80000 kr. Inte superkul upplevelse, men svårglömd. )
Nej, det är inte alls precis tvärtom, utan exakt som jag skrev. Dels är det så att reserven är vald ifall spiken blir struken (där har du rätt), men det är också så att reserven sitter där för att den är värst emot spiken. Spikar måste man ha på mindre system för att få råd att gardera upp andra lopp. Det är inte så att man alltid spikar en häst som man tycker är överlägsen i ett lopp, t.ex. så väljer man ofta att spika i ett tvåhästarslopp för att kostnaden då blir hälften av vad den annars skulle vara.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 15:11   #18
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Frågan är hur viktigt det är att vara nära?

Kan vi lära oss något av att vara nära så att vi går till
att verkligen vinna från att vara nära att vinna?

Vinner vi 10 ggr mer om systemen är 2 ggr så stora?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
viking90 (+5)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 17:59   #19
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 678
Sharp$: 2421
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Nej, det är inte alls precis tvärtom, utan exakt som jag skrev. Dels är det så att reserven är vald ifall spiken blir struken (där har du rätt), men det är också så att reserven sitter där för att den är värst emot spiken. Spikar måste man ha på mindre system för att få råd att gardera upp andra lopp. Det är inte så att man alltid spikar en häst som man tycker är överlägsen i ett lopp, t.ex. så väljer man ofta att spika i ett tvåhästarslopp för att kostnaden då blir hälften av vad den annars skulle vara.

Om man tar en av två istället för två av två för att man därmed halverar systemkostnaden är man inte särskilt nära när reserven vinner.



Det är ganska långt ifrån att man väljer att satsa dubbelt så mycket som avsett. Åtminstone borde det vara det om man spelar på en sansad och rimlig nivå.

Inte ens när det var den man skulle ha dubblat med är det "nära" när första reserven vinner.


Endast när reserven vinner och någon annan BORDE varit struken går det att påstå att man var "nära" på sin reserv.


"Sprack på reserven"-resonemang är lika meningsfulla som gamla poker-bad-beat-stories. Dvs de flesta är inte någon särskild bad beat överhuvudtaget.

Självklart är detta till viss del subjektivt såklart.

Men för att någon ska få mina "nära"-sympatier krävs det att man torskar på tokigt domslut eller att nån klantkusk stör den som annars förmodligen skulle haft bra vinstchans.

När "två första-reserver" räknas upp på det man spruckit på bläddrar jag vidare direkt efter att ha konstaterat "en till". Det blir en hel massa tillfällen där reserven vinner där man spricker. Det ligger i reservens natur och är i de allra flesta fall inget att ens reflektera över. Att den man valt som reserv vinner när inte de man har valt att strecka vinner händer relativt ofta om man har har en bra rank.

Man är nära då man spricker på en reserv när någon man streckat borde ha blivit struken. Sällan annars.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 18:53   #20
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Det finns så många sätt att "vara nära" i trav, det är en stor del av tjusningen helt enkelt! Och det gör det tacksamt att hålla kvar spelare för nästan alla tror att de är bättre än vad de är för de är ju så retligt nära hela tiden på alla upptänkliga sätt. Länge leve nära vinsten-upplevelsen!

Men visst kan det vara nära om man ryker på en förstareserv i ett lopp man spikade. Det beror ju helt på tankegången vid systemkonstruktionen. Om man satt och tvekade var man skulle dubblat och kastar slant och sen gör det i ett annat lopp där man bara hade behövt en häst t ex. Så nära som 50/50 då ungefär.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:00   #21
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 678
Sharp$: 2421
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det finns så många sätt att "vara nära" i trav, det är en stor del av tjusningen helt enkelt! Och det gör det tacksamt att hålla kvar spelare för nästan alla tror att de är bättre än vad de är för de är ju så retligt nära hela tiden på alla upptänkliga sätt. Länge leve nära vinsten-upplevelsen!

Men visst kan det vara nära om man ryker på en förstareserv i ett lopp man spikade. Det beror ju helt på tankegången vid systemkonstruktionen. Om man satt och tvekade var man skulle dubblat och kastar slant och sen gör det i ett annat lopp där man bara hade behövt en häst t ex. Så nära som 50/50 då ungefär.

Då kräver det att man skulle ha överlevt det andra "halverade" loppet vilket inte alls är säkert eller särskilt nära.

Visst är man nära ibland när reserven vinner. Men oftast inte. När TVÅ reserver vinner så skulle jag vilja påstå att man inte är särskilt nära annat i en väldigt liten bråkdel av ggrna.

Att bättre förstå att man inte var så nära som man tror borde vara en standardsträvan för en Sharps-are.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:26   #22
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4929
Standard

Det är väldigt svårt att nå fram till spelare som präglas av bekräftelsebias i efterhand - "ah, jag var ju så nära, inget jag kunde ha gjort när reserverna vann" eller liknande. Om det händer gång på gång tycker man att det borde locka fram någon form av självkritisk ådra inom en, är jag en usel tippare, kass systemkonstruktör eller både och? Men jag förstår att det är skönare att tycka att det var otur. Igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om man tar en av två istället för två av två för att man därmed halverar systemkostnaden är man inte särskilt nära när reserven vinner.

Det är ganska långt ifrån att man väljer att satsa dubbelt så mycket som avsett. Åtminstone borde det vara det om man spelar på en sansad och rimlig nivå.

Inte ens när det var den man skulle ha dubblat med är det "nära" när första reserven vinner.

Endast när reserven vinner och någon annan BORDE varit struken går det att påstå att man var "nära" på sin reserv.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grant (+12)
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 09:20   #23
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 839
Sharp$: 37819
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Då kräver det att man skulle ha överlevt det andra "halverade" loppet vilket inte alls är säkert eller särskilt nära.

Visst är man nära ibland när reserven vinner. Men oftast inte. När TVÅ reserver vinner så skulle jag vilja påstå att man inte är särskilt nära annat i en väldigt liten bråkdel av ggrna.

Att bättre förstå att man inte var så nära som man tror borde vara en standardsträvan för en Sharps-are.
Återigen: det är skitviktigt att sätta ut reserver själv. Dessutom är det bara en sak som räknas för en seriös spelare (Sharpsare?) och det är att alltid sträva efter att vinna. Men var och en spelar som den vill.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 10:02   #24
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Återigen: det är skitviktigt att sätta ut reserver själv
Det är nog ingen sanning, snarare en åsikt.

Vi tänker på olika sätt där.

Streckar du fem st. så sätter du 6 & 7- e rank som reserver.
Och så vinner 6-e och så tänker du; Oj så nära, otur igen.

Men egentligen ska ju reserverna gå in om någon
av de fem blir struken och det går inte att veta innan
vilken det blir.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 10:05   #25
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 839
Sharp$: 37819
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Det är nog ingen sanning, snarare en åsikt.

Vi tänker på olika sätt där.

Streckar du fem st. så sätter du 6 & 7- e rank som reserver.
Och så vinner 6-e och så tänker du; Oj så nära, otur igen.

Men egentligen ska ju reserverna gå in om någon
av de fem blir struken och det går inte att veta innan
vilken det blir.

Mvh Uffe
Allt i den här diskussionen är åsikter och inget annat.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 13:08   #26
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 698
Sharp$: 3039
Standard

Hevin Boko struken!

Ett utmärkt tillfälle att diskutera detta INNAN loppet nu.

Har inte riktigt tid att formulera nått vettigt, men klart intressant diskussion om det är rätt eller fel att ha Odessa som förstareserv :-D
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 13:43   #27
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 839
Sharp$: 37819
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tirich Visa inlägg
Hevin Boko struken!

Ett utmärkt tillfälle att diskutera detta INNAN loppet nu.

Har inte riktigt tid att formulera nått vettigt, men klart intressant diskussion om det är rätt eller fel att ha Odessa som förstareserv :-D
Jag lämnade in tidigt och garderade Hevin med Odessa. Första reserv på ettan - mycket viktigt!
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 13:57   #28
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 698
Sharp$: 3039
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Jag lämnade in tidigt och garderade Hevin med Odessa. Första reserv på ettan - mycket viktigt!
Jag tänkte spika Odessa, men nu spikade jag istället White Lightning.
Däremot sattes Odessa som förstareserv :-)
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 19:13   #29
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 678
Sharp$: 2421
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Återigen: det är skitviktigt att sätta ut reserver själv. Dessutom är det bara en sak som räknas för en seriös spelare (Sharpsare?) och det är att alltid sträva efter att vinna. Men var och en spelar som den vill.
Vad är att vinna?

Optimera chansen att få alla rätt?

Optimera chansen att vinna mer än man satsar över tid?



Klart alla spelar som den vill.

Trådens ämne var dock "sprack på första reserven" och resonemang kring hur "nära" man verkligen var de flesta ggr som dessa vinner ( och varför det enligt mig så ofta hävdas felaktigt ).


Att det är viktigt att ha genomtänkta reservval har jag ALDRIG haft några synpunkter på. Väldigt osharpsigt att inte hoppa över det.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 19:51   #30
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Detta är bara sjuk diskussion - precis som Stekel skriver så är det hur man tänkte vid systemkonstruktionen som är det enda som gäller - hade du ex. tänkt ta med båda men ångrar dig för att du inte anser dig ha råd, eller blir skitnödig och måste gå på toaletten innan du hinner fylla i båda, eller vad fasiken som helst. Hade du bara två hästar i åtanke, men väljer att spika och den du själv satt som förstareserv vinner, jo, då kan man anses ha varit nära... Annars kan du ALDRIG anses vara nära - inte ens om du plockar bort en häst du först hade med på systemet...

Blir bara en löjlig svada! Semantik! Annars är ni som säger annerledes, Strappa, "tvungna" att bevisa motsatsen och det går inte då hela diskussionen är baserat på personliga åsikter och där finns inte rätt, eller fel... Annars påvisa gärna en källa på att jag har fel...

Lite som Schrodingers katt!
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td