Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-01-05, 15:11   #1
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Vem kan vi spelare lita på?


Med anledning av att det – om inte tidigare – börjat koka hos oss spelare efter att ATG/TV4:s Per Skoglund under lördagen ”snackade ner” Disco Volante i tv för att sedan spika hästen på sina system, kände jag att det är läge för en tråd där vi kan diskutera de så kallade experternas möjliga agendor och öht kunskap.

Problematiken, som de flesta känner till, är att ”tv-folket” som vi kan kalla dem, avlönas av ATG och därför i stort sett snackar upp varje häst inför loppen för att efteråt kunna säga ”den varnade jag för”. För de här personerna handlar det om att få in så pass mycket pengar till ATG att man därför så klart inte kan snacka ner hästar, kuskar, styrningar eller liknande.

Vi måste komma ihåg att de personerna vi ser i tv också har många olika sidouppdrag och åtaganden; de är aktiva själva, de umgås privat med aktiva, de äger hästar själva, de spelar och de kan ibland ha jobb för till exempel en bana som konferencier.

Så min fråga är ... Vem kan vi spelare lita på? Finns det någon/några som är oberoende, som är duktiga och kunniga journalister (eller spelare) som inte låter sig styras av spelbolag eller aktiva?

Under lördagen var Bengt Adielsson på tapeten och honom kan jag instämma i. Han brukar faktiskt gå ganska hårt (med rätta) på både spelbolag och förbund i sina krönikor i Expressen.

Micke Nybrink är en annan jag gillar – men samtidigt är han en del av tv-folket och tystas ofta när hans åsikter går emot i studion. Han blir ofta tystad med ”översittar”-stil i form av frågor som ”Micke, hur många lopp har du kört?”.

Låt diskussionen flöda. Det är till hjälp för alla – men kom ihåg; inga personpåhopp. Det är kunskapen och personernas agendor vi ska prata om.
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 15:28   #2
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Hörde ni Jörgen Westholm nyss i GS75-intervjun? Han hoppades att förbundet skulle bli bättre i vissa frågor som rörde aktiva, men ville inte gå in på vad i ”en sådan här positiv intervju”.

Sedan kom studion tillbaka och där sa de inte ett knyst om vad Westholm kunde tänkas mena.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Frasse77 (+5)
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 16:54   #3
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3331
Standard

Man kan väl inte lita på någon när det gäller spel om pengar.
Om det finns möjlighet att fuska för att nå ekonomisk vinning så kan man räkna med att det görs, frågan är bara i hur stor utsträckning det förekommer när det gäller travet? Jag vill inte ens gissa, blir bara deppig då.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Frasse77 (+5), ExtremtRik (+8)
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 17:24   #4
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det är ett problem att ankdammen för trav är så liten att alla roller blandas samman i en rätt trist gröt. De är spelexperter, sportexperter, spelare, redaktörer, journalister, hästägare, tränare, kusk och uppfödare samtidigt. De representerar så många intressen att de knappt själva ens inser vem de företräder. Man skulle ju verkligen önska att de fick vara i en och samma roll lite mer, och att man frivilligt började begränsa sina åtaganden och var väldigt öppen och transparent med dem man har kvar.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+1), Frasse77 (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 17:25   #5
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Det fuskas inte speciellt mycket.

Vi får räkna med en konstant. Ibland efterlyses å Sharps en skärpning
bland kuskarna så att de på så sätt vinner fler lopp. Jag är övertygad om
att summan av vinsterna är samma som summan av antalet lopp.

Vi spelare ska bara ta hänsyn till det vi vet. Snackas det skit på liven
så snackas det skit på liven, en konstant.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 18:01   #6
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 132
Sharp$: 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Jag är övertygad om
att summan av vinsterna är samma som summan av antalet lopp.


Mvh Uffe
Nja, kan bli dött lopp som idag.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+8)

Senast redigerad av Grovport den 2020-01-05 klockan 18:44.
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 18:39   #7
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 175
Sharp$: 159
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Staketkusken Visa inlägg
Med anledning av att det – om inte tidigare – börjat koka hos oss spelare efter att ATG/TV4:s Per Skoglund under lördagen ”snackade ner” Disco Volante i tv för att sedan spika hästen på sina system, kände jag att det är läge för en tråd där vi kan diskutera de så kallade experternas möjliga agendor och öht kunskap.

Problematiken, som de flesta känner till, är att ”tv-folket” som vi kan kalla dem, avlönas av ATG och därför i stort sett snackar upp varje häst inför loppen för att efteråt kunna säga ”den varnade jag för”. För de här personerna handlar det om att få in så pass mycket pengar till ATG att man därför så klart inte kan snacka ner hästar, kuskar, styrningar eller liknande.

Vi måste komma ihåg att de personerna vi ser i tv också har många olika sidouppdrag och åtaganden; de är aktiva själva, de umgås privat med aktiva, de äger hästar själva, de spelar och de kan ibland ha jobb för till exempel en bana som konferencier.

Så min fråga är ... Vem kan vi spelare lita på? Finns det någon/några som är oberoende, som är duktiga och kunniga journalister (eller spelare) som inte låter sig styras av spelbolag eller aktiva?

Under lördagen var Bengt Adielsson på tapeten och honom kan jag instämma i. Han brukar faktiskt gå ganska hårt (med rätta) på både spelbolag och förbund i sina krönikor i Expressen.

Micke Nybrink är en annan jag gillar – men samtidigt är han en del av tv-folket och tystas ofta när hans åsikter går emot i studion. Han blir ofta tystad med ”översittar”-stil i form av frågor som ”Micke, hur många lopp har du kört?”.

Låt diskussionen flöda. Det är till hjälp för alla – men kom ihåg; inga personpåhopp. Det är kunskapen och personernas agendor vi ska prata om.
Nybrink har en spalt i Aftonbladet varje fredag. Han är säkert välbetald.
Jag tror absolut att han gör sitt bästa för att vägleda spelarna.

Daniel Berglund skriver en krönika på travronden.se varje fredag.
Du kan lita på att han är ärlig, men han är inte alltid rätt ute.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+1)
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 18:53   #8
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Heuer Visa inlägg
Nybrink har en spalt i Aftonbladet varje fredag. Han är säkert välbetald.
Jag tror absolut att han gör sitt bästa för att vägleda spelarna.

Daniel Berglund skriver en krönika på travronden.se varje fredag.
Du kan lita på att han är ärlig, men han är inte alltid rätt ute.
Misstror dig inte, men något exempel på där Berglund varit ärlig eller reko?
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 19:35   #9
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 175
Sharp$: 159
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Staketkusken Visa inlägg
Misstror dig inte, men något exempel på där Berglund varit ärlig eller reko?
Berglund lever gott på sitt yrke som tipsexpert.
Han har konkurrens av många duktiga journalister.

Det finns bara ett sätt att jobba på.
Alltid göra sitt absolut bästa.

Jag känner inte Daniel Berglund,
så jag vet inte om han är 100 procent ärlig.

Men han är 99 procent ärlig.
Det är min fasta övertygelse.

"You must stop looking for winners and start looking for value".
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 20:01   #10
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Tror problemet är att dessa tv folk har för hög status och "allmänheten" ser dessa som "Experter" och "Kändisar" och litar på dessa blint. Vi som följer travet dagligen inte bara genom tv utan genom den mesta media förstår att ej lyssna på allt som sägs i tv. Däremot den "vanliga" travspelaren tror att dessa herrar verkligen är "proffs" och är 100% ärliga.

Det som hände igår är i mina ögon extremt allvarligt, när man direkt försöker lura allmänheten. För kan inte se det på ngt annat sätt, när man väldigt många gånger väljer prata ner Disco och sedan spika på sitt eget system. Är glädjande att det tas upp detta forumet för i vanlig travmedia kommer det inte sägas ett ord. För där lever man gott på att hålla varandra bakom ryggen.

Tror inte det finns något annat land där människor som är anställda av ett spelbolag och jobbar med ett event där det omsätts miljoner står och spelar själva i studion. I dagens klimat där spelreklam diskuterats till höger och vänster så sägs inte ett ord om att ett spelbolag har en tv sändning som sänds på bästa tid och med människor som det läggs ofantliga pengar på att få fram som "kändisar" med hemma hos reportage osv. För i tiden var det hästen och en och annan tränare som som stod i fokus och inte programledaren....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+1)
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 20:48   #11
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovport Visa inlägg
Nja, kan bli dött lopp som idag.
Ja, men jag är tveksam till att det på något sätt är bättre.
Som spelare går det alltid att reta sig på de som inte vann.
Alternativt kan man reta sig på dåligt rens med 2 vinnare.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2020-01-05 klockan 23:28.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 22:59   #12
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Det som hände igår är i mina ögon extremt allvarligt, när man direkt försöker lura allmänheten. För kan inte se det på ngt annat sätt, när man väldigt många gånger väljer prata ner Disco och sedan spika på sitt eget system. Är glädjande att det tas upp detta forumet för i vanlig travmedia kommer det inte sägas ett ord. För där lever man gott på att hålla varandra bakom ryggen.
Det där med Skoglund och Disco igår blev väldigt fort en "sanning". Jag var en av dem som tog upp det, men sa aldrig att det var så. Bara att det såg misstänkt ut, och att det är konstigt att det inte varit uppe för debatt tidigare. Det finns inte tillräckligt med incitament för Skoglund att göra det där med uppsåt. Och det var ganska verkningslöst förmodligen. De sa ju inte att det var något negativt med hästen ens. Bara att den trendade och undrade vad det berodde på.

Men det är bra med debatt! Skulle kunna leda till att skärpa regelverket till att täcka sånt här. Så vi kan få lite mindre rum för spekulationer om att saker och ting kanske inte går riktigt rätt till. Alldeles oavsett om de nu faktiskt går rätt till eller inte.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 03:44   #13
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 457
Sharp$: 1286
Standard

Bra tråd detta. Högst angeläget diskussionsämne.

Jag inser att jag måste sluta lyssna på "uppsnacket" inför V75-omgångar och alla övriga omgångar. Det är många gånger som jag haft bra egna idéer och ett på förhand uttänkt system som hade "gått in", om det inte vore för alla varningar och värmningsvinnare som de presenterar. Speciellt gäller detta avdelning 1 och 2. I slutändan har mina system slutat med att jag kluddat ned dessa avdelningar med hästar som jag egentligen inte trott på, som således inte vunnit heller. Dessa hästar som de lyfter fram i värmningarna vinner ju nästan aldrig. Det finns bara ett tillfälle då jag kan erinra mig om att detta har hänt.

Nu får dom ta och lägga av med att varna för alla hästar hit och dit. Dom kan behålla dessa idéer för sig själva.

Vilka är det som står för dessa sändningar egentligen?
Är det ATG? Är det TV4?
Sedan finns det tydligen något som heter Kanal 75.
Hur hänger allt ihop egentligen?

Hur som helst, vi måste meddela dessa TV-folk att coola ner sig, så att vi spelare i lugn och ro kan komponera våra system, utan deras missledande påverkan.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+1)

Senast redigerad av SwedishHorseRacing den 2020-01-06 klockan 03:46.
SwedishHorseRacing är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 08:59   #14
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 727
Sharp$: 37594
Standard

Alla som har som levebröd att sälja tips måste ha något att säga varje gång, någon att tippa etc. Annars har de inga jobb kvar. Det gäller såväl dem som är i tv, i poddar, skriver i travmedia etc. Det säger sig självt att de inte hinner läsa på ordentligt när de ska leverera varje dag. De borde vara bättre på att tippa än allmänheten då de har så många dagliga kontakter med tränare/kuskar/stallpersonal etc. Men det är de sällan. Något som retar mig är när alla ska hålla på och säga "Lycka om till om du valt att delta" och "Nu är det bara fem minuter kvar för dig som väljer att delta.". Det blir lite löjligt, men visar också på att deras jobb är att få dig att spela så mycket som möjligt, inte att förse dig med goda tips som leder till vinster. Tillsammansspelen är också ett smart sätt att få fler att omsätta mer på spel. Det är därför det vimlar av dem, men hur många duger?

Travet har blivit jämnare och svårare att tippa, samtidigt som det idag råder mer öppenhet från tränare/kuskar/ägare än förr, då mycket mer mörkades. Men även idag gäller att det är stora fördelar med att känna de aktiva. Så vad det kokar ner till är att få fram så mycket relevant information som möjligt för att själv kunna bilda sig en någorlunda uppfattning om omgången.
Shooter är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 09:22   #15
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 43
Sharp$: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det där med Skoglund och Disco igår blev väldigt fort en "sanning". Jag var en av dem som tog upp det, men sa aldrig att det var så. Bara att det såg misstänkt ut, och att det är konstigt att det inte varit uppe för debatt tidigare. Det finns inte tillräckligt med incitament för Skoglund att göra det där med uppsåt. Och det var ganska verkningslöst förmodligen. De sa ju inte att det var något negativt med hästen ens. Bara att den trendade och undrade vad det berodde på.
Kan det finnas en chans att han var mer ärlig i sändningen än när han konstruerade systemet? Alla som gjort ett system åt andra vet att det kan lätt finnas en press särskilt att välja vissa spikar..
Henkes är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td