Avd 1
Blir ganska jämnstreckat här. Men vi har ju fått facit i flera lopp på raken nu. 4 Doctor Doxey Zenz dörnar på i täten i ett tempo där ingen klarar att hinna med eller hinna ikapp. Kusken har redan deklarerat att det är samma taktik som gäller igen och ingen kommer stå i vägen för det. Gillar flera av motbuden som jag vunnit pengar på förut, men här är det bara att sträcka vapen.
4 Doctor Doxey Zenz
Avd 2
Kallblodsloppet ser lurigare och lurigare ut ju mer jag tittar på det. Här kan det nog smälla rejält! 10 Karlängs Lill och 14 Minelli är de bästa oddsarna jag hittar så här på förhand.
3,6,10,12,14,15
Avd 3
Jag kommer nog att ge megafavoriten 10 Propulsion förtroendet på lördag ändå efter lite funderande. 5 Elian Web kommer snackas upp på spets och slut-taktiken, och jag ser den som det enda vettiga motbudet mot favoriten. Men jag tror inte det räcker hela tiden när Proppen kommer flygande eller krossar från dödens. 4 Zenit Brick går nog rätt bra, men också med spår på vägen och då räcker det inte. Det är mycket statister med i loppet som kommer vilja slicka sarg och inte riktigt fullt fält med bara 11 kusar. Så Propulsion borde inte landa i en sämre position än tredje ytter här. Och blåser till dem till slut. Från kön och med trafikproblem däremot borde han kunna få svårt att fånga in Elian. Men där tror jag inte han hamnar iallafall.
10 Propulsion
Avd 4
1 Rocky Tilly från bästa läget är klar förstahäst, men stallkamraterna är inte dåliga heller och det finns ett par andra formkort. Stängt på ett knippe kusar.
1,2,6,8,9
Avd 5
Lägsta klassen och bara 14 vinster i raderna på de här 12 kusarna. Det är alltså inga klassklättrare som sticker ut här. Sprintdistans spär på skrällrisken (chansen)
Alla
Avd 6
Här blir favoriten Indras Secret tydligen jättestor favorit. Totalt iskallt i min bok då den har snävt spår i volten, står tillägg och har plockat på sig halva prissumman på ett par starter, och dessutom fick en knäckande resa senast med tredjespår ett varv vartefter man körde den av banan. Loppet är dessutom fullt av diamantsto och V75-bekantingar som är riktigt bra. Men kanske värst av allt är alla system-mönster som kommer slå in om denna vinner. Det kommer finnas extremt många kuponger som har spik på megafavoriten Propulsion ihop med denna som verkar bli omgångens näst största favorit. Därmed kommer extremt många rader med dessa två vinnare ha riktigt dåligt spelvärde.
Men vem vinner då? Inte fan vet jag helt ärligt! Det är ston med tre tillägg och många som kan gå riktigt bra om de vaknat på rätt sida och får bra löpning. Jag hittar inte en chanslös häst i fältet.
Alla utom favoriten
Avd 7
1 Arch Lane såg jag som spikbud på tre sekunder efter att jag börjat titta på sista loppet! Spikade den senast när den gjorde comeback och jag räknat ut att de skulle köra för vinst i loppet trots det långa uppehållet när de hängde på biken. Men de körde som man brukar i comebacken, släppte till favoriten Bowling Triple X och blev fast där med pigga ben över mål. Kollade igenom alla starter den gjort nu och förutom en gång när den föll ihopp i travet i sista sväng och hoppade (förmodligen skadad då för den var borta ett halvår sen) så verkar den lättstyrd och travsäker som ett lås. Fick sträcka vapen från dödens på ledande Vikens Preacher när den var ute och testade V75 förra vintern innan senaste långa skadeuppehållet. Bike igen och även första rycktussar nu och bästa läget i voltstart. Inte hundra att den nyper ledningen, men jag är hundra på att det här är bästa hästen även om det är ganska bra hästar emot. Blir förmodligen favorit, men inte värst stor eftersom det finns några andra segerstaplare och bekantingar på bra spår. Kanonspik!
1 Arch Lane