Citat:
Ursprungligen postat av olle
Men som Engman på Sydsvenskan skriver i sin krönika idag undrar man om starttiden för svenska atgs V75 spel är den viktigaste frågan för travsporten att hantera. Börjar ju ta löjliga dimensioner.
".........
Debatten om starttiden för V75 står mig upp i halsen.
Med stor sannolikhet betyder starttiden inte ett smack när det gäller omsättningen, den betyder inte heller ett smack när det gäller publiken. Och att synas i TV för att locka ny publik är överreklamerat. Den unga generationen ser inte TV efter TV–tablåerna och generationen som sitter framför TV:n sitter där – just eftersom de helt enkelt tycker att det är enklast.
Men det är en enkel debatt att föra, klart och enkelt mätbart när V75–startar.
Men borde det inte finnas viktigare saker att snacka om.
Som:
# Bussar från 17–orter i Mellansverige är ändå bara drygt 4000 på Solvalla i samband med Jubileumspokalen.
# Omsättningarna på banor som inte har huvudrollen i ATG–live sjunker dramatiskt. Potterna är nu så små att vissa spelformer är totalt ointressanta för spelarna.
# Åldersstrukturen på banpubliken.
# De i många fall så omoderna anläggningarna.
Listan skulle kunna göras mycket längre.
|
Låt mig dra till med en vild gissning...?
Denne Engman....är han möjligen skåning? Det skulle i såna fall förklara en del.
Engman konstaterar korrekt att starttiden inte påverkar omsättningen särskilt mycket. Däremot finns det massor av argument för att 1620 vs 1430 påverkar villigheten att besöka V75-tävlingar live.
Men det är klart. Om man bor i en större stad som har V75 på tok för ofta så är det svårt att sätta sig in i 1h57m skillnad i sluttid. För mig gör det att 15-20 V75-besök per år sjunkit till 3-5.
Att travsporten har andra och större problem är ju absolut ingen anledning att inte ta tag i något som är ett problem som är lätt att åtgärda ( om man lägger prestigen åt sidan! )