Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-08-24, 21:58   #1
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

EV+ på Trav?


Jag har/håller på att utveckla en webbaserad portal som automatiskt hämtar startlistor med respektive odds på Vinnare och Plats från ATG.se. Dessa odds är pool-baserade och ändras således hela tiden innan spelstopp.

Dessa odds jämför jag sedan automatiskt mot fasta oddsmarknader inom svenskt trav (dvs. samma lopp som ATG tillhandahåller) som erbjuds av diverse aktörer för att leta överodds.

Oddsen (med justering för marginalen som ATG tar) som ATG erbjuder använder jag för att bedöma sannolikhet för utfall, då jag tror att spelarna på ATG har bättre koll än dom övriga spelbolagen som erbjuder fasta odds då det finns ofantligt många faktorer som påverkar oddssättningen och det är speciellt strax innan spelstopp.

Tror ni att jag är fel ute i mitt antagande här i och med att bara för att en spelare nödvändigtvis inte lägger en insats på en häst han/hon tror vinner, så behöver det nödvändigtvis inte betyda att man tror hästen skall vinna – utan spelaren letar helt enkelt det bästa oddset, eller löser detta sig naturligt i och med att när favoriten inte blir lika spelad så går oddset på denna upp och således är det objektet värt att spela igen?

Sammanfattning: Är marknaderna som ATG tillhandahåller för Vinnare- respektive Platsspel en bra källa för att bedöma sannolikheten för utfallet, eller är övriga spelbolag bättre på detta? (Läs: Använd oddssättningen från övriga spelbolag som utgångspunkt för att identifiera överodds)

Ser fram emot synpunkter!

Tack på förhand!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 05:09   #2
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Jag tror följande sida försökte sig på något liknande
Multiodds speltips
Multiodds speltips vinststatistik

Frågan är dock hur du ska hitta dina spelobjekt? Kuskar tenderar att bli överspelade hos atg, detsamma gäller skrällar i storlopp såsom guld etc. Detta märkte man när det skrällde till i sommarn i varenda guldlopp som kördes. Att få 30x pengarna på omgångens minst streckade häst kändes inte så intressant, därmed blir också spelet lite missvisande. Så behov av filter är helt klart viktigt.
Lite andra artiklar om du inte läst finns hos storavinster.se (vissa är dock borttagna sedan de gjorde om sin sida)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 08:44   #3
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Tack för kloka synpunkter och bra länkar KP!

Utmaningen är att hitta själva ”oddsmallen” att utgå ifrån som används som underlag för att bedöma sannolikheten att en viss häst vinner loppet.

Det man helt klart kan dra som slutsats likt du säger är att kuskar tenderar att bli överspelade hos ATG, vilket Travronden 4/2008 visat svart på vitt.

Det som skulle vara riktigt tjusigt är om man kunde ta fram en egen rankning i loppet med hjälp av enbart statistik såsom form, prispengar, startsnabba hästar med öppna spår, galopprisk mm. då all data finns tillgänglig och bara behöver köras igenom. Däremot förutsätter jag att övriga etablerade spelbolag som erbjuder fasta odds på vinnare- och platsspel redan har gjort hemläxan och således bör jag kunna utgå efter deras oddsmallar.

I slutändan tror jag dock att oddsmallen från ATG kan fungera som en väldigt bra oddsmall, förmodligen bättre än övriga spelbolag speciellt sista 15-20 minuter innan loppet åtminstone då det är mycket rörelse pga. t.ex. värmningar som övriga spelbolag omöjligen kunna tagit hänsyn till när oddsen ursprungligen publicerades, och som man förhoppningsvis inte hinner justera. Lägg därtill till att man tar hänsyn till att kuskar ofta är överspelade i samband med utformning av den egna oddsmallen.

Förslag på egen oddsmall för att bedöma sannolikhet och på så vis kunna hitta EV+ spel.

BOOKIE ODDS = (Bookie A odds + Bookie B odds + Bookie C odds) / 3
EGEN ODDSMALL = (ATG ODDS + BOOKIES ODDS) / 2


Respektive odds justeras även med hänsyn till spelbolagets återbetalningsprocent. Om ATG har oddset 2.0 på en häst är således inte sannolikheten att hästen vinner 50 %, utan istället 41.66% (2 * (1/1.2)) om vi räknar på att ATG har en återbetalningsprocent på 80% (vilket vi dynamiskt kan plocka fram lopp för lopp då den kan variera någon procent).

För att ta hänsyn till att toppkuskar ofta är överspelade kan man inkludera detta antingen i Oddsmallen, eller låta ”tröskeln” för ett potentiellt EV+ spel för en toppkusk ligga högre än övriga.

Sannolikhetsbedömningen som man får fram av den egna oddsmallen jämförs sedan mot oddsen från samtliga spelbolag som tillhandahåller fasta odds för att hitta ett lämpligt spelobjekt.

Tror ni att jag är rätt ute om jag börjar i denna ände? Jag tar tacksamt emot tips på hur den egna oddsmallen skall tas fram!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 16:11   #4
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 396
Sharp$: 221
Standard

mitt förslag är att du gör en statistisk analys på den data som finns och tar fram en modell för att prediktera segerchansen. Om du använder dig av bookiernas odds, som du inte vet hur de är framtagna kan massa jobbiga fenomen pajja för dig, såsom kancellation, korrelerade variabler etc. Ett mycket bättre sätt är att ta fram en egen modell, se hur bra den är, om den är fin använd den, om den inte är så fin justera, tills du hittar något som ger fin ROI.
BiggieB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 23:36   #5
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Jag har nu tagit fram en egen modell för att bedöma segerchansen och gjorde en bakåtkörning för senaste V75 21 augusti i Örebro och fick följande resultat där jag satsade 1U på respektive spel.

OBS! Detta är inget skämt!

Lopp 4 - Vinnare : 9 NISSE BEAN : 7.6x : +6.6U

Lopp 5 - Vinnare : 11 BAHT LAUNCHER : 8.5x : +7.5U

Lopp 6 - Vinnare : 7 BRIAN KEY : 40.0x : -1U

Lopp 7: Vinnare : 3 ROYAL NEO : 7.0x : +6U
Lopp 7: Vinnare : 12 KING KOBOL : 26.4x : -1U


Lopp 8 - Vinnare : 1 TAX FREE B.S : 21.1x : -1U

Lopp 9 - Vinnare : 5 DEUXIEME PICSOUS : 20x : +19U

Lopp 10 - Vinnare : 5 YOUPIE : 9.4x : -1U

Resultat: +35.1U (439% ROI)

Detta är helt sinnesjuka resultat, men givetvis är jag medveten om att detta är på tok för litet urval och att variansen med denna typ av spel är väldigt hög.

Jag tog några andra lopp från V75 7 augusti där det var ganska mycket skräll i fyra sista loppen och den lyckades pricka samtliga vinnare där med. Jag vet inte vad jag skall säga faktiskt.

Programmet är konfigurerat att plocka fram vinnare som bedöms ha minst 10% chans till vinst och ge en förväntad ROI på minst 160%.

Ge mig gärna några lopp ni vill jag skall köra bakåt i tiden så återkommer jag med vad programmet skulle ha förutspått.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 00:03   #6
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Jag gjorde en körning inför morgondagens (27 aug) V65 lopp på Bergsåker och fick följande rekommendationer på vinnarspel förutsatt att minimumodds enligt nedan uppfylls.

Lopp 4 - 3 YOU BET HORNLINE - 2.05x

Lopp 5 - 2 FLEA SOUTHWIND - 12.5x
Lopp 5 - 3 NINOTCHKA - 2.12x

Lopp 6 - 4 FARMFURIR - 13.54x
Lopp 6 - 7 ASPE OLOV - 6.79x
Lopp 6 - 12 ULVSÅS ELVIS - 5.31x

Lopp 7 - 1 VEIKKO HORNLINE - 8.59x
Lopp 7 - 13 REAL DE RABUT - 3.56x

Lopp 8 - 2 WARINER - 6.27x
Lopp 8 - 4 KENSETH HANOVER - 16.7x
Lopp 8 - 5 CONRADS FREDRIK - 14.62x
Lopp 8 - 9 WINDSONG'S SISU - 14.14x
Lopp 8 - 11 NOBILE RAL - 15.77x

Lopp 9 - 5 MELLBY TICKET - 13.25x
Lopp 9 - 10 RACERSTRINA - 5.82x
Lopp 9 - 11 BELINDA SIGN - 7.68x

Hästarna i spelförslagen ovan bedöms ha minst 10% chans att vinna loppet och ge en ROI på 160% vid angiven oddsnivå. Ju lägre krav på minimumodds, desto större favorit.

Så länge det inte blir favoritparad imorgon kväll finns det hopp!

Senast redigerad av tino den 2010-08-27 klockan 06:40.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 13:54   #7
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Vilken sida använder du när du tippar dessa?
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:19   #8
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

För fasta odds använder jag följande:
  • B365
  • Expekt
  • Ladbrokes

Observera dock att samtliga är rätt sega med att publicera oddsen, oftast bara ett par timmar innan första loppet börjar. Dessutom brukar inte samtliga V65 lopp vara med, enbart några på slutet (ofta DD), men det varierar. V64 och V75 brukar dock samtliga lopp finnas med.

Sedan har vi givetvis ATG som t.o.m. har bättre odds ibland och där alla lopp självklart går att spela på, men där får man som sagt vänta till några minuter innan spelstopp då det är pool-baserade odds.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:37   #9
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Ok, så på ATG kan man alltså inte lägga ett bett förrän i sista minuten? Vore ju lite tråkigt om man inte har möjlighet att sitta framför datorn vid exakt tidpunkt varje gång..
Hade tänkt jag skulle rygga kvällens spel till låga insatser för att prova på, såg ju ut som att det gick bra senast!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:41   #10
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Du kan lägga spel när som helst på ATG, men då det är pool-baserade odds är det ingen garanti att oddset håller sig över minimumoddset för att spelet skall bedömas som spelvärt.

Det går dock att utläsa en trend, och om oddset är mycket högre än det nödvändiga ett par timmar innan är det förmodligen högre än minimumoddset senare, men som sagt det bästa är att vänta tills några minuter innan spelstopp om möjligt.

Om ej möjligt att vänta så finns odds från fasta bolagen till dom större loppen några timmar innan.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:47   #11
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Ok, det är så det ligger till ..

Tack så mycket för svaren och tack för tipsen!

Håller tummarna för dessa ska ryggas!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:56   #12
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tallroth Visa inlägg
Ok, det är så det ligger till ..

Tack så mycket för svaren och tack för tipsen!

Håller tummarna för dessa ska ryggas!
Inga problem, lycka till och vänligen ha hänsyn till att detta system är helt nytt och kommer förmodligen att behöva tweakas en del för att bli riktigt bra om vi når så långt, men om vi håller ett snitt som är i närheten av förra V75 är det guld värt.

Vinst % kommer även vara mycket mindre än traditionella tippningar som normalt görs på sajten (dvs. oftast tvåsiffriga odds gentemot mer sedvanliga 2.0x i sports betting), så ha även hänsyn till det. Däremot siktar jag på en mycket högre ROI vilket i slutändan är viktigast. I regel kan man väl säga att det räcker med att sätta 1st vinnare per dag för att gå break even för dagen, resten ger ett gott plusresultat!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:58   #13
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Körde även programmet för Lopp 1 - 3 @ Bergsåker som ligger före V65 (start Lopp 4) ikväll för lite mer sample.

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Lopp 1 - 5 PRINCE KODAK - 4.95x
Lopp 1 - 6 MOONLIGHT SHADOW - 12.57x

Lopp 2 - 2 ALICIA KEEPER - 3.84x
Lopp 2 - 3 SEMBLABLE - 7.68x
Lopp 2 - 8 GLOBAL NOBLE - 7.49x
(OBS! Lopp 2 har egentligen för lite historisk data för att ge ett lika "korrekt" besked som övriga lopp och bör egentligen avstås)

Lopp 3 - 2 GLOBAL DERBY - 6.87x
Lopp 3 - 4 SUN POWER C.G. - 9.49x
Lopp 3 - 6 DERBY CLIPPER - 4.25x

Lopp 1 startar ca 17.50 och därefter är loppen med ca 20 min mellanrum.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:00   #14
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Jag har nu tagit fram en egen modell för att bedöma segerchansen och gjorde en bakåtkörning för senaste V75 21 augusti i Örebro och fick följande resultat där jag satsade 1U på respektive spel.

OBS! Detta är inget skämt!

Lopp 4 - Vinnare : 9 NISSE BEAN : 7.6x : +6.6U

Lopp 5 - Vinnare : 11 BAHT LAUNCHER : 8.5x : +7.5U

Lopp 6 - Vinnare : 7 BRIAN KEY : 40.0x : -1U

Lopp 7: Vinnare : 3 ROYAL NEO : 7.0x : +6U
Lopp 7: Vinnare : 12 KING KOBOL : 26.4x : -1U


Lopp 8 - Vinnare : 1 TAX FREE B.S : 21.1x : -1U

Lopp 9 - Vinnare : 5 DEUXIEME PICSOUS : 20x : +19U

Lopp 10 - Vinnare : 5 YOUPIE : 9.4x : -1U

Resultat: +35.1U (439% ROI)

Detta är helt sinnesjuka resultat, men givetvis är jag medveten om att detta är på tok för litet urval och att variansen med denna typ av spel är väldigt hög.

Jag tog några andra lopp från V75 7 augusti där det var ganska mycket skräll i fyra sista loppen och den lyckades pricka samtliga vinnare där med. Jag vet inte vad jag skall säga faktiskt.

Programmet är konfigurerat att plocka fram vinnare som bedöms ha minst 10% chans till vinst och ge en förväntad ROI på minst 160%.

Ge mig gärna några lopp ni vill jag skall köra bakåt i tiden så återkommer jag med vad programmet skulle ha förutspått.
Var kan man hitta gamla odds??? Detta verkar intressant och jag testar att rygga med liten insats för skoj skull?? Är alltid intressant med program som fixar lite extra pengar till än??

BOL

Pohjan
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:01   #15
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jo det förstår jag. Därför jag går in med låga insatser i dessa. Men tyckte det såg mycket intressant ut och tror det har potential att bli bra efter ytterligare utveckling!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td