Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-01-21, 15:57   #1
 
Dominations avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 122
Sharp$: 29
Post

Att läsa av pengarna, linorna osv.


Det finns olika sätt att välja sida i en basketmatch, man kan dels titta på analyser av nuvarande form, B2B, inbördes möten m.m. Man kan också kolla på hur linan är satt och vart pengarna ligger och hur de rör sig. Det senare har jag på senare tid blivit mer intresserad utav. Anledningen till detta? Det finns absolut ingen chans att jag själv, som sitter och samlar information om nattens matchups från sidor sponsrade av spelbolagen och ibland från spelbolagen själva, kan göra en "mer korrekt" analys av läget än vegas och alla samlade bookies. De sätter linor som verkar vara stensäkra kort för småspelaren som lirar lite som hobby. Ta igår till exempel (det ligger ju ändå färskt i minnet):

LAC mot Chicago. 77% av pengarna ligger på bulls (tidigare på dagen ännu mer) och ändå rör sig knappt linan. Om Bulls vinner förlorar såklart vegas och booksen stora pengar. LAC vinner och klarar spreaden.

BOS mot DET. 85% av pengarna ligger på att boston klarar spreaden. Linan flyttas visserligen från -4,5 till -6, så inte helt 100 verkar linan vara satt från början, men Detroit vinner t.o.m. SU. Stora pengar in till books och vegas dock

Även Utah mot san antonio var bonus för booksen. Slutade med ca 61% av pengarna på SA och Utah tar det rätt lätt.

Om vegas och booksen inte hade varit relativt säkra på att dessa lag hade otroligt goda chanser att klara spreaden hade de ju givetvis aldrig riskerat att få så mycket pengar på ena sidan. Istället är det logiskt att de balanserar pengarna på båda sidorna kring 50%. Det är därför jag börjat intressera mig för att kolla på detta noggrannare. Dessutom så har fått uppfattningen från andra forum att de som är riktigt skickliga och har ett record som verkligen imponerar i otroligt många fall inte tittar så mycket på skador, historiken, tidigare form och jämför allt möjligt. Visst, en del har de väl koll, men i huvudsak ser de hur pengarna flyttas, och relaterar det till linorna och lagens förmodade dagsform. Jag vet att bland annat Cocknocker och Sexymit förra säsongen hade en tråd på SBR som det gick väldigt bra för dem i, och de tittade mycket på detta. Likaså gör Lakerboy det nu, och han har en rätt imponerande vinstprocent för tillfället.

Är det någon som har erfarenheter av djupare analyser här? Vilka sidor har lättillgänglig statistik för hur mycket pengar som gått på varje sida och hur linan rört sig för en tid bakåt? Jag är rätt grön på det här, men tänkte ta reda på mer.. Har haft några dagar i rad nu där jag sett vilka som är potentiella vinnare utifrån den här taktiken, men varit alldeles för feg för att våga köra helt ut på det.

Hur ser ni på det? shoot!
Domination är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 16:29   #2
 
Vlads avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 626
Sharp$: 1722
Standard

Om man spelar en del så får man en viss koll på vad linorna förväntas vara och är det ett flertal poäng "off" det förväntade så är det klart man tittar till lite extra.

Det finns ett flertal sidor där man kan se procenten hur många som är på varje sida men frågan är om man kan lita på var denna information kommer ifrån.

En match i NCAAB inatt är tex Florida Intl borta mot Arkansas State. Florida öppnade som +4.5 och jag ser runt 90% på dem. Linan nu flyttad till +2.5 och då blir man naturligtvis väldigt försiktig med att ta den sidan. Antingen vet bookies något speciellt som inte vi andra vet (Skador tex) eller så har stora pengar flyttat linan. Att public skulle flytta linor så mycket ser jag inte som troligt och det är ofta inte någon bra idé att komma sent till festen om man är på samma sida som Joe Public. Hade lean på Florida men kommer avstå denna nu.

Det kan vara värt att ha lite koll på såna saker men jag är tveksam till framgång i längden om man enbart går efter det och struntar i att räkna på statsen och kolla match-ups osv.

Mycket nya frågor inga svar:grin:

Senast redigerad av Vlad den 2010-01-21 klockan 16:38. Anledning: Skrev fel...
Vlad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:06   #3
 
NikoBellics avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 199
Sharp$: 0


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Just nu verkar the public lira på Lakers iaf, både ML och HCP. -4 blev -3 på cavs på pinnacle t.ex, vad ska du nu göra med den infon
NikoBellic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:12   #4
_A_
 
_A_s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 722


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NikoBellic Visa inlägg
Just nu verkar the public lira på Lakers iaf, både ML och HCP. -4 blev -3 på cavs på pinnacle t.ex, vad ska du nu göra med den infon
samma sak hände på nordicbet, linorna höjdes med en halv poäng också
_A_ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:14   #5
 
NikoBellics avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 199
Sharp$: 0


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Samma sak händer överallt _A_
NikoBellic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:17   #6
 
NikoBellics avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 199
Sharp$: 0


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Lakers stor chans att vinna? Höja oddset lite på cavs så dem får in lite spel på dem också för att balansera det hela?
NikoBellic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:26   #7
 
hetsarns avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 382
Sharp$: 1736

hetsarn NFL
Stats: 238 - 208 - 14
ROI: 110.76%
Vinstprocent: 53.36%

Standard

När jag analyserar linor brukar jag kolla efter RLM - Reverse Line Movement. Kort sammanfattat innebär det att linan svänger till fördel för det laget som public är på.

Exempel: LA Lakers möter Chicago Bulls hemma och är favoriter, linan är -5. Bulls har således en lina på +5. Public tycker spreaden är alldeles för liten och trycker in pengar för kung och fosterland på Lakers -5, låt oss säga att 80% är på Lakers. Normalt sett hade booksen justerat linan och ökat handikappet på Lakers (t.ex. till -6) för att få in mer pengar på Bulls.

Timmarna går och linan rör sig i motsatt riktning, t.ex. till Lakers -4.5 och slutligen till -4 men fördelningen på public bets är fortfarande 80/20 eller kanske 85/15. Här vet booksen något som vi andra inte vet och jag lirar Bulls på grund av att jag har haft koll på spreaden under dagen.

Det här var bara ett fiktivt exempel men jag tror ni förstår poängen. POR @ WAS den 18e är ett real life example där WAS startade som -1 favoriter och slutade som -2 favoriter strax innan matchstart trots att public låg på Portland.
__________________
"Are you gonna bust somebody in their mouth!?"
hetsarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 18:22   #8
 
Dominations avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 122
Sharp$: 29
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NikoBellic Visa inlägg
Just nu verkar the public lira på Lakers iaf, både ML och HCP. -4 blev -3 på cavs på pinnacle t.ex, vad ska du nu göra med den infon
Well, skulle väl säga fördel Cavs inatt på det sätt som linan är satt. Givetvis så säger det inte att cavs kommer att klara spreaden, det är fortfarande människor som spelar och allt kan hända, men jag tolkar det som att de som sätter linorna tror långt starkare på Cavs, så långt att de är villiga att riskera att få betala ut vinst till de 80% som bettat Lakers. Dvs. att om samma förutsättningar upprepas så tror de som sätter linorna att i längden kommer Cavs att klara spreaden flest gånger, och därmed förlorar 80% de spelade pengarna.

Jag är dock inte bra på detta, utan frågar efter andra personers erfarenheter, så ta det inte som en rekommendation att lira Cavs bara därför. Bara två matcher ikväll och Cavs-Lakers är förmodligen en av de spel under säsongen som det är mest action på, men jag vet inte hur spelbolagen resonerar när det gäller sådant.
Domination är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 18:23   #9
 
Dominations avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 122
Sharp$: 29
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hetsarn Visa inlägg
När jag analyserar linor brukar jag kolla efter RLM - Reverse Line Movement. Kort sammanfattat innebär det att linan svänger till fördel för det laget som public är på.

Exempel: LA Lakers möter Chicago Bulls hemma och är favoriter, linan är -5. Bulls har således en lina på +5. Public tycker spreaden är alldeles för liten och trycker in pengar för kung och fosterland på Lakers -5, låt oss säga att 80% är på Lakers. Normalt sett hade booksen justerat linan och ökat handikappet på Lakers (t.ex. till -6) för att få in mer pengar på Bulls.

Timmarna går och linan rör sig i motsatt riktning, t.ex. till Lakers -4.5 och slutligen till -4 men fördelningen på public bets är fortfarande 80/20 eller kanske 85/15. Här vet booksen något som vi andra inte vet och jag lirar Bulls på grund av att jag har haft koll på spreaden under dagen.

Det här var bara ett fiktivt exempel men jag tror ni förstår poängen. POR @ WAS den 18e är ett real life example där WAS startade som -1 favoriter och slutade som -2 favoriter strax innan matchstart trots att public låg på Portland.
Kollar också efter RLM ibland.. När jag gått på det har det oftast slutat med för min del.. Gissar på att det måste användas smart som allt annat och kräver en del erfarenhet.
Domination är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 19:22   #10
 
Archs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 3 910
Sharp$: 6757

Smirnoff Ice
Stats: 1059 - 1080 - 44
ROI: 98.87%
Vinstprocent: 49.51%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzy Dunlop Visa inlägg
En match i NCAAB inatt är tex Florida Intl borta mot Arkansas State. Florida öppnade som +4.5 och jag ser runt 90% på dem. Linan nu flyttad till +2.5 och då blir man naturligtvis väldigt försiktig med att ta den sidan.

Detta är korrekt rörelse, inga skador eller stora pengar behövs för att 90% ska flytta linan 2p. Massorna anser att Florida är underskattat och books håller med.
Arch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 19:32   #11
 
Archs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 3 910
Sharp$: 6757

Smirnoff Ice
Stats: 1059 - 1080 - 44
ROI: 98.87%
Vinstprocent: 49.51%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NikoBellic Visa inlägg
Just nu verkar the public lira på Lakers iaf, både ML och HCP. -4 blev -3 på cavs på pinnacle t.ex, vad ska du nu göra med den infon

Inget. Eller, först ska man ha korrekt info. Cavs öppnade som -3.5, linan gick upp till -4 för att sen komma ner till -3. Bookies är osäkra på denna och försöker hitta balansen. De första pengarna som fick Cavs upp till -4 kan anses vara skarpa, även om de inte behöver vara det för att rörelsen inte är stor. Sen kommer public, ser sitt fav lag och droppar pengar på dem, knuffar linan ner till -3.

Allt detta har ingen betydelse eftersom det handlar om storlag och "skarpa pengar" har inga fördelar eller kan veta något extra, vilket ofta händer i mindre matcher.
Shaq och LBJ vill vinna mot Kobe, Kobe vill visa att han är bäst. Tittar man på Lakers som en liten borta dog under senare åren märker man en genomsnittsförlust på 3p och ung 50% vinst på ATS. Det är inte ofta de blir underdog och då är det bara mot andra storlag. Marginell coinflip som sämst.
Arch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 21:00   #12
 
Vlads avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 626
Sharp$: 1722
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av illen Visa inlägg
Detta är korrekt rörelse, inga skador eller stora pengar behövs för att 90% ska flytta linan 2p. Massorna anser att Florida är underskattat och books håller med.
Yeah,tack. Jag fick för mig att Florida öppnade på +1.5 och skrev det först. Kollade igen och editerade och försökte make sense av det hela för att inte framstå som en cunt men lyckades ändå

Skulle raderat mitt inlägg helt men vafan. Intressant tråd är det och tror det kan vara bra att få bättre styr på detta speciellt i NCAAB där movements ofta är större än i NBA ibland upp till 4 poäng pga mindre skarpa linor.
Vlad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 12:57   #13
 
pecke01s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: St. Barts
Inlägg: 180
Sharp$: 60

Pecke01
Stats: 92 - 80 - 7
ROI: 104.81%
Vinstprocent: 53.00%

Standard

People often refer to “the smart money” when betting, but is there anyway to quantify this? Fortunately, the answer is yes, and tracking reverse line moves is the key.
Every week, regardless of the sport, head-scratching upsets take place that have bettors cursing the heavens and crying foul while ripping up there tickets.


For example, how could the lowly Miami Dolphins of the NFL beat a San Diego Chargers team than many predicted to go to the Super Bowl outright? Or how could a terrible Michigan football team upset a Wisconsin club that was expected to challenge for the Big Ten title?

Well, both of these games had something in common that shrewd bettors could have used to their advantage, and that could have made these upsets both expected and profitable. Welcome to the world of reverse line movement.

Reverse line movement takes place when a large majority of bets are on one team, yet the line moves in the opposite direction. For example, in the two cases above at least 75 percent of all bets were placed on the Chargers and Wisconsin respectively. Yet, the Chargers line dropped from an opener of -7 to a closing line of -5½, while Wisconsin fell from -6½ to -5. You all now know what transpired on the field on each occasion.

So what causes reverse line movement when the aim of most bookmakers is to get as close to balanced action on both sides as possible? The answer to this is quite simple: the sharp bettors. You see, reverse movement takes place when more money is bet by the small percentage of bettors that are on the unpopular side (the sharps) than is bet by the huge majority of players betting the popular side (the *******). Thus, following reverse line movements is the same thing a following the smart money.

Now do the sharps win every single time? Absolutely not! However, they are right more often than they are wrong, so being on the same side as the sharps is a prudent strategy over the long run.

To back this up, our friends over at Sports Insights have tracked the records for games where over 60 percent of the public has been on one side, yet there was reverse line movement of at least one full point from the opening number to the close at the top books in NFL, NCAAF, NBA and NCAAB. As you can see, this strategy has been profitable in every sport. Note that these records are for sides only and do not include totals.


At Least 60% of Bets on Side, Reverse Line Move of at least 1 point

League W L P Pct. Units
NFL 2008 18 13 1 58.1% 2.83
NFL 2007 155 130 9 54.4% 18.62
NCAAF 2008 137 106 8 56.4% 17.51
NCAAF 2007 227 156 4 59.3% 49.49
NBA 2007-8 221 182 6 54.8% 18.89
NCAAB 2007-8 272 203 11 57.3% 42.04

Also, games where over 60 percent of the public are on one side yet there is reverse line movement of at least 10 cents on the Money Line from the opening number to the close at the top books in MLB and NHL has also been profitable. Again, these records are for money lines only and do not include totals.

At Least 60% of Bets on Side, Reverse Money Line Move of at least 10 cents

League W L P Pct. Units
MLB 2008 518 600 0 46.3% 131.98
NHL 2008-9 1 0 0 100% 0.95
NHL 2007-8 224 229 0 49.4% 85.69

Obviously, this approach produces a lot of underdog money line plays, as you can see by comparing the winning percentages in MLB and NHL with the units won. However, one cannot quibble with the results, and dare we say, this is an approach that makes money in the long run without doing any handicapping.


Skriven av LT Profits Sports Group på SBRForum

Senast redigerad av pecke01 den 2010-01-22 klockan 12:57. Anledning: Fixade så det syns tydligt vem som skrivit den
pecke01 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 13:41   #14
 
Dominations avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 122
Sharp$: 29
Standard

Damn, fin artikel det där, tackar Pecke. Hade tänkt göra lite backtracking på hur det såg ut med allt det här, men nu känns det lite lite onödligt faktiskt Med de där procentsatserna så är det i princip omöjligt att gå förlorande ur striden om man bara spelar RLM antar jag. Kombinera med sunt förnuft och erfarenhet och så är du hemma.

Cavs gick ju bra igår också. Synd att jag spelade på Fakers ändå..
Domination är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 14:47   #15
 
olof86s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 479
Sharp$: 27
Standard

Mycket intressant, det är sånt här jag är här för att lära mig! Jättetack!
olof86 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td