Det finns olika sätt att välja sida i en basketmatch, man kan dels titta på analyser av nuvarande form, B2B, inbördes möten m.m. Man kan också kolla på hur linan är satt och vart pengarna ligger och hur de rör sig. Det senare har jag på senare tid blivit mer intresserad utav. Anledningen till detta? Det finns absolut ingen chans att jag själv, som sitter och samlar information om nattens matchups från sidor sponsrade av spelbolagen och ibland från spelbolagen själva, kan göra en "mer korrekt" analys av läget än vegas och alla samlade bookies. De sätter linor som verkar vara stensäkra kort för småspelaren som lirar lite som hobby. Ta igår till exempel (det ligger ju ändå färskt i minnet

):
LAC mot Chicago. 77% av pengarna ligger på bulls (tidigare på dagen ännu mer) och ändå rör sig knappt linan. Om Bulls vinner förlorar såklart vegas och booksen stora pengar. LAC vinner och klarar spreaden.
BOS mot DET. 85% av pengarna ligger på att boston klarar spreaden. Linan flyttas visserligen från -4,5 till -6, så inte helt 100 verkar linan vara satt från början, men Detroit vinner t.o.m. SU. Stora pengar in till books och vegas dock
Även Utah mot san antonio var bonus för booksen. Slutade med ca 61% av pengarna på SA och Utah tar det rätt lätt.
Om vegas och booksen inte hade varit relativt säkra på att dessa lag hade otroligt goda chanser att klara spreaden hade de ju givetvis aldrig riskerat att få så mycket pengar på ena sidan. Istället är det logiskt att de balanserar pengarna på båda sidorna kring 50%. Det är därför jag börjat intressera mig för att kolla på detta noggrannare. Dessutom så har fått uppfattningen från andra forum att de som är riktigt skickliga och har ett record som verkligen imponerar i otroligt många fall inte tittar så mycket på skador, historiken, tidigare form och jämför allt möjligt. Visst, en del har de väl koll, men i huvudsak ser de hur pengarna flyttas, och relaterar det till linorna och lagens förmodade dagsform. Jag vet att bland annat Cocknocker och Sexymit förra säsongen hade en tråd på SBR som det gick väldigt bra för dem i, och de tittade mycket på detta. Likaså gör Lakerboy det nu, och han har en rätt imponerande vinstprocent för tillfället.
Är det någon som har erfarenheter av djupare analyser här? Vilka sidor har lättillgänglig statistik för hur mycket pengar som gått på varje sida och hur linan rört sig för en tid bakåt? Jag är rätt grön på det här, men tänkte ta reda på mer.. Har haft några dagar i rad nu där jag sett vilka som är potentiella vinnare utifrån den här taktiken, men varit alldeles för feg för att våga köra helt ut på det.
Hur ser ni på det? shoot!