Vem kan vi spelare lita på?
Med anledning av att det – om inte tidigare – börjat koka hos oss spelare efter att ATG/TV4:s Per Skoglund under lördagen ”snackade ner” Disco Volante i tv för att sedan spika hästen på sina system, kände jag att det är läge för en tråd där vi kan diskutera de så kallade experternas möjliga agendor och öht kunskap.
Problematiken, som de flesta känner till, är att ”tv-folket” som vi kan kalla dem, avlönas av ATG och därför i stort sett snackar upp varje häst inför loppen för att efteråt kunna säga ”den varnade jag för”. För de här personerna handlar det om att få in så pass mycket pengar till ATG att man därför så klart inte kan snacka ner hästar, kuskar, styrningar eller liknande.
Vi måste komma ihåg att de personerna vi ser i tv också har många olika sidouppdrag och åtaganden; de är aktiva själva, de umgås privat med aktiva, de äger hästar själva, de spelar och de kan ibland ha jobb för till exempel en bana som konferencier.
Så min fråga är ... Vem kan vi spelare lita på? Finns det någon/några som är oberoende, som är duktiga och kunniga journalister (eller spelare) som inte låter sig styras av spelbolag eller aktiva?
Under lördagen var Bengt Adielsson på tapeten och honom kan jag instämma i. Han brukar faktiskt gå ganska hårt (med rätta) på både spelbolag och förbund i sina krönikor i Expressen.
Micke Nybrink är en annan jag gillar – men samtidigt är han en del av tv-folket och tystas ofta när hans åsikter går emot i studion. Han blir ofta tystad med ”översittar”-stil i form av frågor som ”Micke, hur många lopp har du kört?”.
Låt diskussionen flöda. Det är till hjälp för alla – men kom ihåg; inga personpåhopp. Det är kunskapen och personernas agendor vi ska prata om.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|