Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-25, 08:31   #1180
BrakZen
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 539
Sharp$: 741
Standard

Reflex skrev :Hur många U-tips ska man ligga på?

PowerPlay skrev: Det låter intressant !

Det får bli ett samlat och tråkigt svar. Om jag får tid kan jag försöka ge ett utförligare svar.

Om jag förstått er rätt vill ni spela så att systemen ger störst chans till tretton rätt när ni har "hälften rätt" på u-raden. Hur många tecken innehåller då U-raden? Det måste definieras innan man börjar titta på hur ofta man får hälften rätt. Men om man tittar på antalet 1/x/2 (per rad) historiskt och försöker se hur man skall spela för att hamna i mitten så finns det för 13 matcher ett enkelt svar. Spela u-tips etta! Om man med hälften menar 6-8 rätt av 13. Antal 1/x/2 sedan år 2000 (spelstatistiken.se):

PHP-kod:
Antal:        1       x       2
4             393    550     567
5             527    422     434
6             529    188     233
7             439     63     111
8             265     21      36 
När man spelar system med säkra matcher eller system med färre än 13 u-tips blir det svårare att hitta stöd för att man oftast hamnar "i mitten" (jag kan inte hitta något). Man måste förutom titta på hur många matcher som u-tippas titta på vilka matcher som u-tippas (kupongens mest 6 betrodda tecken osv).

Reflex har i några trådar föreslagit U0-11-132, ett system som ger 13 chanser vid 5&6 u-tippade. Om man spelar det med u-tips 1:a samt två säkra tvåor kommer man enligt ovanstående "statistik" att lyckas hamna vid 6 rätta på u-raden hyfsat ofta, dock spricker man oftare på säkra tvåor än ettor. 5 rätta u-tips (ettor mot att spela tretton x eller tvåor) ger ingen fördel. Börjar man blanda 1:or X och 2:or i sin u-rad (jagar skrällar eller följer svenska folket) blir antalet rätt på u-raden högst varierande ibland lyckas man hitta skrällar och ibland blir det tvärtom då blir det plötsligt en nackdel att spela system med god "täckning i mitten", ett faktum som "tio tidningars tips" har upptäckt och oftast bara spelar 1:or och 2:or på sina rader.

Spelar man PowerPlays UM8-3-224 kan man istället välja säkra ettor, 1X som halvgarderade samt genomgående 2:a som u-tips för att hamna "rätt" 4/8 U-tips (eventuellt).

Sammanfattningsvis är det så att uttryck som "det här systemet är superbra med hög allarättschans i mitten där man oftast hamnar" inte håller om spelaren inte har hittat och följer ett sätt att välja u-tips som ger just det resultatet vid just det garderingsantalet, annars blir det förmodligen endast ett uttryck för spelarens önskan snarare än ett riktigt påstående. (För att bli lite filosofisk :Vem är förresten man?)

Får jag extremt mycket tid över (tretton rätt på tipset och 7 rätt på lotto så jag kan säga upp mig ) ska jag göra en utförligare analys och presentera i en separat tråd. Jag vill inte kidnappa den här unika tråden (enda i världen?) som handlar om "nyckeltabeller-till-system-och-tips-till-stryktipsprogram"

Senast redigerad av BrakZen den 2019-05-25 klockan 12:50.
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat