Denna omgång brukar i regel vara en trevlig travkväll på Bergsåker med fin sport och bra väder. Kvällen ser inte ut att vara något undantag även om det kanske blir lite kyligt för att vara en juli-kväll. Utan att gjort någon research säger mitt minne att det oftast blivit ganska låg utdelning och risken är väl uppenbar att så blir fallet även ikväll.
Avd 1: Ett gäng ärrade kämpar som är svåra att skilja på då det finns frågetecken på allihopa. Jag sätter Shocking Superman som förstahäst då tränaren verkar påtagligt optimistisk på Twitter och han dessutom bara ör streckad på 7% i nuläget. Muscle Hustle borde väl vinna ett sånt här lopp och stallformen är på topp men det var länge sedan det sprudlade om honom. Läget gör ju dessutom att det kan bli en jobbig inledning om Bergh trycker av honom. In Vain Sund var Elitloppsfinalist 2017 så kapacitet finns, men sedan dess har det mestadels strulat. Han har dock tre lopp i kroppen nu och får Örjan i vagnen för första gången på drygt två år så han ska inte nonchaleras.
Rank: 5 - 6 - 8 - 1 - 2 - 7
Avd 2: Favoriten är bästa hästen, har bästa kusken och kommer dessutom från ett formstall. I det senaste loppet var han favorit i en V75-final. Man kan tycka att det borde vara klart men i och med att det gått drygt 8 månader sedan ovan nämnda start och han dessutom handikappats med ett dåligt utgångsläge känns det inte som någon given vinnare. Det blir spännande att höra intervju med Bergh angående denna. Everest Sisu är säkerligen näst bästa hästen och var klart bra sist. Kusken är dock ett klart minus men från detta läge är det bara att köra rakt fram till en början åtminstone. Där bakom vill jag lyfta Balotelli Crown. Duglig häst i dessa sammanhang med bra spår(, kom ihåg att spår 1 är klart gynnsamt på Bergsåker). Körs av en offensiv kusk som alltid kör för seger.
Rank: 2 - 11 - 1 - 5 - 6 - 4
Avd 3: Attraversiamo har såklart toppchans, ungefär så bra chans som en häst kan ha. 84 % just nu är väl ändå några procentenheter för högt. Står sig strecken lockar det att dubbla med Zephyr Kronos. Redén har ju påtalat många gånger vilken kapacitet det finns i den här hästen och han var ju en av förhandsfavoriterna i Sprintermästaren. Då galopperade han bort sig men hade han inte gjort det är det väl troligt att han gått till final och där varit långt framme. Om så varit fallet hade det knappast skiljt så mycket i streck som det gör nu.
Rank: 2 - 3 - 4 - 7 - 1 - 5
Avd 4: Rätt klurigt stolopp där jag sätter Fröken Sting som förstahäst, mycket pga. läge och kusk. Hot Chocolate fick ett riktigt tufft lopp senast. Har hon tagit det på rätt sätt bör hon vara långt framme hör med en bättre resa. Virunga står hårt inne i loppet men det var lite ”småskrik” på henne näst senast på V75 från ett liknande läge. Kanske kan vara dags nu.
Rank: 9 - 5 - 14 - 10 - 12 - 8
Avd 5: Ganska öppet lopp, tycker det finns frågetecken på samtliga. 12 % på Flavienne Lascaux just nu känns dock alldeles för lite och jag lyfter upp den som förstahäst. Twist N’Face är det kuskplus på och skulle kunna duga men uppträdde märkligt senast. Sicaria är en klart duglig häst i ett sådant här sammanhang men borde väl kanske vunnit något mer lopp för att jag skulle vilja hålla henne i handen som 37%-are.
Rank: 10 - 12 - 4 - 5 - 8 - 7
Avd 6: Tre hästar sticker ut på strecken och det känns också helt riktigt. Iskallt att låsa på de tre såklart så man bör lösa detta lopp på något annat sätt. Har inte alls funderat klart kring detta lopp utan vill invänta balans, utrustning och intervjuer. Just nu håller jag dock Global Adventure som förstahäst. Han har inte förlorat felfri och är väl den troliga ledaren. Hästen att slå i så fall. Med tanke på Berghs stallform och att Power plockade ner Bythebook från utvändigt under Elitloppshelgen är det väl inte omöjligt att han även tar ner Global Adventure. Han måste dock köra rätt hårt i så fall vilket kan bädda för Acciaio. Frågan är ju dock om Gocciadoro har tålamod att sitta kvar och profitera på en eventuell körning mellan de andra två. Min känsla just nu är att nuvarande 37 % är för mycket på Power.
Rank: 2 - 11 - 3 - 1 - 7 - 8
|