Citat:
Ursprungligen postat av viking90
Vrider och bänder på omgången men det får nog allt sluta med spik på Sorbet trots allt, tråkig procent givetvis men tror han tar Dante Boko även om denna skulle ta sig förbi i starten trots spår utvändigt...
Vågar inte spika Bucks To Burn då jag tror Love Palema flyger förbi första biten och Jormo resolut tar sig till spets med Weekend Fun, från ledningen biter båden hästen och kusken i från bra...Hade Bucks haft spår 3-4-5-6 hade jag troligen spikat utan att blinka.
Jag ser heller ingen garanti till att Urgent Call spetsar då det finns en del raska utvändigt som kan ställa till det.
Btw, nån som har tillgång till Lutfis krönika idag?
Verkar vara en "laddar" krönika.
|
Den här veckan hade jag tänkt att skriva en positiv krönika om vår fantastiska travsport.
Men även denna vecka måste jag bemöta en ATG-avlönad lakej – utskickad av Hans Skarplöth.
Denna gången är det Stefan Hultman som tycker till i frågan om starttiden 16.20 vara eller icke vara.
Jag tycker faktiskt Hans Skarplöths spel bakom kulisserna börjar bli patetiskt och inte värdigt en vd för vårt spelbolag. Uttrycken som Hultman använder om att vi aktiva vill byta tillbaka starttiden för V75 är:
✓ ”Att det inte är genomtänkt av oss aktiva”
✓ ”Att det är livsfarligt”
✓ ”Att man inte ska ändra ett vinnande koncept”
✓ ”Att tv-tiden är viktig”.
Allt det ovan är ingenting annat än bullshit så klart. Det är ren skrämseltaktik. Jag är trött på att de pratar med oss som att vi vore dagisbarn, ungefär som vargen kommer. Jag är trött på deras skit helt enkelt.
Tv-tiden fungerade när vi hade V75-start klockan 14.30 och det kommer den så klart även göra om vi återgår dit.
Däremot kan jag påminna om Hasse Skarplöths fantastiska koncept med 16.20 som starttid för V75 har inneburit rejält minskad publik, från Hultmans aktiva karriär med 1 000 personer per V75-dag, mindre aktiva som inte orkar mer, och hästägare som inte åker och tittar på sina hästar som startar på V75 – inte ens när det är hemmaplan.
▪▪▪
Jag skrev i den här krönikan redan från första dagen att Skarplöth inte kan ändra svensk kultur och det har han inte heller lyckats med. När Hans Skarplöth lämnar skeppet en dag så kommer det stå på CV:et att han lyckats med mycket, bland annat med att höja omsättningen. I CV:et kommer det knappast stå att han minskade publiken till banorna rejält, att hästägare minskade i stort antal och så även aktiva. Det är så det fungerar. Vår före detta ordförande har jag skrivit om tidigare, han lämnade skeppet för några år sedan och gick vidare. De här personerna behöver inte ta något som helst ansvar när de lämnar sporten med feta bonusar på kontot. Vi andra aktiva har ett stort ansvar mot nästa generation, nämligen de yngre som vill fortsätta med sporten. Måste jag påminna om att dessa krönikörer jag bemöter inte har några barn i sporten.
▪▪▪
En trött och kapabel häst
Nu till det positiva. Våra hästar i tisdags på Jägersro gick fantastiskt bra, både Ubiquarian Face och Tae Kwon Deo från det yngre gardet gick fantastiska lopp. Just Tae Kwon Deo tror jag kommer gå hela vägen mot stjärnorna, det är en häst med fantastisk kapacitet.
En annan häst från vårt stall som utmärkte sig i veckan och vann Breeders Crown-försök i onsdags på Mantorp var en treåring vid namn Upset Face, han är lillebror till Mosaique Face och har en hel del att brås på. Jag kan säga så här: det är en av de tröttaste men absolut en av de mest kapabla hästar jag suttit bakom. Han har en mycket säregen stil och är sömnig i loppen och springer bara och leker, den dagen han tar i för fullt kan det bli riktigt kul.
Till Marjaana Alaviuhkola vill jag bara återigen säga: lyssna på de som är dina verkliga uppdragsgivare, nämligen aktiva och hästägare. Ändra starttiden för V75 från den 1 januari 2020, bom!
▪▪▪
I dag är det V75 i Rättvik och vi har två hästar till start.
+++
6 Dante Boko (V75-3) gör som han vill både i lopp och jobb, man kan aldrig räkna på den här hästen. Han kan lika väl vinna som att vara sexa. Han går optimalt balanserad och trivs bäst med Adrian i vagnen.
1 Gideon H.Renka (V75-7) är Adrian mycket positiv till i jobben och de senaste plumparna har berott på att han haft en smyginfektion i kroppen. Han verkar enligt Adrian toppfin i jobb och han står bra till i loppet. Barfota runt om och bike enligt vad jag har hört.