Bakgrund
25 år gammal med högskolestudier inom Management, Ekonomi och Datateknik i bagaget.
Till vardags arbetar jag heltid med ett IT-konsultbolag.
I kombination med mitt relativt nyfunna travengagemang och med stort intresse för matematik, analys, ekonomi, spelteori, systemutveckling och sport sedan tidigare har vägen naturligtvis lett mig till att utvärdera spelteorier och system inom Trav.
Syfte med dagboken
Att identifiera underspelade hästar oddsmässigt och genom att placera spel på dessa erhålla en avkastning på det egna kapitalet som överstiger den genomsnittliga statsskuldsräntan.
Till min hjälp har jag ett egenutvecklat program som genom analys av historiska tävlingsparametrar i kombination med aktuella loppförutsättningar skapar en egen ranking och sannolikhet för vinst, och på så vis fastställer ett minimumodds (med säkerhetsmarginal) för att hästen skall betraktas som spelvärd.
Därtill är
jag selektiv med vilka lopp som spelas, närmare bestämt enbart DD-spel inom V65 med en loppdistans på högst 2140m då dessa lopptyper enligt studier har erbjudit överlägset högst avkastning, vilket förmodligen kan motiveras genom att gemene spelare inte är lika insatt i dessa lopp som t.ex. i ett V75-lopp. Detta i kombination med att flest spelbolag erbjuder marknader inom dessa lopptyper, vilket naturligtvis gynnar spelvärdet avsevärt, samt avslutningsvis att kortare lopp är mer skrällbenägna än längre lopp (över 2140m).
För mer bakgrund och syfte med dagboken hänvisar jag till tråden
EV+ på Trav.
Spelbolag
Oddsjämförelser och placerade spel sker på
Bet365,
Expekt och
Ladbrokes för fasta oddsmarknader respektive
ATG och
Unibet för pool-baserade oddsmarknader.
Om någon känner till fler spelbolag som erbjuder odds inom Trav tas dessa gladeligen emot!
Spelstopp
DD-1 och DD-2 inom V65 som är utvalda lopptyper har spelstopp ca 20.25 respektive 20.45 beroende på spelbolag på vardagar (
mån,
tis,
tors,
fre) och ca 16.40 respektive 17:00 på söndagar. Generellt sett stänger spelbolag med fasta odds marknaden ca 10 minuter innan start, jämfört med spelbolag som tillhandahåller rörliga odds som stänger spel några sekunder innan start.
Tidpunkter för publicering av spelförslag
Spelförslag kommer att plockas fram och generellt sett publiceras tidigast 3 timmar före start och senast 30 minuter före start. Eventuella undantag kan komma att ske pga. tidsbrist.
Strategi vid placering av spel
I samband med publicering av odds kommer spelförslag att delas upp i
fasta odds respektive
rörliga odds. Spelförslag som listas i förstnämnda kategorin innebär i praktiken att det bedöms spelbart att placera spelet redan nu och på så vis behöver man inte övervaka de rörliga oddsmarknaderna inpå spelstopp.
Spelförslag i sistnämnda kategorin stipulerar minimumodds som behöver uppnås för att spelet skall betraktas som spelbart.
Om man har möjlighet att övervaka oddsen inpå spelstopp rekommenderas det att man gör det då det generellt sett bäddar för högre avkastning. Ha i beaktning att det dock även ibland kan ge motsatt effekt genom att ett tillgängligt odds på den fasta marknaden sjunker. Att läsa av trender är en ypperlig kompetens att besitta eller att träna upp för detta ändamål.
Tumregel: Placera föreslagna spel på fasta oddsmarknader så fort som möjligt efter publicering och vid mån av tid övervaka odds inpå spelstopp för spelförslag inom kategorin rörliga odds. Komplettera eventuellt även med spel på rörligt odds
kort inpå spelstopp om tidigare placerat spel på en fast oddsmarknad visat sig ge bättre odds.
Spreadsheet
Samtliga placerade spel återfinns i
EV+ Trav Outsiders
*DISCLAIMER*
Mina spelförslag bygger på egna teorier och sannolikhetslära och är på inget vis någon garanti för att tjäna pengar. Jag förväntar mig väldigt stor varians och ibland veckor utan någon vinst och är beredd att förlora hela mitt avsatta kapital för detta projekt.
Läsare och främst personer som tänker rygga spelförslag som saknar tålamod, BRM och förväntar sig en hög vinstprocent i relation med antalet placerade spel gör bäst i att sluta läsa denna dagbok nu.
Frågor och synpunkter kring dagboken tas gärna emot!